Gå til innhold

Vil kjøpe Hyundai Coupe –trenger tips!

Ranger emnet


Vidar_Suisse

Anbefalte innlegg

Jeg bor for tiden i Sveits, og prisene her er som kjent litt hyggeligere enn i Norge.

1. Jeg lurer derfor på om jeg vil gå for 2.7 eller 2.0. Har ikke testet noen av dem, men elsker utseendet og det jeg leser. Er 2.7 verdt ekstrautgiftene i forsikring og bensin? Vil jeg få solgt en 2.7 i Norge senere?

2. Gir? Er Shiftronic en god løsning? Hva er best (for hvilken bruk)?

3. Takgrind –ja, ser sikkert helt dust ut på en H Coupe, men må jo ha plass til skiene/brettet her i Sveits.. Går det an å legge ned deler av baksetet og er det plass til ski inni bilen da?

4. Ny modell –jeg leste akkurat at det lanseres en ny modell i Paris nå, og kommer til Norge ved månedsskfitet okt/nov. Dette er vel et evig spml, og gjelder alle bilmerker (og pc’er og dvd spillere osv), men: Er det dumt å kjøpe en modell som er på vei til å gå ut om noen uker (vil den stupe i verdi)?

5. Som dere sikkert skjønner er jeg ikke ekspert på biler. Er det noe spesielte jeg burde sjekke eller være obs på innen jeg kjøper? (Både generelt, og for disse bilene spesielt..) (Vurderer kjøpe 2003-2006 modell..)

 

Takknemlig for alle inputs, og håper jeg snart kan joine dere som eier av en Hyundai Coupe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Vidar

 

Det er hyggelig å registrere at fler og fler får øynene opp for hvor bra disse bilene egntlig er. Jeg aner ikke noe om salgsstatistikken for biler i Sveits, men antar at Hyundai Coupè ikke figurerer på topp 100 listen der heller. En bil som skiller seg ut i mengden av sølvgrå og svarte tyske familebiler mao.

 

Så til spørsmålene dine; jeg er ingen "ekspert" men uttaler meg med bakgrunn i egne erfaringer (og preferanser).

 

1. Hvis pris ikke spiller noen rolle, ville jeg uten tvil valgt 2,7 liter V6. Den er ikke spesiellt kjappere enn 2,0 liter, men har bedre dreiemoment og ikke minst kulere lyd. Avgiftene i Sveits er noe jeg ikke vet noe om, men siden du vurderer begge deler antar jeg at avgiftene er styrt av bilens importpris og ikke bilens prestanda og vekt. Gå for 2,7 liter V6.

 

2. Shiftronix eller manuell ?? 2,7 liter får du med 6 trinns manuell gearkasse, og er den jeg personlig ville valgt. Men her spiller det en rolle hvordan du har tenkt til å bruke bilen også da. Ser for meg smale, svingete fjellveier i Sveits med brekksladder rundt hver sving, mens V6'ern hyler på 6000 rpm..... Da er det greit med manuell kasse.

Ellers er Shiftronix behagelig til hverdagsbruk, og du får kjøpt OEM ratt med med skifteknotter som kan funke greit ved inspirert kjøring også. Vanskelig valg, lytt til dine egne følelser.....

 

3. Takgrind er det ikke lett å få til å funke på Coupè'en. Jeg har prøvd meg med magnet stativ fra Thule, men krummingen på taket gjør at det ikke er mulig å få festet det skikkelig. Bakluka vil også være umulig å åpne med ski på taket.

Løsningen er å legge ned en eller begge bakseteryggene; du får greit plass til carving ski i alle fall. Bruker du utfor planker må nok også forseteryggen legges ned, da får du nok med deg et par hoppski også :m'm:

 

4. Prisbildet vil nok ikke endres vesentlig på de GK modellene du vurderer. Den "nye" modellen for 2007 er i hovedsak kun en ny facelift, med andre lykter foran og bak, samt ny fanger foran og bak. Min mening er at 2005 og 2006 modellene er penere en den nye; smaksak.

2,7 liter er nok ikke så lettsolgt i Norge, prisen blir rett og slett for høy for denne type bil hvor markedet tross alt er svært begrenset. 2,0 litere av GK utgaven er det så og ikke solgt noen av i Norge; jeg har en, men jeg vet ikke om så mange andre, så hva man kan forvente å få som pris er usikkert.

Velger du Shiftronix vil dette gjøre bilen mer lettsolgt i Norge, så ta med dette også i vurderingen av automat/manuell.

 

5. Det er med Coupè'en som med alle andre biler; gå for en med full service historikk og ta gjerne en uavhengig test av bilen før du kjøper. Det er meg bekjent ingen store svakheter/problemer med disse bilene, men feil vil alltid kunne oppstå. De vanligste anmerkningene fra eierne er: feil på vindusheiser, skarangling fra kabler til åpningsmekanisme til bakluke og div elektronikk feil.

Garantiene er gode, 3 eller 5 år avhengig av land, så kjøper du bil hvor det fortsatt er nybilgaranti bør du få det problemfritt fremover.

 

Lykke til med valget av ny bil, og hold oss oppdatert på hva som skjer :win

Du har to lykkelige øyeblikk med en gammel bruktbil - når du får den, og når du blir kvitt den igjen

 

'06 BMW 118d

'08 VW Passat Blue Motion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke sagt det bedre selv!

 

Men.. når det gjelder ski-stativ.. kan man ikke gå for en løsning med sugekopper (noe i saab cab stil?) som festes på bakluka? Greit bilen blir kanskje "litt" høy , men finnes sikkert en løsning på det og...

MiNDFLaRe

'98 VW Passat stv 1,9 Tdi -> Famile-racer'n til mor

'96 Hyundai Coupè 2,0 fx -> Lekebilen til far

X '96 Peugeot 306 Xt 1,8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke sagt det bedre selv!

 

Men.. når det gjelder ski-stativ.. kan man ikke gå for en løsning med sugekopper (noe i saab cab stil?) som festes på bakluka? Greit bilen blir kanskje "litt" høy , men finnes sikkert en løsning på det og...

 

Vil ikke anbefale sugekopper. Var vitne til engang at takgrinda falt av i fart, men var sikret med en wire, så den ble hengende å slenge på siden av bilen. Fin bulk og lakkskade etter det vil jeg tenke meg.

 

Når jeg har hatt ski i bilen har jeg lagt dem i en skipose med baksete nede, funka fint det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår