Gå til innhold

Nye vinterdekk, erfaringer med Dunlop Wintersport 3D?

Ranger emnet

thklinge

Anbefalte innlegg

Kan desverre ikke gi deg tips om dekk, annet enn min egene mening om at det ikke spiller så mye rolle hvilken dekk man velger, bare man kjører fornuftig etter forholdene.

Alskens tester og lignende gir deg data, men er det glatt så er det glatt og da er det tilfeldighetene og sjåførferdighetene som spiller nevneverdig rolle.

Velg noe du mener er bra så går det nok greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det over var et generellt godt råd. Det er store forskjell på dekk, og da særlig vinterdekk.

Har aldri vært noen tilhenger av å bruke en formue på de dyreste å beste sommerdekka. Viktigere med et godt vinterdekk. Forskjellene mellom et godt og et dårlig sommerdekk er små sammenlignet med de samme forskjellene innen vinterdekk, og en får som regel det en betaler for.

Så til de dekka du nevner: Hadde vært kjekt å visst hva slags dimensjon du skal ha, men regner med det er 16-17 tom eller noe? Ser de selger både 3D og M3 på dekkonline.com (til rundt 1000 kr dekket i 16"). Forstår det slik at M3 er det nyesta av de to dekkene, og det har du jo allerede prøvd. Min erfaring er at vinterdekka på dekkonline.com ofte er vinterdekk for kontinentet. Det noen av oss kaller "tyske" vinterdekk. Dunlop har heller ikke vært med i noen nordiske vinterdekktester som jeg har lest. Utenfor dette veit jeg meget lite om Dunlop som vinterdekk.

Dermed stiller du jo selv best rustet selv til å vurdere 3D-dekkene. Men utifra at M3 er et nyere dekk enn 3D, vil jeg gå ut ifra at M3 også er et bedre dekk. Og du veit jo best selv hvor bra/dårlig M3 er og hvordan det passet de forhold du vanligvis kjører på. Konklusjonen må vel være: hvis du har fått en helt uslåelig pris på 3D og du likte M3, er det bare å handle. Men hør litt rundt på pris på de kjente merkene for "nordiske" forhold. Disse kan du få billige mange plasser nå i oktober før sesongen starter. Veit at f.eks vianor har 40% på alle dekk i disse tider.

Uansett: best of luck!

4 ringer, 5 høl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snarere tvert om, 3D er den nye utgaven, M3 og forløperen M2 er eldre. Er dessverre svært, svært lite å velge i når dimensjonen er 225/40-R18. Men når det er sagt var grepet ypperlig med M3'ene.

Sitat dunloptires.com:

New Dunlop Winter Tire Features New ‘3D™’ Sipe Technology

winterSport3D.jpg

NASHVILLE, Tenn., Feb. 3, 2006 – Fresh from snow-covered European roadways, a new Dunlop winter tire was introduced today at an independent Dealer’s sales conference.

A new cool reactive silica mixing process helps give the tread compound greater flexibility at low temperatures. This allows the tread elements to bend and grip on icy and snow-covered roads. The result, Hyder said, is firm traction at all temperatures and speeds.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider