Gå til innhold

19 åring ble tatt i 170 km/t i 60-sone

Ranger emnet


VolvoMan

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er udigg å ha på meg belte. Tar det på kun når jeg ser purken.

Og jeg synes det er dritfett å kjøre fort. Derfor gjør jeg det. Gidder ikke være styrt som en robot av de syke reglene her i landet. Får mindre straff for gjentagende voldtekt og vold enn man gjør for å kjøre fort på en oversiktlig, tørr og opplyst motorvei... aleine... det er sykt. Man må leve litt for faen!

Og det går ann å kjøre fra politiet i en 320..

 

Nå har jeg mista lappen da.. igjen.. :p

 

170km/t er ikke drøyt på en oversiktlig vei, aleine på veien. I 60 sone er det kansje litt fort, men fortsatt er alt avhengig av vei og føre. ikke skilter.. Fartsgrensene kunne vært MYE høyere her i landet. Og kjøreopplæringa burde vært HELT anderledes. Om folk legger vekt på flyt og hurtighet ville alt vært mye bedre. I tyskland er det fri fart med liten midtskille og uten veibelysning.. I norge er det massiv midtrabatt, opplyst veibane og maks 100km/t om du er heldig..

 

Kjøring fra tyskland.. se hvordan farta daler..

Tyskland: Fri fart

Danmark: 130 km/t

Sverige: 110 km/t

Norge: 80 km/t med ca 10 fotobokser rett etter svinesund..! da står det stille da... faen eller.

Org 90A 14,4v reg + Stinger SP1000

Pioneer DEH77mp :-)

Velocity VR450 2x150w + Phonocar Mono 1x1200w

Seas Lotus Performance + DY 9410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 121
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg synes det er udigg å ha på meg belte. Tar det på kun når jeg ser purken.

Og jeg synes det er dritfett å kjøre fort. Derfor gjør jeg det. Gidder ikke være styrt som en robot av de syke reglene her i landet. Får mindre straff for gjentagende voldtekt og vold enn man gjør for å kjøre fort på en oversiktlig, tørr og opplyst motorvei... aleine... det er sykt. Man må leve litt for faen!

Og det går ann å kjøre fra politiet i en 320..

 

Nå har jeg mista lappen da.. igjen.. :p

Det med belte er en vanesak. Dagen du kræsjer uten belte vil du tenke "hvorfor i helvete hadde jeg ikke på meg belte". Om den dagen kommer da, men siden du liker å kjøre fort, skal man ikke se bort ifra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kræsjet flere ganger uten belte. Totalvraket. Under 50 får man nakkeskader ved bruk av belte. Treffer man en trestamme i over 100 rett på har belte lite å si, for da dør du uansett. Men det finnes selvfølgelig tilfeller hvor det er lurt å bruke belte. :)

 

Belte er lurt, men ikke under 50 mener nå jeg.

Org 90A 14,4v reg + Stinger SP1000

Pioneer DEH77mp :-)

Velocity VR450 2x150w + Phonocar Mono 1x1200w

Seas Lotus Performance + DY 9410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en annen grunn til at manglende beltebruk ikke bare påvirker en selv er jo om du kjører fort og er litt uheldig og kjører inn i en annen bil. om du da dør eller blir hardt skadet er det en enorm påkjenning for den du krasher i eventuelt de første som kommer til skadestedet. men for all del, det er sikkelig politiregime når du ikke får kjøre så fort du vil. klart det.. HAHA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kræsjet flere ganger uten belte. Totalvraket. Under 50 får man nakkeskader ved bruk av belte. Treffer man en trestamme i over 100 rett på har belte lite å si, for da dør du uansett. Men det finnes selvfølgelig tilfeller hvor det er lurt å bruke belte. :)

 

Belte er lurt, men ikke under 50 mener nå jeg.

 

 

Og dette har du selvfølgelig vitenskapelige bevis for?

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest meg til dette oppigjennom årene. Jeg satt det også litt på spissen for å provosere fram reaksjoner... Men et kjapt søk på google resulterte i dette. God lesing:

 

http://www.lommelegen.no/art/art632.asp

 

http://64.233.183.104/search?q=cache:mpODF1Dgtn0J:stud.hsh.no/home/ing05tkr/Skole_01/KSR/P%C3%A5litelighetsogrisikoanalyse%255B2%255D.doc+nakkeskader+av+bilbelte&hl=no&gl=no&ct=clnk&cd=1

 

 

Og at man dør i hastigheter over 100km/t ved treff av en trestamme rett på, har jeg fra å ha sett kræsj-tester i forskjellige hastigheter. Over ca 80 km/t pløyer treet såpass langt inn i bilen at man dør momentant.

Org 90A 14,4v reg + Stinger SP1000

Pioneer DEH77mp :-)

Velocity VR450 2x150w + Phonocar Mono 1x1200w

Seas Lotus Performance + DY 9410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der står det da, "(bilbelter redder liv, men kan øke risikoen for nakkeskader ved påkjørsler bakfra.)

 

Legg merke til kan, det vil si at det ikke er absolutt at en får nakkeskader.

Faktisk er de som får skader i mindretall enn de som ikke får.

Det er heller ingen aldersgrense for dette.Det står bare at eldre er mer utsatt for slike skader!

 

Les også de andre grunnene til nakkesleng under Risikofaktorer

 

 

Videre står det: "feil bruk av bilbelte ved mindre kollisjoner kan føre til skader. Spesielt nakkesleng ved påkjøring bakfra ved lavere hastigheter."

 

Altså, feil bruk kan føre til skader, ikke dermed sagt at rett bruk fører til skader!

 

 

Feil bruk av hode/nakkestøtte fører også til skader, hvor mange av de med nakkeslengskader hadde støtten korrekt?

 

 

Jeg vil, for min del, heller ha nakkesleng enn et bilratt gjennom brystet.Jeg vil også heller bruke bilbelte og få dekket forsikring, enn at forsikringselskapet avkorter forsikringen pga manglende beltebruk.

 

Tror nok det er mange faktorer inne i bildet ved en kollisjon til at vi kan si at slik og slik skal det gjøres.

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et eller annet sted står det hvor mange km/t det tilsvarer å falle flatt mot gulvet og ta seg imot, samme med fra et bord. Dama til en kompis jeg diskuterte med mente at å falle mot gulvet tilsvarte å kræsje i 50 km/t. Jeg falt mot gulvet både fra stående og fra et bord, og klarte å ta meg imot med henda, til hennes forbausning.

 

Jeg mener derfor at man ikke trenger belte ved lave hastigheter som 50km/t og lavere. -At man klarer å bremse smellen selv, og ha kontroll på kropp og nakke. Beltet vil gjøre at all belastningen kommer på hodet.

 

"Vi ser av tabellen ovenfor at 41,7% får nakkeskader ved bruk av bilbelte. Bilbeltet øker sannsynligheten for nakkeskader ved påkjøring bakfra. 33,3% av de som ikke bruker bilbelte får nakkeskader. Det skal nevnes at det er flere personer som kjører med bilbeltet på, enn personer som kjører uten. "

 

Selvfølgelig er det mange flere tilfeller hvor bilbelte er bedre å bruke.

Org 90A 14,4v reg + Stinger SP1000

Pioneer DEH77mp :-)

Velocity VR450 2x150w + Phonocar Mono 1x1200w

Seas Lotus Performance + DY 9410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men for all del, det er sikkelig politiregime når du ikke får kjøre så fort du vil. klart det.. HAHA

 

 

 

Jeg mener ikke at alle skal få kjøre så fort du vil.. Der veier og forhold tillater det kunne hastighetene vært høyere. På visse motorveis-strekninger er standarden like god om ikke bedre enn i tyskland. Dèr kunne det vært fri fart.

Org 90A 14,4v reg + Stinger SP1000

Pioneer DEH77mp :-)

Velocity VR450 2x150w + Phonocar Mono 1x1200w

Seas Lotus Performance + DY 9410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beltet redder flere liv enn det ødelegger, og man vet nesten aldri hvordan kjøringen skal foregå, hva en møter på osvosv.

I kollisjoner fra siden kan beltet være ugunstig, da en sitter mer fast, samme er hvis B stolpen trykkes kraftig inn.

 

Men, sånn alt i alt så er bruk av bilbelte bare positivt og en god vane å lære seg..

 

Jeg slurvet fælt med beltebruken rett etter jeg fikk lappen, så en dag hadde vi terrengkjøring med MB Elendiwagen i Militæret, kom ned en ganske bratt bakke, traff en stein, bomstopp og skallet hodet rett i den armerte frontruta = Au... Siden da, alltid belte..:)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahaha... kom ikke her å si att noen av dere ikke har prøvd toppfarten på bilen a...

 

og som offeret her sier.. så kommer det helt ann på veiene og om du ser noen på veien.. over halvparten her på forumet har sikkert dratt en bil opp i over 150 på en rett fristenede strekke før...

Mvh

Thomas Holmedal

Team Lydtrykk.no

thomas.eargasm@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahaha... kom ikke her å si att noen av dere ikke har prøvd toppfarten på bilen a...

 

og som offeret her sier.. så kommer det helt ann på veiene og om du ser noen på veien.. over halvparten her på forumet har sikkert dratt en bil opp i over 150 på en rett fristenede strekke før...

 

Ja for å si det sånn, så tror jeg ikke akkurat at det er mye rolig kjøring på omkjøringsveien i Trondheim, ihvertfall ikke om natten 23.30-0500. Der hører jeg utrolig mange biler og motorsykler som kjører ekstremt fort. Lyden er borte i løpet av et par sekunder, som igjen høres når de kommer til moholtlia.

 

Men det er synd på trådstarter som helt sikkert blir fotgjenger i en god tid.

Virkelig synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår