Gå til innhold

Bensinforbruk?

Ranger emnet


Stian var der Krug

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer litt på hva andres bensinforbruk ligger på?

Og hvor stor bensintank har jeg på min 2002 Astra G?

 

Jeg fylte nettopp 45,00 liter (for 536,85 kr.... :angry: ), da var det fullt!

bensin_mandag09102006.jpg

 

Jeg har kjørt ca 600km akkurat på forrige tank. Det var tomt når jeg nå fylte:

bensinmaaler.jpg

 

Lampa ned gikk fra å lyse til å blinke panisk for noen km siden.

 

493,7km når jeg fylte.. pluss 106,1km før jeg ødela ei sikring og måtte kjøre uten speedometer og hele greia til bensinstasjonen for å kjøpe nye :klovn:

 

Såh, igjen; Hva er deres forbruk? Jeg har en Astra G 1.6i 16v 100hk

- 2006 mod. Ford S-Max Trend
- 1999 mod. Volkswagen Passat Trendline stv
- 2002 mod. Opel Astra G Sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensintanken på Astra G er på 52 liter, så det var ikke helt tomt til deg enda. Jeg har, i likhet med strez, 1,8 literen, og mitt forbruk varierer fra fra 0,57 på langkjøring til rundt 1,0 på bykjøring. Kjører du mange korte distanser med relativ kald motor, så øker jo forbruket ditt. Hvor tung høyrefot du har spiller også inn. Selv kjører jeg sånn midt i mellom, og snitt forbruket mitt ligger rundt 0,85 liter mila. Veldig greit å ha kjørekomputeren som forteller meg alt av forbruk etc.

En ting jeg la merke til var at bensinen oppe i nord er veldig dyr. Jeg fylte opp i går søndag, og betalte 10,05 pr liter her i Trondheim.

Strez: Tror ikke det skal ha så veldig mye å si om du bruker racingolje eller mineralsk 10-30 olje, men høyt oljeforbruk har du. Selv bruker min ca 1/2 liter olje pr 15000km. Tror jeg ville ha sjekket motorrommet, under bilen for lekkasje.

Mazda 5

Opel Astra G

http://www.gauldalgatebil.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensintanken på Astra G er på 52 liter, så det var ikke helt tomt til deg enda. Jeg har, i likhet med strez, 1,8 literen, og mitt forbruk varierer fra fra 0,57 på langkjøring til rundt 1,0 på bykjøring. Kjører du mange korte distanser med relativ kald motor, så øker jo forbruket ditt. Hvor tung høyrefot du har spiller også inn. Selv kjører jeg sånn midt i mellom, og snitt forbruket mitt ligger rundt 0,85 liter mila. Veldig greit å ha kjørekomputeren som forteller meg alt av forbruk etc.

En ting jeg la merke til var at bensinen oppe i nord er veldig dyr. Jeg fylte opp i går søndag, og betalte 10,05 pr liter her i Trondheim.

Strez: Tror ikke det skal ha så veldig mye å si om du bruker racingolje eller mineralsk 10-30 olje, men høyt oljeforbruk har du. Selv bruker min ca 1/2 liter olje pr 15000km. Tror jeg ville ha sjekket motorrommet, under bilen for lekkasje.

 

52 liters tanke.. da hadde jeg jo 7 liter igjen. kunne jo kjørt... herregud, jeg kunne jo kjørt i en evighet til da... :klovn:

Blir ikke så mye kjøring på meg framover tror jeg.. til og fra jobb.. 50 min i kø til hvertfall... litt greiere flyt hjem. Og til og fra butikken innimellom.

 

Jeg har ikke sånn kjekk kjørecomputer som forteller meg ting, noe jeg vil ha... Hvor mye arbeid er det å installere det?

- 2006 mod. Ford S-Max Trend
- 1999 mod. Volkswagen Passat Trendline stv
- 2002 mod. Opel Astra G Sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det lar seg gjøre å ettermontere kjørekomputeren på astra'n din. Tror nesten du må høre med et opelverksted angående dette. Men den er veldig grei å ha. Forteller deg alt. Nåværende forbruk, snittforbruk, hvor mange liter du har brukt, snitthastughet, distanse du har kjørt, distanse du har igjen å kjøre før tanken er tom, stoppeklokke. En av grunnene til at jeg kjøpte min var faktisk at den hadde komputeren.

Mazda 5

Opel Astra G

http://www.gauldalgatebil.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skjekka det meste for olje lekkasjer, og finner ikke noe, olja jeg bruker er hel syntetisk 10w50 el no sånt hvis jeg ikke tar helt feil... (mulig jeg bommer på talla) Er ihvertfall olje som egentlig er lagt for værsting motorer.. koster vel 150-170kr egentlig for liter'n men jeg får'n for 30kr liter'n, så smeller ikke så veldig hardt i lommeboka!

- Nissan 200sx s14a

x Opel Astra 1.8l

x Crysler Neon 2.0l

 

http://www.auto-supply.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at du får oljen billig, men er du ikke mer bekymret for oljeforbruket da? Jeg hadde i allefall vært det. En mulig årsak kan jo være slitte ventiltettninger, slik at det siver inn litt olje i sylinderen under kjøring hos deg. Du har ikke merket blåeksos eller fæl lukt fra eksosen? Blir som regel det hvis det kommer olje inn i sylinderen.

Selv kjører jeg med 10w-30 delsyntetisk. Det var det Opelverkstedet fylte på under siste service, og til mitt bruk så er det sikkert greit. Spørs om jeg må skifte til noe mer lettflytende i kald tilstand under vinteren, da jeg opplever minus 35 der jeg ferdes enkelte ganger vinterstid.

Mazda 5

Opel Astra G

http://www.gauldalgatebil.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt litt på ventil tettningene osv, og hørt endel skrekk historier hvor alt tar kvelden osv pga dette, men orker ikke tanken på sånt.. Får vondt bare jeg tenker på lommeboka.. koster fort mye penger... Får se hva jeg får til litt seinere.. akkurat fått opc vinge i posten, så går endel til lakking osv av den, siste koni demper'ne må kjøpes, og nye lykter er bestilt :S Og ferie i januar :S

 

uff.. har ikke råd til å fikse motoren nå...

- Nissan 200sx s14a

x Opel Astra 1.8l

x Crysler Neon 2.0l

 

http://www.auto-supply.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke å være noe galt med motoren din heller. Jeg bare ramset opp noen muligheter. Så lenge alt går bra, så går det bra. Ingen grunn til å bekymre seg for noe som "kan" være galt. Da hadde vi alle blitt sprø.

Hvilke lykter er det har bestilt deg da? Selv så tonet jeg ned framlyktene i helgen. Ikke på framsiden av lykteglasset, men på toppen og på siden. Der hvor eventuelt øyelokk skal være pluss litt til. Skal få lagt ut bilder på min egen tråd snart.

Mazda 5

Opel Astra G

http://www.gauldalgatebil.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært bensinkrig i Tromsø siste døgnet omtrent.

Har ligget på 10,00kr/l hos Esso og Best, og 9,99 hos Shell og Statoil. Slik var det også i morges. Jeg skulle dermed tanke etter jobb siden jeg hadde litt under halv tank igjen. Gjett hva prisen var skrudd opp til når jeg var ferdig på jobb? Jo, over 12 kr/l :klovn:

- 2006 mod. Ford S-Max Trend
- 1999 mod. Volkswagen Passat Trendline stv
- 2002 mod. Opel Astra G Sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i Narvik i helga og tanka på Esso på Bjerkvik til det jeg trodde var rekordbillige 9,75 / litern for 95. Hjemme i Tromsø var jo prisene på rundt 9,90 overalt! :D

 

Bensinkrig er eid! For de som ikke er "inne" på prisene i Tromsø så er det leeenge siden vi har sett priser under 12,- / litern. Så en kar i Statoil uttalte at prisen inn til stasjonen var på ca 12,- så de taper 2 kroner pr liter bensin de selger :D

 

Nå først ser jeg at krug! har sagt det er over.. jaja :P

 

 

Uansett, i bykjøring (har bare 3km til/fra jobb) ligger jeg jevnt over på 1,2 l/mil. På landeveiskjøring har jeg ca 0,6 l/mil. Bilen er flink til å mase om bensin. Den starter med å tenne bensinlampa, deretter skifter kjørecomputeren automatisk over til å vise "Rekkevidde" (ved mindre enn 50km igjen). Deretter starter den å blinke med bensinlampa. Det minste jeg har kjørt til var 20km rekkevidde, og da var det ikke smart å parkere i en motbakke... Måtte snu bilen for å få start. Godt jeg ikke har diesel.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt den "rekkevidde igjen:" til 0km engang.. stoppa ikke opp.. Men satt og kaldsvetta de siste hundre meterne til bensinstasjon, så anbefaler det ikke.. Ganske kjedelig å gå tom langt utpå vidda! Her i oslo holder bensinen jeg jevnt på 11kr/l ca.. Billigst i helgene...

- Nissan 200sx s14a

x Opel Astra 1.8l

x Crysler Neon 2.0l

 

http://www.auto-supply.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår