Gå til innhold

renovering av b230et og montering i 240.. B230K -> B230ET

Ranger emnet


Vomaz

Anbefalte innlegg

  • Svar 154
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

update: har sjekket endel ting nå..

- Rett tilkoblinger elektriske (alt av ledninger som skal tilkobles skjer inne i kupeen, for det meste til sikringsboksen og 2 ledninger til tenningslåsen og 3 ledninger til speedo)

- Rett tilkoblinger mekaniske (de fleste hjul, følere osv er sjekket om de er rett montert og om de avgir rett verdier)

- Sluttsteg (prøvd annen og ingen forandring) Volvo nr. 1 345 329-4

- Bensinpumpe i tank og hovedpumpe (org 740 pumper, både hoved og tank pumpe) Hovedpumpe: Bosch nr. 0580464 025 kapasitet v/ +20 grader og 12v = 130L timen / 1,08L pr 30sek strømforbruk v/ +20 grader og 12v = max 6.5A. Forpumpe Volvo nr. 1317671 ( t.o.m 1985mod) strømforbruk 1-2A. Forpumpe Volvo nr. 1389436 (fr.o.m 1986mod) strømforbruk 3-4A

- Styrehjerne (prøvd annen og ingen forandring) Bosch nr. 0261200 022 dersom det er man.kasse.

- Lmm (prøvd annen og ingen forandring) Bosch nr: 0280202 035, resistans mellom tilkobling 6 og 22 (=tempgiver) v/ -10 grader 8260-10560 ohm, v/ +20grader 2280-2720ohm. Dersom man måler med et voltmeter på kontakten med tenning på og verdien mellom stift 6 og 7 skal være 100-250mV

- Innsprut dyse (målt separat og fra forkoblingsmotstand, avgir rett verdi, er også sjekket spredning og evt lekkasje) Bosch nr. 0280150 355 innsprutmengde: 300kPa

- Startdyse (målt og avgir rett ohm-verdi) Bosch nr. 0280170 400 innsprutmengde 165cm3/min

- Termotidgiver brytertemp 35 grader, innkoblingstid v/20 grader 7.5sek.

- Coil (prøvd annen og ingen forandring, har også målt OHM-verdi)

- Fordelerlokk (sjekket om det er antydning til sprekker og irring/slitasje)

- Rotor (sjekket om det er noe sprekket)

- Plugger (må skiftes ukentlig)

- Pluggledning (sjekket og virker ok, ingen overslag elno)

- Coilledning (prøvd flere uten resultat)

- Regreim (sjekket at alle reimhjul står rett innstilt)

- Bensintrykksregulator (prøvd byttet til en b230f regulator uten forbedring) Bosch nr. 0280160 226 systemtrykk ved tilførselsrør 300kPa

- Falskluft (startgassboksen er tom)

- CO-verdi (prøvde å skru både opp og ned uten forandringer, den sto helt innskrudd)

- Tomgangsventilen/skruen (skjer ingenting dersom man vrir på tomgangsskruen, ligger på 400rpm)

- Gasspjeld (målt og er rett innstilt)

- Gasspjeldbryter (prøvd byttet til en b230f men uten forbedringer, denne hadde et til klikk på full gass mot org som hadde bare et klikk ved begynnelsen) vri på gasspjeldet og hør etter et klikk (det er tomgangskontakten som bryter) det skal klikke så snart man beveger spjeldet. Ohm mellom tilkobling 2 og jord skal være 0, ved gass skal resistansen bli tilnærmet uendelig *pga kontakten skal da bryte*

- Temperaturføleren kjølevæske (ikke sjekket enda) Bosch nr. 0280130 032 resistans v/ -10 grader 8100-10770ohm v/ +20 grader 2280-2720ohm I giveren for b200et og b230et finnes to stk motstand av samme type: ene motstanden er for Motronicsystemet og den andre motstanden er til systemet for tomgangsreguleringen

- Forkoblingsmotstand (målt og avgir rett verdier) Bosch nr. 0280159 001 fire motstander 1/ventil 5.5-6.5 ohm

- Tomgangsregulator/ luftventilen (motoren stopper når man plugger bort kontakten) Bosch nr. 0280140 501 resistans mellom 3 og 4 samt mellom 4 og 5 ca 20 ohm

- Tempgiver, laddluft Bosch nr. 0261220 001 resistans v/ +20 grader 985-1015 ohm v/ +40 grader 1080-1110 ohm

- Impulsgivere Bosch nr. 0261210 003 tilkoble et ohmmeter og mellom tilkobling 25 og 26 i kontaktstykket (evt direkte i kontaktstykket til giverne nr 1 *tilkoblet 25* som er blå og nr 2 *tilkoblet nr 26* som er rød dette er føleren til tappen, og nr 1 *tilkoblet 27* som er blå-gul og nr 2 *tilkoblet nr 8* som er gul-rød på turtallsgiveren) og mellom 8 og 27 skal det være ca 1000 ohm.

- Styreenhet for CIS-system (enhet for tomgangsregulering) Bosch nr. 0280220 016

 

 

Når man kjører så virker det som den kutter på tenningen for den vil ikke mer etter 3000rpm. Og når man har den i gang kan man ruse den opp til 3-4000rpm *har ikke hatt mer enda, pga ikke riktig innkjørt enda* uten problemer, koler man til en tenningslampe så kan man se at tenningen er på 15-18 grader. Og når den går på tomgang så virker det som om at lampen slutter å lyse innimellom og dersom man måler på coilen så kutter spenningen til coilen ved samme tid som tenningslampen mister lys!

Den går nå på 4-500rpm på tomgang, tidligere gikk den på 1100rpm, men det var før jeg skrudde på CO-skruen på LMM og tomgangsskruen, etter at jeg hadde skrudd på de to skruene ble det ingen forandring, men da jeg rustet motoren opp til 1800-2000rpm datt den ned på ca 4-500rpm på tomgangen, og nå får jeg den ikke opp igjen.

 

noen som har noen formening om hva feilen kan være????? veit at tenninga er feil, da den nikke kan justeres og skal være 10 grader...

 

har også tatt en komp-test!!! bilde kommer senere!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har tatt litt bilder også.. kan vell legge de ut også:)

 

mekkings40.jpg

mekkings52.jpg

mekkings55.jpg

mekkings57.jpg

 

skal bytte batteri snart, men før det er montert et "lokk" over + slik at den ikke skal komme bori karrosseriet..

mekkings63.jpg

 

tappen ser man ikke på bildet her men den står ut mot starterhullet

svinghjul2.jpg

 

tok en komptest.. slik var målinga på alle sylinderan:doh

SANY0004.jpg

 

downpipen min...

mekkings34.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har sjekket at kammen til mellomakslingen og toppen står rett iforhold til ØDP (veiva/svinghjulsføleren), og alt er satt slik det skal.. såe får se hva jeg finner ut i hælga.. dersom jeg får tid å mekke litt.. :hvaskjera

 

Hei !

 

Selv om du har mellomaksel i rett posisjon er det forsatt mulig at rotor sitter skjevt i forhold til rett posisjon.Den vrir seg jo når du trer den inn på skrudrevet på mellomakselen.Med MOTOR I ØDP FOR SYL 1 SKAL ROTOR PEKE RETT MOT TAPP I FORDELERLOKK FOR PLUGGKABEL SYL 1.DU HAR NÅ MULIGHET TIL Å VRI FORDELERHUS HVIS DET ER LITE AVVIK. FÅR DU IKKE JUSTERT NOK LØSNER DU ROTOR OG TRER DEN NED PÅ MELLOMAKSEL ETTER Å HA KORRIGERT LITT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm lurte litt på den matings pumpa di, du sier den er fra en 740. etter det jeg har forstått, har snakket med div. volvo verksteder og pedersen racing så blei jeg fotalt at jeg måtte bruke ei pumpe fra 240 b230F for den hadde riktigt trykk. jeg sier ikke at det er det som er feilen men kanskje greit å ta en titt på det også ?

 

jeg spurte hva slags armatur/pumpe jeg måtte bruke til ET motoren og da sa de fra en volvo 240 b230F fra 1988 og oppover. alle de jeg snakket med sa det samme.

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme probleme bare at eg har F-nett med chip hjerne fra FT og den går heilt strøkent og fint opp til 3-4tusen omd. og der etter ett helvette med 0 effekt :\

 

Prøvde alt uten hell.. og en dag prøvde eg hjernen fra vanlig F og da gjekk den for faen..MEN KUN ved pådrag.. så va et helvette og kjøre flytande og fint med :\

 

Ga'an max på andre giret i forbannelsen med hjulspinn og alt for også seff får tenningsbank så lamda slo borti karoseriet og knakk like etter hjerne skift.. :p

 

Heilt utulig at det går an!!!!!!!! :(

 

Så du e ikkje aleine med et sånt-????????????H#%&VETE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter hva jeg har forstått så trenger du heller ikke lamdasonde på denne motoren. den kan du evnt. ta vekk men kanskje grei og ha, ved målinger og slikt men som sagt, intet must. men nå vet jeg ikke om dette gjelder F nett da men.. på 740 nettet som jeg blei fortalt jeg måtte bruke så slipper man denne, jeg skal bruke 740 el nettet i motor rommet.

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

 

Selv om du har mellomaksel i rett posisjon er det forsatt mulig at rotor sitter skjevt i forhold til rett posisjon.Den vrir seg jo når du trer den inn på skrudrevet på mellomakselen.Med MOTOR I ØDP FOR SYL 1 SKAL ROTOR PEKE RETT MOT TAPP I FORDELERLOKK FOR PLUGGKABEL SYL 1.DU HAR NÅ MULIGHET TIL Å VRI FORDELERHUS HVIS DET ER LITE AVVIK. FÅR DU IKKE JUSTERT NOK LØSNER DU ROTOR OG TRER DEN NED PÅ MELLOMAKSEL ETTER Å HA KORRIGERT LITT.

 

mhm.. vet det.. og fordeleren er på syl 1 i ødp, har prøcd å vri på den og sjekket den opptil flere ganger!! :ex_machin

 

men takker for tipset;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm lurte litt på den matings pumpa di, du sier den er fra en 740. etter det jeg har forstått, har snakket med div. volvo verksteder og pedersen racing så blei jeg fotalt at jeg måtte bruke ei pumpe fra 240 b230F for den hadde riktigt trykk. jeg sier ikke at det er det som er feilen men kanskje greit å ta en titt på det også ?

 

jeg spurte hva slags armatur/pumpe jeg måtte bruke til ET motoren og da sa de fra en volvo 240 b230F fra 1988 og oppover. alle de jeg snakket med sa det samme.

 

menne jeg bruker den samme pumpa som sto i donorbilen dvs den bilen som motor, kasse, ledninger osv osv osv.. deriblandt pumpa...

 

ALT, jeg brukte i 240n er fra 740 TIC'n *foruten om fordeleren og mellomakslings-kammen som er fra en k-motor*

 

såe jeg gjentar meg med å si at jeg har brukt ALT fra 740n... har bygd om rørene til oljekjøleren og montert inn en k-fordeler og mellomaksling med spor for fordeleren og satt et lokk i toppen der fordeleren sto når motoren sto i 740'n.. det ble montert ny turbo også når jeg overhallet motoren som ladder ca 0.4 bar....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår