Gå til innhold

Dårlig trøkk i sub

Ranger emnet


pressi

Anbefalte innlegg

Kjøpte cerwin vega sub v-max 12"..

Kjører dynabel forsterker på 1x450 w i 4 ohm.

Bruke en lukket kasse på 27 liter. Men det er NULL bass i bilen. BMW e36 coupe.

Er så missfornøyd! I bruksanvisningen på suben så skulle den ha 20 liter + volumen av elementet. Så 27 liter er vel bare et par liter for mye, men den spiller ikke i det hele tatt. Noen som har noen gode råd?

Hadde cerwin 12" for noen år siden og den spilte jo som bare det, men den hadde 55 liter bassrefleks, men den nye jeg har nå skal jo ikke ha større kasse liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ett søk på "BMW" her på bilstereoforumet så ser du sikkert hvorfor du får lite bass inn i bilen. Se også ett par av prosjektene i E36 som ligger i prosjekt-forumet.

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

går portene ut i bagasjen eller opp i hattehylla? hvis de går ut i bagasjen; har du ok bass i bagasjerommet?
... ingen porter der:
Bruke en lukket kasse på 27 liter.

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lukket kasse. Vurderer å prøve en kasse på rundt 55 liter med bassrefleks. Har lagt ned baksetene og alt. Ingen bass fra suben, bare noe lav dårlig bass..

Forsterkeren er iallefall stor nok. Kan det ikke hjelpe med større kasse da?

Cerwin anbefaler 29 liter med bassrefleks, men vil gjerne prøve 55.. De anbefalte jo 20 liter lukket kasse og det var IKKE bra!

Ja, det er "litt" trøkk i bagasjerommet om jeg stikker hodet ned der, men ikke så mye som det burde være.

Hadde som sagt en 12" tidligere. Og den spilte 10 ganger bedre. Og det var i en bmw e30 med stålvegg mellom baksetet og bagasjerommet!

Synes bare 29 liter høres lite ut med bassrefleks! Hvorfor ikke prøve 55?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du testa med annen forsterker?

 

For selv om forsterkeren skal være kraftignok, så kan det være feil med den.

 

Har du justert riktig?

Altså gainen opp og bassbust ned, ikke motsatt.

 

Delingen? Er den satt riktig?

For om du setter den forlavt, så kreves det MYE effekt for å få noe lyd, og den vill oppfattes som dårlig, siden all slag er borte.

 

Liten lukka kasse skal ikke gi flau lyd, men er den for liten, så kan lyden bli stram. Og om du da deler for lavt, så kan du få de symtonene du nevner.

 

Gjorda det med min Vega124. Men etter å ha funnet riktig justering så fungerte det bra i lukka kasse. (selv om jeg foretrekker porta kasser)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår