Gå til innhold

Focal eller Seas?

Ranger emnet


demogorgon

Anbefalte innlegg

har lenge satt Seas på den ubestridte tronen hva anngår høytalere,

både i hus og hjem, sælig i og med at jeg har hørt gamle opsettet til Tommy Andersen, og en kompis av meg som ble såpass inspirert at han kjøpte Reference fronsettet og 2 12' lotus subbere så jeg vet hvordan det låter.

 

i det siste har jeg hørt mye om Focal, og blitt litt nyskjerrig.

noen tanker om hva som er best?

 

det ser slettes ikke dålig ut.

-86 golf2 gti, mye drømmer lite planer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Focal har fått et stort marked i Norge har jeg forstått, det selges mye. Til og med deres "beste" og dyreste selger brukbart i Norge. Er vel helt sikkert ikke uten grunn, har selv focal frontsett i bilen og er strålende fornøyd

 

Seas er jo kanon bra det også, er jo ikke bare Tommy tulling som bruker/brukte det, Anders Fleischer hadde det jo i BMW'en sin også.. vant EM med det i 2003

 

Er også mye annet bra ute på markedet så jeg anbefaller deg å prøve å få lyttet til flere sett i den pris klassen du ønsker. Frontsett pleier å ha sin egen lyd karakter og smaken er som baken... delt.

så etter min mening må du lytte deg frem til hva du selv ønsker :)

 

Jeg kan stille opp hvis du vil prøve lytte Focal Utopia N6 :)

Mitt Opel Astra prosjekt

 

Listen to your music, not your speakers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjørte faktisk en kombinasjon i den forrige bilen min! brukte Focal midbass i dørene, fra 130V2 settet. Også kjørte jeg Seas diskanter i a stolpene, husker ikke betegnelsen men var den største og beste diskanten før de kom med dome-diskant så denne var litt skarpere.

Kjørte med aktiv deling på det så lyden ble veldig bra!:)

 

Dette fungerte meeget bra! har alt liggende her nå og skal sette inn focal settet i min nye bil! Seas diskantene kan jeg selge hvis du er intressert!

 

Så konklusjonen min er sats på begge;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lada er min hjerteinteresse..

 

men hvis tråden kunne holdes på seas kontra focal er det å foretrekke.

 

Erik: jeg har vært med å lagt opp strøm i garagen til fleischer, da fikk jeg en aldri så liten titt på bmw, men desverre aldri hørt den i aksjon.

Jeg har følelsen av at seas er i utpreget grad "no nonsense", at gode design og førsteklasses produksjons metoder og gode råvarer er det som gjør det til hva det er.

og det er noe som tiltaler meg.

 

hvordan er focal i såmåte? er den "gyllene lyden" et resultat av velsignelser fra tibetanske munker, gyllene snitt og magiske magnetstiener, som virkelig kommer til sin rett med Progressiv Sitarjazz fra de østreuralfjellene med inslag av psycadelia og industrielle undertoner? ^^

 

eller satser de som seas på god ingeniørkunst?

-86 golf2 gti, mye drømmer lite planer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge merker leverer vel kvalitetshøyttallere. Franske Focal har levert hjemmehøyttallere i mange år og det har norske Seas også.

 

Jeg har Seas lotus performance (ikke reference) i bilen og Focal polyglass hjemme (JmLab chorus 715). Begge låter ærlig men spiller forskjellig. Nå blir det jo forskjellig miljø disse spiller i, med forskjellige forsterkere og signalkilder. Hjemmehøyttallerne tar seg også av hele frekvensspekteret.

 

For å prøve å sette ord på lyden i mine Focal, spiller det veldig oppløst i diskanten. rent og høyt frekvensmessig. Greit punch i midbassen og går greit dypt i bassen. (må ha rom på minst 20 kvm) Oppløst mellomtone, og både dame og mannestemmer høres ekte ut. Det er ikke mye varme i lyden, spesiellt når jeg har sammenligned med Tannoy sixes. Men ærlig.

 

Seas`ene i bilen er hakket mer oppløst i diskanten. Jeg trodde, når jeg kjøpte Focal hjemme at det var den mest oppløste diskanten jeg hadde hørt, men seas overgår dem. Veldig avhengig av kvaliteten på plata du forer dem med, for det låter ikke mye bra med dårlig innspilt musikk. Midbassen er mere fraværende, men det har nok mye med plasseringa å gjøre. Diskantene står rett i trynet på dashen, og midbassene står nederst i døra. Men det spiller bra, det gjør det. Ærlig og oppløst. Men på rock, rocker det ikke. Det er garantert pga midbassen. Mine Focal er bedre der. Akustisk og alt annet stiller de vel noe likt.. Focalene er altetende og snille, Seasene er intense og mere kritiske.

 

Jeg ville hørt meg fram til hvilken lyd du liker best. Jeg er fornøyd med begge, bare på forskjellig måte. takk for meg! :)

Org 90A 14,4v reg + Stinger SP1000

Pioneer DEH77mp :-)

Velocity VR450 2x150w + Phonocar Mono 1x1200w

Seas Lotus Performance + DY 9410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Focal er smidd av dverger for så å bli dynket i alvestøv! Haha ;P Nei... jeg har faktisk aldri hørt et seas-sett (som jeg husker i allefall) men jeg er ikke 100% fornøyd med focal-frontsettet mitt. Greit nok at det ikke er dyrt, men betalte 1500kr for det, og synes Magnat 6*9 som jeg har i hattehylla spiller penere disskant. (disse betalte jeg vel 1000kr for, som mitt 1. sett med bilhøytalere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår