Gå til innhold

bmw e30 325 i trimming

Ranger emnet


kosbært

Anbefalte innlegg

Nå er det på tide med et ordentlig vinterprosjekt..

skal kjøpe meg en todørs 325 som skal under kniven i vinter..

tenkte på to fete bøtteseter og loitt styling..

og motor..

stylingen har jeg allrede planlagt...

men nå kommer det til motor.. hva bør jeg gjøre for å hente ut mest mulig av den UTEN og konvertere til turbo,

og om det blir for høye summer-- hvor mye må jeg regne med for å få et HOLDBART og GODKJENNBART turbooppsett på denne bilen?

tenkte også på coilovers samt polyforinger.. (JA DETTE BLIR DYRT)

hehe

takker for alle sakelige svar :)

tar forbehold om skriveleif :P

Robert

24 år

nes i akershus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beregn ca 1000kr pr HK med sugemotor.

 

Når det gjelder turbo, så kan du få det billig, og holdbart. Ikke for mye ladetrykk. Eventuelt bruke litt mer penger, og større ladetrykk.

 

Godkjenning av turbo på bmw er ikke det enkleste, bare så det er sagt. Men det går..

Bmw E46 Touring

Bmw 320i Touring 89 GTS. Solgt

Bmw 320i Coupe E30. Solgt

Ford Escort Rs Turbo 89. Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på http://www.bmw2002.com

Der selger de et 3,2l stroker kit pluss endel annet snacks;)

 

Tror det kan bli bra med 3,2l M20 med Dbilas innsug, en orndtlig preppa topp med en grom kam, justerbar BTR, større dyser , nytt grenrør og effektanlegg.

Å visst du da i tillegg kjøper deg datasprut så har du en GROM motor;)

Ang. datasprut så bør du sjekke ut Megasquirt, dette er billig å veldi bra!

 

Jeg skal kjøre med Megasquirt på motoren som jeg å en kompis bygger.

Vi har allerede montert å testa Megasquirten når motoren var orginal. Å det ble veldig bra, var merkbar forskjell i forhold til orginal motorstyringen, dette var da uten spessielt mye tuning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klin inn en 3,5l M535 motor fra E28! da har du 218gamper originalt i den motoren, sikkert mye lettere å få godkjent i forhold til turbo motor, med litt grenrør og eksos osv osv så skulle vel det være veldig underholdene i en E30?

 

Ellers så har du jo alltids E23 735 turbo! den skal vist tåle 400hk og 550Nm uten å bytte ut no deler, bare justere bensin og turbotrykk? eller er det jug?

BMW CCN Member #7856

 

(-)93 BMW 325i Coupé Mtechnic

(x)90 Mercedes 230E

(x)98 Honda NX125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klin inn en 3,5l M535 motor fra E28! da har du 218gamper originalt i den motoren, sikkert mye lettere å få godkjent i forhold til turbo motor, med litt grenrør og eksos osv osv så skulle vel det være veldig underholdene i en E30?

 

Ellers så har du jo alltids E23 735 turbo! den skal vist tåle 400hk og 550Nm uten å bytte ut no deler, bare justere bensin og turbotrykk? eller er det jug?

 

745 turbo mener du.

 

Ang N/A M20 motor: Med de som ble foreslått her blir det MYE billigere å kaste inn en S50B30 motor og frisere den med chip/datastyring og kammer til tilsvarende (kanskje lavere sum) og enda ende opp med 100hk mer.

 

N/A trimming er DYYYRT .... men morro :D

 

Skal du ha turboprosjekt er det ingen tvil: M20!

 

Lykke til.

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar


http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

745 turbo mener du.

 

Ang N/A M20 motor: Med de som ble foreslått her blir det MYE billigere å kaste inn en S50B30 motor og frisere den med chip/datastyring og kammer til tilsvarende (kanskje lavere sum) og enda ende opp med 100hk mer.

 

N/A trimming er DYYYRT .... men morro :D

 

Skal du ha turboprosjekt er det ingen tvil: M20!

 

Lykke til.

 

Hehe ja det hadde blitt veldig dyrt med det oppsettet som jeg forslo:D

Å det er klart at en S50B30 å til og med en M50B25 har mye mer potensiale en en M20B25 som bare har 12 ventiler kontra S50/M50 som har 24 ventiler.

 

Er det noen som vet sånn ca. hva en S50B30 med drivlinje koster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vektfordelingen blir ikke så ille;

 

M20:

Motor: 119,0 kg

Svinghjul: 8,4 kg

Innsug: 7,1 kg

Eksosmanifold: 5,4 kg

Totalt: 139,9kg

 

S50:

Motor: 155,4 kg

Svinghjul: 11,0 kg

Innsug: 10(?) kg

Eksosmanifold: 8,9 kg

Totalt: 185,3 kg

 

Husk at man kan lette disse motoren ytterlig med både svinghjul, carboninnsug, carbondeler osv (dyrt ja!). M20 B25'n har 170hk orginalt. S50B30'n har 286hk orginalt.

 

I samme sammenheng skal også S38 motoren nevnes (E34 M5).Finnes i både 3,6l og 3.8l Denne veier 1 kg mer enn S50'n og har 315 og 340hk.

Minuset er at den er stor i fysisk størrelse og at den vil komme lenger fremover i bilen = dårligere vektfordeling. Med mindre man modder torpedo heftig. Hører til "big block/storsekserne" i 6 syl familien. S50 og M20 (samt M50) betegnes ofte som "shortblock". Egentlig ikke noe å bry seg om, bare forklarer slik at du skjønner noe hvis inbitte BMW folk begynner å kommunisere..

 

 

Ang pris på S50 B30 og drivlinje; Alt fra 25k til 40k. Motor og girkasse dette (med alle tilhørende komponenter). Bare å søke litt på annonser her hjemme og i utlandet. Skal du ha motor, kasse og komplett drivverk er det billigere å importere en M3 fra Tyskland.

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar


http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår