Gå til innhold

Kontraktsbrot ved kjøp av bil

Ranger emnet


darkrider

Anbefalte innlegg

Kjøpte ein Mitsubishi Galant 1.8 Glsi, km-stand 75000, til kr 49000 for 3 veker sidan. Såg over bilen og prøvekøyrde han, og alt verka bra. Kjøpte bilen og tok han med meg heim.

2 veker etterpå skulle eg jekka bilen opp bak for å sjekka bremsekalipperane, som såg rusta ut. Eg såg i instruksjonsheftet fyrst for å sjekka kor jekkefestet var, så fann det og jekka opp, men i det eg jekkar, høyrer eg stygge rustlydar og ting byrjar å gje etter. Det viser seg at bilen hadde rust ved jekkefestet, ein god del, som må sveisast. Kan jo sei at det var min feil som ikkje sjekka godt nok etter.

Så i dag jekka eg opp bilen på nytt, denne gongen med ein garasjejekk og bukkar, for å sjå under bilen. Den såg bra ut bortsett frå det nemnte området. Men, så la kompisen min merke til at bilen var plombert under, så opna panseret og sjekka karosserinr, dette stemte ikkje overeins med originalnr. Bilen har altså vore ombygd! Dette sa ikkje seljar noko om. Ved nærmare ettersyn viser det seg at bilen har vore kollisjonsskada også.

Kan jo godt henda at bilen ikkje har gått 75000 km og, kanskje den har gått mykje meir?

 

Seljar lot vera å nemna alt dette. Dette bør vel vera grunn nok til å få heva kjøpet? Nokon som har erfaring på dette området? Bilen er jo betrakteleg mindre verdt enn det eg kjøpte han for..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel slik at hvis det ikke står i kontrakten og du ikke har gjort noe for at feilen skal dukke opp så har du vel retten på din side..? mener å ha lest det i disse utallelige sidene der folk sliter med bilkjøp

 

En viktig hake jeg har fått med meg også er denne "Selges som den står"

hvis det var skrevet i kontrakten så blir ting ganske fort vanskelig igjen.

 

lykke til

VW Polo 1996 1.4SOLGT

Audi A6 2001 2,5QTDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte standard NAF-kjøpskontrakt. Der er det kryssa av for at bilen "selges som den står", så det med rusten er vel kanskje vanskeleg å få gjort noko med. Men den type rust bør vel ikkje gå igjennom ein EU-kontroll? bilen var nettopp EU-godkjent.

 

Men eg har lese at seljar er pliktig å informera om eventuelle kollisjonsskadar og ting som går på ombygging og slike ting??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjedde litt av det samme her. Da jeg prøvekjørte bilen min var den perfekt...og det var lite drivstoff på den. Den dagen jeg kjøpte den ble den eu-godkjent tidligere på dagen. 0 feil og greier. Overtok den med lite drivstoff. Fylte full tank og ante ingen fare. Lukta jo bensin da jeg gikk bak bilen men tenkte ikke noe særlig på det. Jeg så jo ikke noen spesiell lekkasje. Hørte litt rundt og fikk vite at det renner bensin i et overløpsrør ellerno om det blir for mye. Dette renner da ut oppå tanken som da sprer seg rundt tanken og ned på bakken. Kjørte noen fulltanker på noen uker og en dag fikk jeg sjokk. Kvelden før, full tank, dagen etter hadde jeg under halv tank og jeg hadde kjørt 2 mil. Nå så ser jeg også flekkene under bilen.

 

Da jeg støvsuget og vasket bilen fant jeg også en del glasskår under førersete. Type farget bilglass. Noen som har knust ruta før jeg fikk den da tenkte jeg. Så viser det seg også at plastikken rundt rattstammen er knekt og henger egentlig bare å slenger. Så med andre ord, innbrudd og mulig forsøk med å stikke av med bilen? La også merke til at muttra nevnte at det trekker da hun satt bak førersete. Bakerste ruta på bakdøra er bytta ut med en ikke farget rute og er elendig satt på. Lista sitter ikke innpå som den skal slik at kald luft trekker inn i bilen bak. Jævla kjipt med tanke på at jeg får unge i Januar som ikke skal bli sjuk pga kulde. Ser nesten ut som om døra er forsøkt å vendt ut og ned også pga glippa mellom bakdøra og selve bilen.

 

Har tenkt litt på å få ringt forrige eier for å sjekke hvor han kan ha bytta vinduet. Verkstedet eller han selv har ihvertfall gjort en elendig jobb! Btw. Bilen min ble solgt av forhandler i mars eller april til han, og jeg NEKTER å tro på at han ikke vet noe om "innbruddet". Da det ennå lå glasskår i bilen tenker jeg på. :)

 

Men hadde jeg visst dette om tanken og vinduet skulle jeg faen meg pruta mye mere enn jeg gjorde. Fikk tilbud på en annen Astra 1.8 '95 mod stv som hadde gått omtrent like langt men som kosta 6-7 tusen mindre nettopp pga tanken der hadde lekkasje + en liten skrape i bakfangeren. :/ risikosport

Chrysler Stratus 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å gi beskjed til Statens Vegvesen om at bilen din er blitt godkjent med rust i bærende konstruksjoner/kanaler? Det er vel sånt som skal avdekkes ved en seriøs EU-kontroll ved et verksted... kan hende verkstedet får seg en smekk iallefall...

 

Men dette hjelper jo ikke han i det hele tatt. Han får en bil som ikke er eu-godkjent og må utbedre feilen før han får bruke den igjen. Kjipt? Jess...

Chrysler Stratus 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen vart førstegangsregistrert av selger. Så han var tydlig klar over oppbygginen av køyretøyet. Det er ingen problem å beviset at køyretøyet er oppbygd sida det har nytt chassisnr og er førstegangsregistrert på selgeren.

Er spent på ke som skjer i saken...

\___\____________/___/

[OO]\_____Y_____/[OO]

\===\__|__|__|__/===/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en mal for hvor rusten en bil (karosseri) kan være på EU. Hvis hullet er så og så langt, skal det være så og så langt til neste hull. Husker ikke målene i farta, men det skal faktisk være veldig dårlig før man kan sette mangel på det. Unntaket er selvfølgelig fester for hjuloppheng

Men at det knaker litt ved oppjekking er langt unna mangellapp. En EU kontroll er langt fra så streng som mange tror.

 

Men folkens, skal dere kjøpe bruktbil så gjelder følgende: SE NØYE OVER BILEN FØR DERE HANDLER, HAR DERE IKKE PEILING SÅ FÅ MED NOEN SOM HAR! Er dere i tvil så finn en annen bil. Det er bortimot umulig å få hevet et kjøp av en privatperson, kom med så mange lover dere vil, i praksis lar det seg ikke gjøre hvis selgeren ikke vil. En bruktbil er en brukt bil, det er en bruksgjenstand for 90 % av befolkningen, og da blir det noen skavanker etterhvert.

Kjøp en bil med garanti av en seriøs forhandler eller hold kjeft, det flommer jo over av misfornøyde bilkjøpere her. Har du kjøpt så har du kjøpt, og står det selges som den står er det ikke vits å prøve engang

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste du kan "ta" selger på: er att chassisnr. ikke stemmer.

Sjekk også om nytt chassisnr. er ført opp nederst i vognkortet. (mener 97% sikkert att det skal føres der)

 

Mener også om det ikke er ført opp, så kan du få en del problemer. Da det kan være stjålet bil som er ribba og satt samen av flere biler osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chassisnr stemmer i vognkort og det nye som BT har slått inn. er vel ikkje så mange måter å "ta" selgeren på. sjølv om bilen selges som den står så er ting som store kollisjonsskader og oppbygging av køyretøy noko som dei er "plikitige" til å sei ifrå om. Så det er "ingen problem" å heve kjøpet, men viss selgeren er sta så tar det berre litt tid. for då må kjøper ein tur i retten og vente og styre på. men til slutt så må selger nok punge ut og ta tilbake bilen :)

 

og DU Mondeo har jaggu lite lurt å sei. kunne godt vore foruten den andre delen av innlegget ditt!

\___\____________/___/

[OO]\_____Y_____/[OO]

\===\__|__|__|__/===/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og DU Mondeo har jaggu lite lurt å sei. kunne godt vore foruten den andre delen av innlegget ditt!

Sannheten er ofte hard den, synes det begynner å bli mange slike tråder nå, folk føler seg jo lurt hvis de oppdager lakkrust under batteriet på en 10 år gammel bil. Og bare så det er sagt, jeg vet om mange som har prøvd, men ingen som har klart å heve et kjøp av bruktbil mellom privatpersoner

Thats life, like it or not

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg nøye over bilen, så det er ikkje der problemet ligger. Rust gøymd under tectyl er vel ikkje den enkleste å finne? til og med DU hadde fått problem der. for min del så er ikkje rusten største problemet, men den lille detaljen at bilen er oppbygd og kollidert utan at selger har opplyst om det. DET stiller saken i eit heilt anna lys enn den lille rustbiten som lett kan sveises.

 

Dei fleste skjønner at slike ting må opplyses om ved salg. rusten kan selgeren sannsynligvis ingenting for...

\___\____________/___/

[OO]\_____Y_____/[OO]

\===\__|__|__|__/===/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår