Gå til innhold

Til coaslip. Angående stereo i e34

Ranger emnet


Gitarsan

Anbefalte innlegg

i en gammel tråd her så nevnte du at du hadde noen tegninger til basskasser som du hadde brukt i din e34. vil det bli bra lyd i min e34 med plåt plate imellom baksetene og bagasjerom om jeg velger samme løsning som deg? altså elementene inn mot ryggen på baksetet? er det mulig å få noen kopier av de tegningene du brukte?

"The only workout your getting is stretching the truth and jumping too conclusion"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
i en gammel tråd her så nevnte du at du hadde noen tegninger til basskasser som du hadde brukt i din e34. vil det bli bra lyd i min e34 med plåt plate imellom baksetene og bagasjerom om jeg velger samme løsning som deg? altså elementene inn mot ryggen på baksetet? er det mulig å få noen kopier av de tegningene du brukte?

Du bør vurdere en annen løsning, viss du ikke vil ta bort plata ja, for E34 er relativt lydtett, noe folk har diskutert litt her, men dette har jeg selv prøvd, så jeg vet at den er noe tett:) så beror det også på hvor mange elementer du hadde tenkt å bruke ;)

11 Mercedes 250cdi 4matic bruksbil
07 bmw 525D M-Sport           bruksbil 

96 Audi A4 1.8TQ trimprosjekt.
Alpine,Genesis Dual Mono,Colossus,Cadence,DLS,RE8
Stereoprosjekttråd:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1704
og http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=10&t=83636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke det jeg. Jeg hører ikke forskjell om jeg har midtarmlenet nede eller oppe og jeg har nedfellbare seter med dobbel metallplate i. Og det samme gjelder forsåvidt om jeg har seteryggen nede også. Tror den slipper passe bra med luft igjennom iallefall hos meg :)

(o) 94' Toyoda Carina E 1,6 Sportsbilrød

(x) 92' BMW 525ia

(x) 83' Mercedes Benz 190E Lorinzer

(x) 86' Ford Fiesta 1.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halla...

 

Jeg har 2x12" i e34'n, armlene nede og såklart slått ut den nagla plata, spiller bra som bare det, og jeg er rimelig kresen på at det skal være pen lyd...

 

Har kassa stående med elementene mot seteryggen, så langt bak i bagarsjerommet som mulig...

 

Mvh Ottesen

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke mulighet til å ha kassa så langt bak som mulig. er avhengig av plass til litt småtteri....

 

er det forresta noen som har noen forslag til suber til meg? har funnet en 12" på torshov som vist skal spille greit. Er en JL audio med 400 rms watt(tror jeg det var). tenkte 2 slike en monoblokk. forslag til forsterker motas med takk, eventuelt forslag til bedre elementer...

"The only workout your getting is stretching the truth and jumping too conclusion"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok la oss ta et hurtigkurs i høyttalere og forsterkere :)

 

Watt og høyttalere:

1. watten på en høyttaler sier fint lite og ingenting om selve høyttalereren. Å si en høyttaler er på 400watt rms er totalt feil. Det indikerer _INGENTING_ om hvor høyt den spiller i det hele tatt, det er det kassen som høyttaleren står i, følsomheten (feks 92db/1m) på høyttaleren og forsterkeren som avgjør. Watten skal kun ses på som en idikasjon på hvor mye effekt høyttaleren tåler.

 

2. Grunnleggende prinsipper når du skal kjøpe forsterker:

Her er det 3 regler som gjelder etter mitt hode. 1. Kjøp kvalitet. 2. Kjøp kvalitet. 3. Kjøp det absoultt størtste du har råd til. Fordi kvalitet er med på å sikre deg at det som står oppgitt av effekt på forsterkeren stemmer med det den faktisk yter. Det er ingen regler (i motsetning til hjemmestereo hvor produsenter pr. lov må oppgi REELLE effekter) på bilstereo så mange lugubre produsenter oppgir ofte effekt LAAAANGT over reele tall og hva forsterkern faktisk klarer levere over lengre tid. Jo større skrift med watt på forsterkeren jo større er løgnen somregel (samme gjelder stort sett for høyttalere) Er du litt smart kan du fort regne ut ca. effekt med å sjekke sikringen.

 

3. Hvor mye watt trenger jeg ?

Hvis du overholdt det jeg sa i pkt 2. og er på utikk etter et respektabelt merke , kan du egentlig si at det spiller bare penere og penere jo mer watt du putter på høyttalerene. Og fortsatt er oppgitt effekt på høyttaleren ganske irrelevant. (Kjører selv 75w på 15w diskanter)

Fakta 1: En for liten forsterker ødelegger en høyttaler raskerene en en som er for stor.

Fakta 2: Det er umulig for en forsterker å sprenge en høyttaler alene.

Fakta 3: Det er ikke noe problem for han som bruker forsterkeren å sprenge en høyttaler.

Så konklusjonen er enkel : Kjøp noe stort i bra kvalitet, og lær deg å høre når høyttlaleren ikke er enig med hvor høyt du spiller. De fleste subber tåler endel juling før de sprenger, men alt er relativt. Spiller det ikke bra, så sjekk du har nok strøm til forsterkeren, hvis ikke så er større forsterker i 9 av 10 en god medisin. (Går ut i fra at subwooferen din er ok kvalitet nå)

 

Det er så mye mye mer å fortelle , men jeg har ikke tid nå :) Ang forslag til elementer , så hadde jeg lagt mere tid i å finne ut hva slags kasse jeg ville ha hatt. Lukket eller portet. Lukket spiller lavere men gir strammere bass og tar minst plass, portet spiller høyere , men gir bløtere og dypere bass - og tar større plass. 4.ordens bandpasskasse spiller raua av begge to (stramt høyt og dypt), er et helvete å bygge selv , og tar størst plass :) Personlig synes jeg kassen påvirker lyden mye mer enn selve elementet.

 

Håper du ble litt klokere nå :D

(o) 94' Toyoda Carina E 1,6 Sportsbilrød

(x) 92' BMW 525ia

(x) 83' Mercedes Benz 190E Lorinzer

(x) 86' Ford Fiesta 1.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke det jeg. Jeg hører ikke forskjell om jeg har midtarmlenet nede eller oppe og jeg har nedfellbare seter med dobbel metallplate i. Og det samme gjelder forsåvidt om jeg har seteryggen nede også. Tror den slipper passe bra med luft igjennom iallefall hos meg :)

Fatter ikke jeg heller, at dere ikke hører forskjell, men 2 av mine biler har jeg hatt samme problem med, og iceaudio og noen andre private som jeg har hatt kontakt med, sier det samme. tar alle vi feil eller? kan jo være noe annet hos dere andre som gjør d da, men spiller dere med skikkelig trykk baki, så kan dere aldrig i verden få alt inn i bilen, for det må stenge noe, (det må seff være tett slik at ikke noe trykk fra bassen kommer inn i bagasjen da:) ) for da blir d en annen sak:) men jeg vet av COASLIP har det pott tett, så dær kan jeg forstå at man kan få en del trykk inn, men om noen andre har gjort d, vet jeg ikke. jeg bruket ivertfall bandpass:)

Men nå prater ikke jeg om moderat lydtrykk heller, så det er sagt;)

Dette kan man sikkert diskutere til hue detter av;)

11 Mercedes 250cdi 4matic bruksbil
07 bmw 525D M-Sport           bruksbil 

96 Audi A4 1.8TQ trimprosjekt.
Alpine,Genesis Dual Mono,Colossus,Cadence,DLS,RE8
Stereoprosjekttråd:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1704
og http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=10&t=83636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halla...

 

Jeg har 2x12" i e34'n, armlene nede og såklart slått ut den nagla plata, spiller bra som bare det, og jeg er rimelig kresen på at det skal være pen lyd...

 

Har kassa stående med elementene mot seteryggen, så langt bak i bagarsjerommet som mulig...

 

Mvh Ottesen

si at du sette hele kassa i baksetet, da blir d nok enda bedre trykk, for slik du beskriver d, så tror jeg ikke du for all trykk inn i bilen nei;)

Spille bra kan d gjøre, men det kan bli enda bedre:) spiller du høyt da?

11 Mercedes 250cdi 4matic bruksbil
07 bmw 525D M-Sport           bruksbil 

96 Audi A4 1.8TQ trimprosjekt.
Alpine,Genesis Dual Mono,Colossus,Cadence,DLS,RE8
Stereoprosjekttråd:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1704
og http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=10&t=83636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er så mye mye mer å fortelle , men jeg har ikke tid nå :) Ang forslag til elementer , så hadde jeg lagt mere tid i å finne ut hva slags kasse jeg ville ha hatt. Lukket eller portet. Lukket spiller lavere men gir strammere bass og tar minst plass, portet spiller høyere , men gir bløtere og dypere bass - og tar større plass. 4.ordens bandpasskasse spiller raua av begge to (stramt høyt og dypt), er et helvete å bygge selv , og tar størst plass :) Personlig synes jeg kassen påvirker lyden mye mer enn selve elementet.

 

Håper du ble litt klokere nå :D

 

 

ehm, du... hva er 4. ordens bandpasskasse?:wonder:

 

mulig jeg vet hva det er, men slår ikke inn?:/

tegn og forklar;) om du gidder:p

Der ser du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

si at du sette hele kassa i baksetet, da blir d nok enda bedre trykk, for slik du beskriver d, så tror jeg ikke du for all trykk inn i bilen nei;)

Spille bra kan d gjøre, men det kan bli enda bedre:) spiller du høyt da?

 

Spørs hva du derfinerer som høyt egentlig, har bare noe billig greier... syntes du jeg skal sette kassa på en annen måte ? Har testet litt av hvert men virker som at det blir best der den står nå...

 

Mvh

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår