Gå til innhold

Knett - Volvo 760 TIC - T5R prosjekt

Ranger emnet


Knett

Anbefalte innlegg

Nå begynner jeg snart mitt prosjekt med å bytte motor å girkasse i min Volvo 760 Turbo Intercooler. Den gamle automatgirkassen har tatt kveld og motoren er sliten. Legger ut prosjektet mitt litt før da jeg trenger litt hjelp til å samle inn deler og tar imot gode råd.

 

Det jeg har av deler:

-T5 motor 225hk og 300Nm originalt.

-2 x 262cr getrag

-Clutch hus m/hydraulisk clutch-arm

-Travers og giroverføring m/girspake

-Intercooler 600x300x76

-Bestilt innsug med gasspjeld under på midten

-Bunnpanne

-Vannrør

-Motorfester

-Skinnseter m/ el. førerstol

-Svinghjul

 

 

 

Mangler følgende:

-S60R turbogrenrør. Koster 4000sek hos Volvo i Sverige.

-Adapter til 265 clutch-hus for montering på T5 motor

-Mellomaksling (Sveiset om og balansert)

-Oljekjøler

-3" rustfri eksos, downpipe og to sluttpotter

-Spacere for å montere 17" titanium felger fra 850 på 760

-Bremse- og cluchpedal + clutchwire

-Trykkplate, lamell og clutchlager

-Slanger og rør til intercooler og radiator

-Quife sperre og innmat til bakstell pris ca. 10 000nok

-Dempere med fjører

+ Div. deler for montering

 

Sikkert mer jeg ikke kommer på i farten.

 

Er montert noen kjipe hijackers med senkesett nå som skal byttes ut med R-sport dempere. Nye dempere og 22mm stabstag er krav fra Volvo om det skal byttes motor i Volvo 700serie. Org. bremser er godkjente til 238hk og 310Nm.

 

Planer videre: gategodkjenne og kjøre med motoren slik den er i første omgang før jeg plukker ned til neste sommer eller vinter for å hel-lakkere bilen og bytte bremser samt trimme (bytte turbo, separat WG, datasprut etc..), men økonomien tillater ikke dette før.. Kommer til å stoppe på ca 550 hk på veiv da det ikke er så vennlig å kjøre på vei med mer.

Tenker samtidig da at det blir lett styling som er vintervennlig og ikke brøyter snø:p Skal også bytte interiør med tiden.

 

 

Noen bilder:

Bilen forfra, monterte BOCH lykter i vinter, behøves i nord

PIC_0001.jpg

 

Bilen innvendig - okseblod helskinn

PIC_0003.jpg

 

Motoren som uheldigvis ennå er montert. 182hk originalt

PIC_0013.jpg

 

Som du ser - 760 TIC

PIC_0005.jpg

 

Motoren

DSC00574.jpg

 

Ny intercooler - 600x300x76 - Fra Texas USA

PIC_0066.jpg

 

Getrag 262cr, gått 136 000km

Getrag262cr.jpg

 

Sommerfelgene som skal bli vinterfelger når jeg får R-felgene på

PIC_0012.jpg

 

Skal prøve så godt jeg kan å få tatt flest mulig bilder under ombyggingen

Audi A6 2.4 Quattro - Bruksbil

Opel Ascona B 20v - prosjektbil

Volvo 760/960 T5 - Skrotes

Volvo 850 T5 awd - Bruksbil -SOLGT-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 120
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Går det ikke ann å ta fra ei M90kasse fra hvitmotor da? nå vet ikke jeg om di clutchhusene er løse men.

Rått prosjekt forresten. Femmer er drømmen i min også. Blir digg å følge med på:)

Nissan Primera SRi 1996

X-BMW 520i 1991 X-Volvo 745 GLT 16v 1990 X-Volvo 360 STING 1988 X-Volvo 740 GL 1986 X-Volvo 245 gl 1991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det ikke ann å ta fra ei M90kasse fra hvitmotor da? nå vet ikke jeg om di clutchhusene er løse men.

Rått prosjekt forresten. Femmer er drømmen i min også. Blir digg å følge med på:)

Fikk beskjed fra han jeg pratet med på BCB i Brummendal at M90 ikke var levert med løst clutch-hus. Men en kompis mener at clutch-hus fra M45 passer på den motoren siden dem bruker M90 på rødblokk motorer. Men synes det høres litt suspekt ut.

 

Edit: Har derimot hørt at clutch-hus fra automatkasse skal passe på, men da gikk han på BCB ut på lageret mens jeg pratet med han i telefonen og så på en automatkasse og sa at den var delt så langt inne på kassen at han mente den måtte bygges om for tilpassing.

Audi A6 2.4 Quattro - Bruksbil

Opel Ascona B 20v - prosjektbil

Volvo 760/960 T5 - Skrotes

Volvo 850 T5 awd - Bruksbil -SOLGT-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du finner adapterplate fra hvitmotor til m45-m46 og m47, og ei adapterplate fra m45-6og7 clutchhus til getrag vil det jo kunne gå.. blir kanskje litt stor klaring mellom kasse og clutch, men er ikke sikker. er derimot bombesikkert at m45 ikke passer på hvitmotor

Nissan Primera SRi 1996

X-BMW 520i 1991 X-Volvo 745 GLT 16v 1990 X-Volvo 360 STING 1988 X-Volvo 740 GL 1986 X-Volvo 245 gl 1991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du bor jo bare 3mil fra Harstad. Ganske mange som bygger bil i Harstad, men få Volvo.

 

ja. Alt for få som bygger volvo..

men ute hær på landsbygda blir d bygd i alle fall to

bægge står æ før,,,

 

Men vi må prates på skoln en dag om detta prosjekte..

Volvo 142 dl Prosjekt

Volvo 240 Glt Bruksbilen

Volvo 245 Turboo!

Opel Ascona b N/A tunded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår