Gå til innhold

KN-Filter i 2.0SRi


Frankjakobsen

Anbefalte innlegg

Bestilte meg et K&N-filter (57-0330 - 57i) som skal passe til en Primera P10 GT i går. Er veldig usikker på om det faktisk passer på bilen, men skal gjøre et forsøk og legge ut bilder og erfaringer her om det blir vellykket. Er det noen som har prøvd dette filteret?

 

link til filteret: http://www.knfilters.com/search/product.aspx?Prod=57-0330

Audi A6 Allroad -01

Audi RS2 -94

KTM Duke 690 -09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i alle dager har du denne påstanden fra? Det slipper så klart litt mer igjennom, men det er jo et filter!

 

Eneste måten jeg kan tenke meg det kan påvirke levetiden på må være at det kommer veldig fint støv i motoren som lager litt mer friksjon mellom stempel og sylinder en det ville gjort med orginalfilter, men at det halverer levetiden tviler jeg veldig sterkt på. Andre ting som ryker først vil jeg tro :) (arrester meg gjerne om det er noen som har en bedre forklaring på det)

 

Om et kon-filter virkelig filtrerer så mye dårligere er jo også noe man kan diskutere. Det har ofte en større "overflate" til åpen luft i forhold til luftfilter-boksene som er orginalt på bilen og kan derfor hente mer luft fra alt rundt seg og ikke bare gjennom et lite hull i luftfilterboksen. Det er gjerne derfor luftmengden øker litt, men på en sugemotor er kon-filteret konstruert med et riktig mottrykk sånn at den ikke får for mye luft(?) så da skal man vel ikke trenge så større porer i filteret?

 

Dette kitet inneholder en slange man skal feste til luftinntaket nede på fangeren for å få mest mulig ut av det, men jeg lar den ligge (ihvertfall til over vinteren) både pga all snøen og fuktigheten som vil komme inn og alt veistøvet etter vinteren.

 

Er det noen som eier et sånt kit som vet ca. kilometer intervall på rensing av det? For å unngå skade på luftmengdemåler, tap av effekt og lignende?

Audi A6 Allroad -01

Audi RS2 -94

KTM Duke 690 -09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg gir meg. Har det noe effekt et sånt filter, eller er det bare lyden som blir litt grommere.?

 

tja.. jeg tror jeg fikk TILBAKE en del mer fordi orginalfilteret mitt var gammelt og skittent samt at jeg skiftet bensinfilter, olje og oljefilter i samme slengen.. Hvor mye effekt det gir ekstra når man bruker kaldluft tørr jeg egentlig ikke svare på men jeg er ganske sikker på at det må være under 5hk. Lyden lurer mange da :) høres ut som om den går mye bedre. Jeg har faktisk tatt opp noen lydklipp før jeg skiftet til filteret og etterpå. Kan legge dem ut til helgen når jeg kommer hjem igjen, men nå har jeg OMP-racing effektanlegg så der er litt lyd utenom den orginale fra før av også

Audi A6 Allroad -01

Audi RS2 -94

KTM Duke 690 -09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre ting som ryker først vil jeg tro :) (arrester meg gjerne om det er noen som har en bedre forklaring på det)

Det er gjerne LMM som tar kvelden først. Jeg forstår det slik at denne tar kvelden fordi oljen som man setter filteret innmed etter rengjøring fester seg i LMM, og gir feil verdier/tilbakemeldinger om mengden luft som passerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg gir meg. Har det noe effekt et sånt filter, eller er det bare lyden som blir litt grommere.?

 

Stort sett minimal effekt og tjene på det!

 

Og som det var nevnt over. Et filter er et filter.

Du får bade dårlige, og gode filtre til orginalboksen og. Et kon filter midt i

motorrommet kan få litt mer støv og drit og suge på en et innkapslet

filter i orginal boksen, men er filteret av noe kvalitet, vil det bare bli tett

fortere, og ikkje sende gjennom mer skit.

 

Dett var dett.

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår