Gå til innhold

Kapping av fjører.

Ranger emnet


LamoX

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle kappe fjørene på 142'en i dag. Kjøpte den i går, og den tidligere eieren hadde bare tatt av fjørene. Fikk med de orginale men vil ha den litt lavere. Ser det er kon på 2 av fjørene. Er det noe problem? Noen som har gjort det før her?

95 Mercedes E220

87 Volvo 740 tic

78 Volvo 244 busbil

77 Volvo Festbuss <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

fram kan du bruke bakfjærer ifra b ascona, og bak bruker du bakfjærer ifra ford taunus, da blir bilen laaav, og den er ikke kappet.

vilken årsmodell b ascona og ford taunus? eller er det likt på alle årsmoddeller?

"man blir aldri ferdig utlært, man lærer så lenge man lever, jo meir du veit, jo meir veit du at du ikkje veit..veien blir til mens du går." -min livsfilosofi-

Volvo 164 1969mod. B30TURBO. Volvo 164E 1973mod. B6304F, M90H. Volvo 240 1991mod. B230F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

b ascona fjærene er lik alle årsmodeller, Det er BAK fjørene du skal ha, da fram er lange som fy, men de bak er like lange som org fjære, bare halve tykkelsen, broa fram blir liggende på gummikolssene, så det bli null fjæring, er vel nesten slik at kappa fjører er bedre men,

 

 

De taunus greiene er jeg usikker på, vet av flere som har kjørt med det, men har ikke aning om modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ødelegg bilen med å kappe fjører....!

Kjøp et billig senkesett ihvertfall da!

 

Aldri hørt om att man ødelegger bilen med å kappe fjører da men... :s Har jo ikke akkurat tenkt å sveise de fast heller! Går ann å bytte fjører senere vettu!

95 Mercedes E220

87 Volvo 740 tic

78 Volvo 244 busbil

77 Volvo Festbuss <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For kjøreegenskapene blir jo ikke påvirket i det hele tatt! Kun idioter bruker bosch senkesett (for dere som ikke skjønner den er det å kappe fjærene). Hvis du virkelig er glad i bilen din kjøper du enten senkefjærer elle monterer luftfjæring. For ikke å si på slittasjen og stresset på komponentene i bakasklingen og mellomakslinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For kjøreegenskapene blir jo ikke påvirket i det hele tatt! Kun idioter bruker bosch senkesett (for dere som ikke skjønner den er det å kappe fjærene). Hvis du virkelig er glad i bilen din kjøper du enten senkefjærer elle monterer luftfjæring. For ikke å si på slittasjen og stresset på komponentene i bakasklingen og mellomakslinga.

 

det blir jo ikke noe mer slitasje på bilen om man kapper fjørene da!dette kommer jo ann på hvor mye du kapper da... Men uansett, hvordan kan bakakslingen og mellomakslingen påvirkes av kapping???

Volvo 245 -"racebussen"

Toyota Hiace

Ford escort mk1 rs2000

 

---DO88.se---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En enkelt fjær, er ment å tåle en hvis vekt og en hvis belastning.

En kappet fjær gjør bilen lavere, men hva gjør det egentlig med bilens kjøreegenskaper?

 

Kapper man fjærer foran på en bil mye, blir cambervinkelen, vinkelen på bærebruene og stag, forandret.

 

Dette kan medføre i ujevn dekkslitasje, kan medføre at dekkets anleggsflate mot bakken blir forandret som igjen gir bilen dårligere veigrep, det kan medføre at bilen blir vond å kjøre, spesielt på kuperteveier/grusveier/skogveier og over humbler, det forandrer demperkarakteristikken på støtdemperne, gir bærebruer og stabilisatorstag større belastninger enn det er ment å tåle, og det gjør bilen tyngre å styre på en bil uten servo.

 

Kapper man fjærer bak på en bil, forandrer man demperkarakteristikken på støtdemperne, bærearmene blir utsatt for større belastninger, foringer og led får større belastninger, stabilisator stag får større belastninger, kan gi bedre veigrep men dårligere styring.

 

Så kapper man fjærene på en gatebil, burde man vite hva man egentlig gjør med bilen. En lav bil kan ha gode kjøreegenskaper, men da er alt konstruert for at bilen er lav. Forsikringer gjelder ikke lenger om du kræsjer med en bil som har kappede fjærer.

 

Det finnes mange andre muligheter for å få en bil lav og pen som fortsatt har gode kjøreegenskaper. Å kappe fjærer er å ødelegge bilen sin.

Interessert i å vite andre muligheter, så send PM!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å kappe fjærene blir ikke kjøreegenskapene bedre fordi bilen ligger lenger neppå. motsatt. pga kappede fjører blir bilen mer "vassen" og krenger mer i svinger fordi fjørene ikke har like stor bære evne. pluss at bilen blit på en måte skakk fordi stabbstaget bil 142 er mongo lagd. Lesjøfors senkesett er slettes ikke dyrt og det er TÜV godkjent.

GODT RÅD: BRUK PENGER PÅ UNDERSTELL OG BREMSER. FJØRING HAR MYE Å SI PÅ KJØREEGENSKAPER. KJØP GODE FJØRER OG TYKKERE STABBSTAG( og et annet stabbstag bak )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med lefsjøfors så blir jo faen bilen omtrent høyere en orginalt jo.. å jeg ofrer lett kjøre-egenskapene for at bilen skall bli tøff.. siste 5 bilene jeg har hatt har vært max senka.. bare og tenke seg om når man kjører... amazon jeg har nå har noen få cm klaring mellom travers og asfalt, har tilogmed skrappet bort en del av bånnpluggen... hardinger kjører u-fjæra.. hehe men de e min mening.. hadde ikke giddi og kappa fjører på en bil til hundre tusen lissom...

It`s hard to tell if a man is telling the thrut, when you know you would lie if you where in his place

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår