Gå til innhold

Onkel liker ikke "ekstra lys"

Ranger emnet


wabby

Anbefalte innlegg

Jeg kjører alltid på parklys og grøftelys om kvelden jeg. aldri blitt stoppet. Om dagen kjører jeg uten.. like greit.. jeg tar det som er smak å behag for mine øyne... om noen ikke liker om jeg kjører med det, så gir jo jeg langt faen i det. bryr meg ikke noe om at andre kjører med grøftelys som er 20 ganger sterkere enn mine.

-02 BMW e46 318i Cabriolet m-tech II Bilde

-94 Ford Mondeo stv 2.0i zetec [solgt] Bilde

-90 Ford Sierra DOHC Sparco Edition [vraket] Bilde

-84 VW Golf II [solgt] Bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Spaca

regner da med at onkel politi kommer til å kjefte på meg for mine blåe vindusspyler dyser også?

Får jo ikke lov til å ha noe morro jo!

De kommer nok til å stoppe deg og da...

 

men ang dette:

Veitrafikklovens paragraf 13A er krystallklar: «I motorvogn er det forbudt å besitte eller bruke utstyr som har til formål å varsle om eller forstyrre trafikkontroller.»

Hvis jeg monterer den PÅ bilen og ikke I bilen. Da bør jeg kunne bruke den ??? :D

M.a.o. - laser jammer som monteres på bilen og ikke i er da lovlig... eller ???

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by wabby

Hvis jeg monterer den PÅ bilen og ikke I bilen. Da bør jeg kunne bruke den ??? :D

M.a.o. - laser jammer som monteres på bilen og ikke i er da lovlig... eller ???

 

Det blir jo det samme det, du har den jo i bruk. Like ulovlig om den var i bruk eller ikke, så lenge den var med kjøretøyet.

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Dr_S

 

Det blir jo det samme det, du har den jo i bruk. Like ulovlig om den var i bruk eller ikke, så lenge den var med kjøretøyet.

Vet ikke om du forstod meg helt jeg... Men ifølge det utklippe over så skriver det I bilen og ikke bilen... Laserjammeren er bilen...

 

Bare en tanke...

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Dr_S

Dette med lys er en gammel tråd på forumet. Men reglene sier at tåkelys (grøftelys) KAN brukes sammen med KUN parklys. MEN, dette gjelder på dagtid! På kveld/natt skal underlys slukkes og nærlys taes i bruk alene..

Neonlys og annen belysning på bilen er selvfølgelig heller ikke tillatt. Det skal være gult på siden, rødt bak og hvitt foran. Eneste er vel Volvo som har orange sidelys. (av en eller annen merkelig grunn)

 

vel..

regelen er mer slik:

Lys bak, skal være Rødt, Orange eller Hvitt for ryggelys.

Lys fremme, skal være hvitt eller orange.

Lys på siden skal være orange.

 

Videre er det ikke lov å ha noe lys på bilen, som ikke har noe reèll funksjon. mao. ingen neonlys, ingen blitz, ikke disco-lys på taket, ikke blå blinklys, etc.

 

Du har heller ikke lov (som du nevnte) å kombinere hovedlys med grøftelys.

 

òg, jeg ville sagt man var heldig om man måtte vise hos politiet, da man slipper å betale for time, slik man ellers måtte gjort hos biltilsynet. De kunne nemmelig krevd etterkontroll!

 

og.. lys må være E-type godkjente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by wabby

Vet ikke om du forstod meg helt jeg... Men ifølge det utklippe over så skriver det I bilen og ikke bilen... Laserjammeren er bilen...

 

Bare en tanke...

 

prøver du deg på den, har du plutselig radarjammer i rompa di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Curb

ja ja, det var jo kjedelige saker. hørte at de skulle skjerpe kontrollene her ja. det er jeg som kjører den røde golf 1 med rs fanger. lurer på hva de vil si til mine blå parklys. best å la være å vise dem det... he he

 

Vet hvem du er ja... Jeg fikk dem "godkjennt" av politiet da jeg hadde de på scorpioen

Avtalen jeg og politiet hadde var at jeg kunne bruke de så mye jeg ville bare jeg ikke kjørte med dem alene. Det var faktisk veldig greit.

Hadde jo bilen min på visning hos politiet igjen, fikk godkjennt parklysene da og. Men da var de Grønne.

 

Bare si til de bestemt " Pærene er E-merka" , så ser de bare rart på deg og sier ja, så er det greit. De har ikke peil. Og en ting... Pærene er E-merka. Men hetta rundt er det ingen snakk om... :D

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heh, jeg hadde røde parklys.. led parklys :D

 

skulle plukke opp noen kompiser i byen, så jeg tenkte meg ikke så mye om, og satt over til parklys når jeg stoppa langs fortauet..

så kom det en patrulje, og parkerte foran meg..

 

den hyggelige betjenten kunne informere meg om at lysa ikke var i forskriftsmessig stand, og at han ikke ville se de igjen. :D lol

 

 

nå om dagen bruker jeg heelt vanlige pærer.. faktisk :)

 

har forøvrig testa slike hetter jeg også.. men synes ikke de er noe tess.. smelter / brenner jo etterhvert..

har også testa røde 5W pærer.. og de pærene i kombinasjon med hetter :D

'01 E39 530DAT

'95 mondeo sedan

www.fordmondeo.org

www.mondy.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører mye i Grenland og har aldri blitt stoppet og jeg kjører maks ulovlig. Sotet ruter overall, grøftelys mm. :D Dersom du møter en politibil og ser du kjører med "ulovlige" lys stopper de ikke og kjører etter deg...Da hadde i så fall jeg ledd av de! Det er vel mer når det er kontroll at de reagerer på slikt.

 

En annen ting er at grøftlys er lovlig så lenge de brukes på dagen og med parklys, og ved der det er "behov" kun brukt sammen med fjernlys (f.eks. om kvelden). Neonlys (grønntlys i ditt tilfelle) er nok derimot ikke lovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Sierra2.0iS

Jeg kjører mye i Grenland og har aldri blitt stoppet og jeg kjører maks ulovlig. Sotet ruter overall, grøftelys mm. :D Dersom du møter en politibil og ser du kjører med "ulovlige" lys stopper de ikke og kjører etter deg...

 

Yeye ;) Tro meg de stopper. UP vrengte etter meg på E-18 rett ved go'biten. De syntes bilen lyste i regnbuens farger! Giftgrønn bil, med blå grøftelys og grønnt katoderør under skiltet. njææ, likte ikke det nei.

Men soting bryr de seg lite om her i Grenland.

 

Originally posted by Jackpot har forøvrig testa slike hetter jeg også.. men synes ikke de er noe tess.. smelter / brenner jo etterhvert..

Du Jackpot!.... Du kan også kjøpe lakk som er laget for pærer. Har brukt det til Kupelyset og til Instrumentene for å få en annen farge. Det funker drit bra og smelter ikke vekk. Får kjøpt det på http://www.mobilsentrum.no :D

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår