Gå til innhold

Hvordan får man fagbrev som yrkessjåfør?

Ranger emnet


Sharp

Anbefalte innlegg

Har kjørt buss et par år nå, og ser at de med fagbrev tjener ca. 1000 kr mer i mnd. Har selv lyst å ta det.

 

Den vanlige måten er jo å gå transportfag og så være i lære. Det er ikke aktuelt for meg.

 

De andre på jobb med over 5 års erfaring kan bare ta noen kurs og så ta en fagprøve.

 

Noen som vet om et tredje alternativ for meg? Kan godt ta transportfagene som privatist, men hjelper jo lite om jeg må to år i lære....

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha truckførerbevis og ADR bevis, 5 års kjøring eller GK mek?. VK1 transportfag og 11 uker på VK2 yrkessjåfør+ læretid.

 

Fagbrevet er kun gyldig så lenge ADR beviset er gyldig.

 

Vet du noe om hva som kan godskrives som kjøring? Jobber jo kun deltid nå, men f.eks. budbil og isbil og sånn kan det tels? :D

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo godt i gang med de 5 årene, hvis du finner på å gå VK1 (GK hvis du trenger) og ta læretiden nå, kaster du vekk tid og penger, når du kan jobbe like lenge til full lønn (ikke fagarbeiderlønn da, som du påpeker) og så ta fagbrevet.. Må slite litt ;)

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de sier. du må enten jobbe x år i det faget for å ta fagbrev (Enten 4 eller 5 år) og tilfredstille annen dokumentasjon som er nødvendig. Så får du ta prøven for å få fagbrevet. Eller du må sette deg på skolebenken noe som sikkert ikke er heelt aktuelt.

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Alternative veier til fagprøve

 

Det er også muligheter til å ta fagbrev i de enkelte fagene uten å følge det vanlige hovedløpet. Du kan gå inn som lærling hvis du ikke har så lang erfaring i fagene men ønsker å jobbe med dette i framtiden. Du må også her gå opp til både teoretisk og praktisk prøve. Har du lang og bred erfaring (minst 5 år) kan du gå opp til fagprøve med bakgrunn i denne.Har du spørsmål i forbindelse med å gå som lærling eller å ta fagbrev ta kontakt med et opplæringskontor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem det XantoZ, jeg lagde tråden for 2 år sia, men tok teori-eksamen til fagbrevet forrige uke =)

 

Men vet enda ikke om jeg har nok erfaring til å gå opp til praktisk prøve. Han på opplæringskontoret mente kjøring med pizzabil ble godtatt, så da ligger jeg jo godt ann!

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår