Gå til innhold

Er 100ampers automatsikring alt for lite til dette settet?

Ranger emnet

Emerica

Anbefalte innlegg

Hei folkens :)

Jeg har nå handlet meg Rockford Fosgate Power T20001BD (2000 watts) forsterker samt 2stk 12" RF Fosgate subber.

jeg handlet dette hos Bilradiospesialisten, de sendte med meg en 100 ampers automatsikring til dette settet, ifølge en kompis er den sikringen ALT for liten. Stemmer dette?

Merkelig nok selger ikke bilradio større automatsikringer enn 100ampers, og de benytter 100 ampers automatsikring i de store pakkene de selger, så for meg er dette rart.

Ifølge kompisen min skal jeg ha minimum 200 ampers sikring...

Nå sitter jeg her og vet ikke hva jeg skal tro på, håper på hjelp her i tråden :)

På forhånd takker jeg for tilbakemeldinger/svar :)

Mvh

Opel Vectra B 96mod

Audi 80E 92mod - Solgt

Opel Vectra A 92mod 4x4 - Solgt

Opel Vectra A 94mod - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første:Hvor mange mm2 er strøm kabelen din på?

Det er det som sier hvor stor sikring du skal ha.. kjøp først kabel til forsterkeren så sikring til kabelen.

Jeg har hatt to forsterkere med til sammen 320 amper med sikringer på en 35 mm2, som det satt 150 ampers sikring på.. Den røyk ikke.. Eneste problemet er tapet av volt..

så lenge sikringwen passer til kabelen så kan du prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første:Hvor mange mm2 er strøm kabelen din på?

Det er det som sier hvor stor sikring du skal ha.. kjøp først kabel til forsterkeren så sikring til kabelen.

Jeg har hatt to forsterkere med til sammen 320 amper med sikringer på en 35 mm2, som det satt 150 ampers sikring på.. Den røyk ikke.. Eneste problemet er tapet av volt..

så lenge sikringwen passer til kabelen så kan du prøve.

Okei :)

Jeg kjøpte en 50,0 mm2 strømkabel, dermed anbefalte de 100ampers automatsikring...

Opel Vectra B 96mod

Audi 80E 92mod - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det ingen fare med tanke på for stor sikring i forhold til kabelen i alle fall..

Prøv du. Siden de ANBEFALTE 100ampers sikring må du jo ha reklamasjonsrett og..

Okei, trodde sikringen var for liten jeg i forhold til kabelen. 50 mm2 for faen :P

Så det vil gå altså? :) Eller syns du det høres merkelig ut?

Kompisen min mente jeg burde bruke 200ampers automatsikring.

Opel Vectra B 96mod

Audi 80E 92mod - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompisen din henviser til at du skal ha "2000"watt og derfor trenger en større sikring enn 100 ampere. Dersom du lader 14,4 volt kan du da trekke ca. 1440 watt via sikringen bakover. Utover det vil jeg aldri tro at du blir å hente så mye effekt, selv om forsterkeren er oppgitt til 2000 watt.

BMW e36 318ia

Nissan Primera 2.0GT

Lexus IS 200 TIC solgt

Renault Laguna 2.0 RT solgt

If I gave a shit, you'd be the first to get it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør ingen tingen feil ved og sette for liten sikring på kabelen. MEN setter du på en for stor sikring på kabelen er det litt værre..

250amper er maks for 4,5meter med 50mm2, da er tapet i volt 0,5volt. øker lengden, minsker mengden strøm du kan trekke med samme volt tap.

strøm trekket er heller ikke konstant, og sikringer tåler noe mere enn det den er oppgitt til og tåle en viss tid.

Edit:

http://www.rockfordfosgate.com/scripts/rightnow.cfg/php.exe/enduser/fattach_get.php?p_sid=9WNhcwgi&p_tbl=9&p_id=452&p_created=1115933221

typisk gjennomsnitlig strøm trekk på den forsterken er 125amper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gått til BRS og sagt jeg trengte større sikring.

200 eller 250 A er passe.

Den sikringen du har fått vil være et svakt ledd i anlegget ditt.

Grunnen til at du har fått 100 A er nok at de ikke har større automatsikring.

Ser egentlig ikke vitsen i å betale dyrt for en automatsikring heller, for sikringen skal aldri ryke og gjør det ikke heller så lenge du ikke gjør noe alvorlig galt.

La oss si at ladespenningen din er perfekt, 14.4 V, da vil det som nicoloco skriver kunne gå 1440 W til forsterkeren.

MEN siden den ikke er mer enn kanskje 70 % effektiv står du igjen med ca. 1000 W.

Sikringen vil tåle mer enn dette i kortere perioder, men blir strømmen over 100 A vil spenningen synke ytterligere over sikringen og du sitter igjen med stort sett de 1000 wattene uansett hvor mye du prøver å skru opp!

Mvh

Stian som endelig klarte å forklare hvorfor effekten ikke øker selv om strømmen gjør det :D

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord tok da kompisen min rett da... :)

Takker for svar til ALLE dere :)

Må virkelig si at jeg syns det er dårlig av bilradio å sende med meg en så liten og dyr sikring..

Edit: Ettersom bilradio ikke har sikringer i denne størrelsen, velger jeg å bestille fra mobilsentrum. Hva med denne ink 200ampers sikring? http://www.mobilsentrum.no/product.asp?c=742919706&n=1200267217&pn=1220463446 :)

Opel Vectra B 96mod

Audi 80E 92mod - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider