Gå til innhold

A8 kontra A8 quattro

Ranger emnet

EirikGT

Anbefalte innlegg

Hei.

Har tittet på et par A8'r den siste tiden.. Tenker da på 2.8 V6 auto/tiptr.

Lurer litt på hva som er positivt eller negativt med eller uten quattro..

Bortsett fra det opplagte med firehjulstrekk..

dvs Vil man egentlig ha problemer med å komme frem med en A8 med bare forhjulstrekk ?

Hvordan vil styringen evt påvirkes? mer eller mindre understyring ?

Bensinforbruket, vil det bli flere deciliter mer i forbruk på en quattro ?

Prøvekjørte en 95modell for noen timer siden.. Den er ikke akkurat S4 i aksellerasjonen, men rask nok.. Sett i forhold til fartsgrensene.. Computeren fortalte meg at forbruket varierte veldig med gasspådraget. Men snittet lå på 1.0-1.1 under testturen..

Noe som virker litt lavt i forhold til motor og bilstørrelse.. Men kjentes riktig i forhold til den forrige bilen jeg testkjørte 99 A6 2,4 ..

Denne A8'n hadde i tillegg 18" hjul, med brede dekk.. Så man kjente ujevnheter i ubderlaget sånn passe. Problemet var at man hørte de bedre enn man kjente dem.. Dette pga noe slitt hjuloppheng, går jeg ut ifra.

Hørtes ut som noen foringer og evt en opphengskule eller to..

Vil en slik overhaling koste mye ? dvs hvis man skal bytte foringer og bærekuler ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Heisann!

Det med det positive og negative med quattro eller ikke på en Audi A8 vet jeg ikke, men det sies jo at med quattro, så økes bensin forbruket en liten del.

Faren min har en 1998 Audi A8, 2,8 Automat/Tiptronic Quattro. (193hk)

Og på kjøre computeren så står det at den bruker 1,3 ca .

Da vi bruker den i byen, jobb, kjøring til og fra butikker osv.

En annen ting er at girkassen er mye mer behagelig på en Audi A8, enn for eksempel en 2000 Audi A6 2,4 Quattro, som vi hadde før denne. Giringen går mye mykere og henger ikke så lenge på girene før den skifter.

Når det gjelder å komme seg frem, regner med at du tenker på vinteren som kommer. Så har vi aldri stått fast med denne bilen, men bare kjørt forbi alle andre biler som sto fast.

På denne så er det 17" TSW felger, og bilen ble betraktelig mye lavere enn før vi fikk de på. Og som du sier, så merker man ujevnhetene i asfalten mer, men det er ikke så mye at det blir ubehagelig!

Men så ser jo bilen mye fetere ut også :]

Så det er jo sak man må ta hensyn til.

Dette med foringer og bærekuler har jeg ikke peiling på.

Men håper svaret var til litt nytte.

Bilen skal kanskje legges ut for salg snart.

Kjørt 89.000 km. Sølv. Skinn. 17" tsw. Webasto. Osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider