Gå til innhold

polering av motoren..

Ranger emnet


Sower

Anbefalte innlegg

tenkte jeg skulle rengjøre litt motor på bilen siden den har hadd sin del av oljelekasje før i tiden.. *uff* var forresten usikker hvor jeg skulle legge denne tråden, så det ble til her.. :)

 

men er det noen advarsler anng dette med polering av toppakning og resten av det visende metallet?

 

noen tips?

 

vanlig polering funger greit? :)

H-mjølk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjeder meg, så tenkte å gjere no slik siden bilen står stille læll... men saab900 har et helsinkes til ledningnett ><

 

Det han mener er at du for guds skyld ikke skal hive deg i å polere toppPAKNINGA di, men ta toppdekselet i stedet (det lokket på toppen av motoren din)! :) Tror ikke vanlig polering fungerer greit da toppdekslet ikke er lakk.. Det finnes nok egne greier til å pusse å gnikke på stål/alu, men dette har ikke jeg peil på :p

Ugly is in!

 

- 09 Scirocco, 82 Golf C

x 05 Audi A3 Sportback, 00 New Beetle, 82 Golf GL, 83 Golf GTI, 85` Golf II 1.6

VWAUDI-Club Norwegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden ingen sauhodene her klarte å komme med en skikkelig forklaring så tilbyr jeg å lage en til deg:)

 

Først må du finne ut hva du kan pusse ned og lakke og hva du kan pusse ned og polere. Er ingen fasit her, men alt som er laget av aluminum er utmerket til polering, fordi dette ikke ruster i motsetning til stål/jern.

Veldig mange biler har toppdeksel, dynamo, feste til fordeler osv i aluminum.

Disse kan da demonteres og poleres.

 

Skal du gjøre det samme med noe av stål må du huske at dette vil ruste såfremst du ikke sprayer på noen lag med klarlakk etter du har polert.

Noe av blankheten vil forsvinne ved lakkering og over tid kan du få et gulskjær i metallet. Her ville jeg personlig vurdert å pusse ned og heller brukt f,eks en sølvfarget lakk istede for høyglanspolering.

 

Fremgangsmåten for selve poleringen:

 

- Vask av all løs skitt

- Start med et grovt sandpapir(120), dette bruker du til å fjerne mest mulig ujevnheter på overflaten som f,eks hakk osv.

- Fortsett så med et finere papir(200) til hele overflaten er pusset.

- Nå fortsetter med finere og finere papir helt til du kommer til +2000 våtslipepapir. Nå kan du lete frem metallpolishen/Autosol. Denne bruker du til å polere overflaten til du kan speile deg i den;)

 

NB: Når du pusser så puss i en retning såfremst det er mulig, ikke sirkelbevegelser.

Og husk at hvis du polerer noe blankt med Autosol, så krever det jevnlig vedlikehold for at finishen skal holde seg blank..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er lakk over det du vil polere kan du også bruke "lakkfjerner" som koker bort lakken. Deretter er det bare å spyle den vekk med høytryksspyler :D men ikke prøv dette på plast :)

 

Stemmer, mener du kan finne et utmerket produkt som Duxola e.l. som kan brukes her..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polera metalldelar del1 [guide]

Kommentar: "du är en trollkarl nu får man polerångest"

 

Polera metalldelar del2 [guide]

 

Se så.. det ble ikke så aller verst:

020.jpg

 

Sen är det bara att lägga den till samligen av polerade delar och ta nästa.

final.jpg

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svara.. :D skal jeg få gjort litt nedi der, mens jeg venter...

 

meeen enda en sak..! etter den oljelekasjen bilen hadde, så er det helt nederst dekt med søl, og nå skal jeg leite etter en lekasje på servoen, så ser ikke en dritt, så noen sa at jeg skulle bruke avfetting på dette, men det kan også være brannfalig....

denne lekasjen er helt ved registerreima bak i motoren.

 

noen framgangsmåter der? =\

H-mjølk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svara.. :D skal jeg få gjort litt nedi der, mens jeg venter...

 

meeen enda en sak..! etter den oljelekasjen bilen hadde, så er det helt nederst dekt med søl, og nå skal jeg leite etter en lekasje på servoen, så ser ikke en dritt, så noen sa at jeg skulle bruke avfetting på dette, men det kan også være brannfalig....

denne lekasjen er helt ved registerreima bak i motoren.

 

noen framgangsmåter der? =\

Dropp avfettinga og bruk en kraftig høyttrykksspyler! Tau/kjør/slep/dytt den til en selvvask-stasjon med varmt vann. Det som ikke blir rent der blir ikke rent. Eller.. spyl først av olje, leire og skit, så spray på litt avfetting. Les på flaska til avfettinga. Er neppe brannfarlig bare motoren ikke er gloheit. Hvis du skal kjøre umiddelbart etterpå, prøv å unngå elektriske komponenter i motorrommet, og tørk av ev. fordelerlokk innvendig med ei fille. Da går det så bra så.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår