Gå til innhold

Amerikansk automatgir

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Når jeg er ute og går, og f.eks. en Suburban eller Tahoe skal akselere fra stopp, så høres det litt rart ut. Det høres ut som om motoren først øker i turtall, som holdes konstant høyt og så øker farten. Så gires det og på'n igjen.

 

Er det noe slags variatordrift, eller er det bare uvant lyd?

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olja fra den ene turbinen til den andre i en converter, må gå opp og ut i motsatt retningf ra den ene turbinen for å komme inn i den andre turbinen, dette fører til at converteren slurer! når turbinene spinner fort så klarer ikke lenger olja å gå ut i motsatt retning, så da låser turbinene seg mot hverandre og converteren slurer ikke lengre! når converteren kopler inn bestemmes av lengden mellom bladene på turbinene, desto større mellomrom mellom bladene(større gjennomstrømming), desto senere kopler converteren inn.

signaturregler: www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette går såpass fort at det skal vel strengt tatt ikke kunne legges voldsomt merke til egentlig. Silveradoen er der konstant om man hiver pedalen i bånn.

 

Men skjønner pointet. Er for å slures litt i gang. Motorer er ikke glade i lave turtall så der er også noe av hensikten :)

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olja fra den ene turbinen til den andre i en converter, må gå opp og ut i motsatt retningf ra den ene turbinen for å komme inn i den andre turbinen, dette fører til at converteren slurer! når turbinene spinner fort så klarer ikke lenger olja å gå ut i motsatt retning, så da låser turbinene seg mot hverandre og converteren slurer ikke lengre! når converteren kopler inn bestemmes av lengden mellom bladene på turbinene, desto større mellomrom mellom bladene(større gjennomstrømming), desto senere kopler converteren inn.

Hva er da vitsen med lockupfunksjonen man finner i de aller fleste kasser fra 80-tallet og oppover? Hvis converteren ikke slurer mener jeg? Ja, lockup er der for å forhindre sluring ved lavere turtall (motorveikjøring), men selv på maks turtall så er det vel noe sluring, da det ikke er noen fast forbindelse mellom veiva og inngående aksling på girkassa? Converteren er vel ikke så effektiv at den klarer å overføre kraft fra motor til kasse uten effekttap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så enkelt å forklare hvordan oljen vandrer i en converter.En converter vil alltid ha en viss sluring derfor ble lockup innført på 70 tallet.(Chrysler var først med dette i 76 mener jeg det var).Dette reduserer motorens rpm og lager også mindre varme i kassen.En converter lager nemlig varme så lenge den slurer.

Alle normale converterer har også en stator med frihjul.Ved stor hastighets forskjell mellom converter og inngående aksling (når man begynner å kjøre feks) så vil statoren "hjelpe til å gi oljen fart" og converteren leverer mer moment ut på inngående aksling en det den blir tilført fra motoren.Enkelte convertere klarer nesten å dobble motorens moment.Når hastighetsforskjellen blir mindre vil statoren begynne å "streke" og den har derfor et frihjul slik at den dilter med isteden for.På saktegående kjt som gravemaskiner ol bruker man ofte fast stator.

Å forstå skikkelig hvordan en automat kasse fungerer er omtrent like vanskelig som å forstå kjemien i feks et batteri.

På de første kassene med lockup ble denne koblet inn på en bestemt hastighet.Bakdelen var at hvis man panikkbremset på glatt føre var det ikke alltid lockupen rakk og koble ut og motoren stoppet.

På nyere kasser er dette styrt elektronisk og lockupen ligger typisk innkoblet ved 5-15% belastning.Slipper man gassen kobles den ut.Endel bruker lockup på flere gear og på feks Allison kassene i Silverado med Duramax er det lockup på alle gear.Kjennes nesten ut som den gearer 10 ganger.

Vet ikke om du ble noe klokere...?

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det du prøvde å forklare der var at converteren ikke vil slure på høyt turtall når statoren "kobler ut"? Da vil vel ikke converteren fungere som momentomformer, men bare være et bindeledd mellom motor og kasse, der hastigheten inn i converteren er den samme som hastigheten på akslingen på girkassa?

 

Jeg spør ikke for å være ekkel, men fordi jeg ikke vet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke om det jeg påstår stemmer altså, men det er nå slik jeg har fått forklart det omtrent hver gang jeg har spurt!.. en annen påstand jeg har hørt om lockup i forhold til transbreak, er at ved transbreak så står kassa i gir, mens med en lockup står den i nøytral, men med det samme trykket som om den skulle stått i gear.. stemmer dette eller?

signaturregler: www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En transbreak går ut på at men kobler inn 1 og revers samtidig slik at bilen står i ro.Ved å slippe Transbreake knappen slippes trykket lynraskt av revers båndet/lamellene og bilen skyter fart.Fordelen er at man kan stå med gassen i bunn på startstreken og bygge opp maks oljehastighet/momentforsterkning i kassen eller evnt maks turbotrykk.Men her er det selvsagt snakk om få sekunder.Oljen blir kokvarm dritkjapt.

Lockupen er en mekanisk cluch inne i convertern som låser selve convertern fast til inngående aksling i gearkassen for å forklare det litt klumsete.

Uten lockup vil en converter alltid ligge å slure litt.Gjerne en 2-400 omdreininger ved normal landeveiskjøring.

Statoren brukes kun for å få momentforsterkning ,hovedsaklig fra stillestående.

Et annet mye brukt og ofte misforstått begrep er stall speed.Trykker du gassen i bånn med bremsen på vil turtallet stige til et visst nivå.Typisk rundt 2000 rpm på en bensin v8 bil.Mindre på en diesel og ofte høyere på biler med små motorer/lavt moment. Stallspeeden på en converter bestemmes bla av diameteren.Momentet i motoren har også mye å si.En Bigblokk vil klare å tvinge fram et høyere stallspeed enn en momentsvak sb.

Går du opp fra orginale 2000rpm til en converter med 3000 blir de fleste biler mye raskere.Spesielt hvis du har en vass kam og har mistet litt av momentet du hadde ved 2000. Bakdelen blir mye mer varme i kassen og høyere cruising rpm.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår