Gå til innhold

Onkel liker ikke "ekstra lys"

Ranger emnet


wabby

Anbefalte innlegg

Hmmm...hva var det jeg sa?

Hva faen skal man med grøftelys sammen med parklys?? PÅ DAGTID??? :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

 

Neonlys og annen belysning på bilen er selvfølgelig heller ikke tillatt.

 

Det er vel lov når bilen er parkert, vel?

 

Tror de måtte avbryte lovplanleggingene om lys på grunn av " akutt kaffetrang" og at de glemte å ta det opp igjen jeg....:rolleyes: :rolleyes:

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Nitrofish

Hmmm...hva var det jeg sa?

Hva faen skal man med grøftelys sammen med parklys?? PÅ DAGTID??? :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

 

Der var det kjekkt når jeg var i tyskland. Der gikk lysbruken mer på sunn fornuft og vett. Ikke plikt til kjørelys på dagen. Alle klarer da å se en bil.

Men her i Norge tror staten at folket må ha det med teskje og at det reduserer trafikk ulykker... Snakk om å henge seg opp i bagateller... :mad:

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by wabby

 

Golf 1.8 med GTI girkasse kan jeg skaffe deg, En kamerat av meg som var så lur å kjørte på fylla. Har ikke lappen på 2 år fremover.

Bilen står for salg.

Veldig velholdt bil, ingen rust, orginal utsende, ingen 90 fangere.

Eneste som må byttes er dempere bak, men du skal vel senke den så det spiller ingen rolle :D

 

Send en pm med bilde hvis du kan skaffe,Km-stand,hvor i landet den står og ca.pris.

Og demperne bak er ikke et problem nei.Men da blir det jo litt avslag i prisen;)

1998 Opel Omega 2,5 V6

1988 Volvo 740-Solgt

1987 Volkswagen Golf-Solgt

 

Fartsgrenser er veiledende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by wabby

 

Der var det kjekkt når jeg var i tyskland. Der gikk lysbruken mer på sunn fornuft og vett. Ikke plikt til kjørelys på dagen. Alle klarer da å se en bil.

Men her i Norge tror staten at folket må ha det med teskje og at det reduserer trafikk ulykker... Snakk om å henge seg opp i bagateller... :mad:

 

tja, blir jo vant til at folk kjører med lys, og øya søker automatisk mot lys, så noe ligger det nok i det, men ikke no særlig.. snakk om brøkdeler av prosenter her tror jeg... :)

- 1988 Mazda 626 2.0i-16 4ws

x 1987 Mazda 626 GLX 2.0L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by pahf

Syke greier, aldri blitt stoppa når jeg kjører med kun parklys sent på kveldene engang, uflaks der altså :\

aldri blitt stoppa av purken når jeg har kjørt med det på mondeoen til muttern heller.. menmen.. neonlysa gjorde vel utslaget :)

 

Har dog blitt blinka på på E-18 av noen biler når jeg har kjørt med grøftelys og nærlys på samtidig.. er nok ikke så veldig deilig å møte..

- 1988 Mazda 626 2.0i-16 4ws

x 1987 Mazda 626 GLX 2.0L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

argh.. nå begynner det å bli for mye her i grenland.

 

Neonlys er ikke det hippigste akkurat, så det bryr jeg meg ikke om. Men grøftelys, det liker jeg å kjøre med. Særlig da det er mørkt og veiene ikke er så gode. Bilen min ække særlig glad i hull i veien.

VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder

[x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by wabby

 

Sa til han Onkel forresten at de lysene fulgte med Fangeren. Svarte med at "om de lyse fulgte med bilen fra fabrikken har ikke noe å si, de skal vekk!"...

Sa også at de er E-merket. "E hva for noe ???" trur ikke ha skjønte det...

Hvis utstyret er levert orginalt fra fabrikken så bilen typegodkjent med dette og hverken biltilsynet eller Politiet kan reagere på dette i ettertid. Jeg har aldir fått noen form for reaksjoner på de ekstralysene jeg har montert på mine biler. På de 2 siste bilenee så har tåke/grøftelys vært montert orginalt fra fabrikken. Det eneste som har skjedd er at jeg i fjor høst kjørt med parklys/grøftelys om kvelden (min dumhet) og det likte ikke onkel blå. Måtte bidra med kr 800,- til statskassa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TheFANATIC

Er dem e-merket er de lovlige.

samme om det er blåskjær, så lenge dem ikke er blå.

Norge må holde seg til eu-regler pga eøs-avtalen, og da er e-merkede bildeler lovlige.

De er ikke E-merket, men da jeg sa at de var E-meket så skjønnte han ikke hva jeg mente...

Så han var relativ tett... Anyway, jeg mener at de kan stå på bilen, bare de ikke er i bruk. Man kan jo sånnsett feste hva man vil på bilen... Men der var han uenig...

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by wabby

Så han var relativ tett... Anyway, jeg mener at de kan stå på bilen, bare de ikke er i bruk. Man kan jo sånnsett feste hva man vil på bilen... Men der var han uenig...

Det som monteres på en bil må være lovlig og fungere (lys etc). Det spiller ingen rolle om man bruker det eller ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E-godkjente lamper (dvs E<et nummer>) er godkjent etter en EU lovgivning som forteller om lampens egenskaper for hva den skal brukes som.

 

Blinklys feks. har i E merket kravet at den skal ha en viss intesitet, blinke med 50% av/på tid og fargen den skal ha.

 

Samme med bremselys,kjørelys,grøftelys etc. Norge har jo seff

ekstra regler i forhold til BRUKEN av disse lysene. :) som feks 6 1000m på bilen lager krøll med biltilsynet siden den er over de

norske berømte 100lux.

 

Har lampa ikke E-merke i forhold til hva den skal brukes som kan du helt enklet ikke bruke den etter norsk lov.

Sjekk veitrafikkloven under "Belysning". Kan kjøpes på alle

landets traffikstasjoner.

 

Btw: Prøv å stå på en offentlig parkeringsplass med blålys blinkende. Da får du onkel på nakken som fluer på snabelost.

 

Du kan ha blålys på bilen UTEN å noen gang bruke det men bruker

du det skal du h bilen godkjent som "utrykningsbil" i vognkortet uansett om du står stille eller kjører.

Blått lys påslått på bil = utryknings tralle.

 

Sjekk veitrafikklov boka. Står masse greier der.

 

Feks. Hvis du setter et gult varslinglys på bilen når du bruker

grøftelysa skal det være lov.. Siden gult lys varsler med-trafikkantene om at "kjøretøyet varsler noe som fraviker normal

kjøremønster/regler". Kunne være morsomt med en rettsak på

det der. :)

Nissan Skyline R33 V-spec Le-mans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feks. Hvis du setter et gult varslinglys på bilen når du bruker grøftelysa skal det være lov..

 

Det skal jeg jammen prøve en gang...:D :D :D

 

Hva hvis du har hvit varsellsampe da, er det lov, skjermet så den bare lyser i retning fremover?

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der var bilen vist hos politiet i skien (kl: 23:55)

Må si at når ikke politiet vet hva de snakker om eller gjør så kan de droppe slike kontroller.

3 av 3 politi visste ikke hva E-merker var for noe, og når de skulle se at lysene var tatt av så ba hun meg å slå på lysene , ??? Prøvde å forklare at de var borte og lå i bagasjerommmer, men nei, skulle slå på lysene.

Egentlig kunne jeg bare latt hver å ta de av da de ikke kikket på bilen der den stod i mørket...

Så begynnte hun å henge seg opp i grønne parklys, forklarte henne at dette ikke var kjørelys og dette har ikke noe med pålegget å gjøre...

Da var dette i orden :D

 

Spurte også om jeg kunne får noen papirer på reglement på lysbruk da jeg kunne ha noe å "forholde meg til"... Fikk i svar at de hadde noe som ikke som de kunne gi bort... Spurte om kopi, men nope... gikk ikke...

 

Siste tingen som irriterte meg var at det norske politi lever av papirarbeid og datamaskiner er fremmedord. Hadde ikke med pålegg papiret jeg fikk, og da kunne de ikke sjekke det da de verken hadde orginalen liggende og at det ikke var reg noe på pc'en. Så da måtte jeg kjøre til Kragerø og tilbake til Porsgrunn for at de kunne bekrefte at lysene var tatt av ! Møkka purk :mad:

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår