Gå til innhold

Triksing med hovedlysa

Ranger emnet


SBaL

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg bare lurte på om det fantes noen koblings skjema der ute over hoved-/parklys kretsene.

På min bil er det koblet sånn at nærlys kommer på når tenninga slåes på.

Ville egentlig bare fått koblet nærlysa av dette, og bare hatt parklys på da.

Er en mulighet å skru over til parklys, men de glemmer jeg ofte å skru av igjen.

Ville derfor vært flott om jeg kunne fått koblet det om.

Om man ikke skjønte noe av dette, så får man bare spørre. Hehe.

 

Takk for svar.

-'12 Citroën DS3 Sport

X -'94 Audi UrS4 4.2 Avant (Solgt) ,X -'95 Citroën ZX 2.0 16v (Solgt), X -'94 Audi UrS4 4.2 Avant (Solgt), X -'93 Audi 100 Avant 2.8 Quattro (Solgt), X -'90 Volvo 240 2.3GL Sedan (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle hatt slik som de gamle 240ene har når de står på 0 så er det kun kjørelys på sidene. Kan se om jeg får tak i koblings skjema for det.

Volvo 945 tic 1996 / Nissan Navara 2006

Volvo 760 GLE Tic 1984 [X] / Volvo 240 GLE 1986 [X]

Volvo 745 TDI [X] Volvo 740 Tic 1987[X]

Volvo 240 GLE 1989 [X] Volvo 240 Tic 1988[X]

Volvo 940 1993 [X] Volvo 240 1985 [X] Volvo 240 1987 [X]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte å prøve å kikke litt på koblingskjemaene i haynes boka, men dem var så overfyllte og utydelige at der gav jeg opp..

 

 

men slik jeg har forstått det så kobles drl (daytime running lights) også kalt varsellys?!, inn på tenningslåsen. dvs dem slåes på med en gang man vrir om nøkkelen. så kan man manuell styre de andre (park og kjørelys), men dette kan ikke slåes av helt.

 

Det du har er automatiske kjørelys. Dette kunne forekomme på enkelte modeller som ikke hadde drl funksjon (2 polt pære i lykta). kjørelys er alltid påbudt om dagen så se ikke bort i fra at det ligget et rele ekstra som er koblet mellom tenningslåsen og lykta (seperat fra original lysrele).

 

hvis ikke det er noe ekstra rele så må det være styringskabel til originalrele som er lasket over til tenningslås slik at tenningslåsen styrer releet fremfor bryteren. men så kan bryteren manuellstyre dem når man slår av tenninga...

 

ble litt mye dette men..

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg har lest om det her på 200 forumet en plass men huska ikkje kor,noe som seier meg at det var i tråden til Zyrex! men er ikkje sikkert,kan likegodt ha vore på amotor.no eg har lest det,men er lengesiden,

er vell en litt stor rund greier, lure på om den er orange men trur denne styrer det greia med automatiske kjørelys:)

1981 240TIC Prosjekt

1998 Mitsubishi Galant GLX STV Bruksbil (Konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg har lest om det her på 200 forumet en plass men huska ikkje kor,noe som seier meg at det var i tråden til Zyrex! men er ikkje sikkert,kan likegodt ha vore på amotor.no eg har lest det,men er lengesiden,

er vell en litt stor rund greier, lure på om den er orange men trur denne styrer det greia med automatiske kjørelys:)

stemmer det..

Den er gul på eldre modeller uten drl og orange på dem med.

Den er plassert under speedometeret mot døren (venstre side)

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på min 240 så har jeg kjørelys på sidene når jeg har på punktet 0 (helt til venstre) også er det park på neste så er det kjørelys på siste.. Skal se om jeg finner koblings skjema :) Eventuelt så kan jeg ta og bruke noen timer på og gå gjennom haynes + lage koblings skjema ut fra slik dt er koblet i min bil :)

Volvo 945 tic 1996 / Nissan Navara 2006

Volvo 760 GLE Tic 1984 [X] / Volvo 240 GLE 1986 [X]

Volvo 745 TDI [X] Volvo 740 Tic 1987[X]

Volvo 240 GLE 1989 [X] Volvo 240 Tic 1988[X]

Volvo 940 1993 [X] Volvo 240 1985 [X] Volvo 240 1987 [X]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye jeg syntes er ekstra merkelig med min bil.

Er en '90 mod, men den har så mye rart som ikke er på andre 240 fra f.eks. '91 og sånn. Torxskruer i hele dashen, og et helvetes kaos av ledninger til radion.

Og pærene i baklyktene er ikke plassert som på andre.

Så om det var noe annet med min, blir jeg ikke overrasket.

 

Men, om noen klarte å drive fram et koblingsskjema som var lettere enn haynes, er jeg veldig glad.

Eneste er at jeg burde kanskje få montert noen grøftelys med og da.

-'12 Citroën DS3 Sport

X -'94 Audi UrS4 4.2 Avant (Solgt) ,X -'95 Citroën ZX 2.0 16v (Solgt), X -'94 Audi UrS4 4.2 Avant (Solgt), X -'93 Audi 100 Avant 2.8 Quattro (Solgt), X -'90 Volvo 240 2.3GL Sedan (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man først er inne på lys, noen som vet hvordan man enklest og penest mulig kan få montert to grøftelys på bilen?

Ser for meg at de skal sitte i front leppa. Eller finnes det noen smartere løsninger?

-'12 Citroën DS3 Sport

X -'94 Audi UrS4 4.2 Avant (Solgt) ,X -'95 Citroën ZX 2.0 16v (Solgt), X -'94 Audi UrS4 4.2 Avant (Solgt), X -'93 Audi 100 Avant 2.8 Quattro (Solgt), X -'90 Volvo 240 2.3GL Sedan (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man først er inne på lys, noen som vet hvordan man enklest og penest mulig kan få montert to grøftelys på bilen?

Ser for meg at de skal sitte i front leppa. Eller finnes det noen smartere løsninger?

kjøp noen rektangulære noen (må stå i stil til bilen), kutt noen rektangulære hul i frontspoileren og fell dem inn. så kobler du opp rele og bryter. da blir det pent :)

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår