stratoc Skrevet August 27, 2006 Rapporter Share Skrevet August 27, 2006 hei. jeg leste på en tidligere thread om kassebygging og om probox og lurte på følgende: hvordan er fremgangsmåten til å tune en basskasse, både lukket og portet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet August 27, 2006 Rapporter Share Skrevet August 27, 2006 lukket er vel litt værre å tune til en bestemt frekvens tror jeg. er hovedsaklig volumet som avgjør, og siden elementer som regel hverken trives i for stor eller for liten kasse kan det bli litt vanskelig av og til. men skal ikke uttale meg så alt for mye om lukkede kasser, da det ikke er helt mitt området. men på portet kasse tuner du ved å justere lengden og diameteren på porten, og selvfølgelig volumet på kassen. det er viktig å ikke bruke for liten port, og bruk helt en aeroport (en port med avrunnede ender). dette gir merkbart mindre blåselyder av porten. og, nå bør vel kanskje ikke jeg være den som sier dette ettersom jeg har kjørt med en 200L (og omtrent open-air) kasse på 1x 12" sub beregnet for 50L i lange tider - men ikke lag for stor kasse. hehe :) men vær obs på at probox ikke er 100% nøyaktig da. det holder for de fleste og gir en god pekepinne. men anbefaler heller winISD om du har alle parameterene til elementet (eller i det minstre flere enn bare Fs, Vas og Qts). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
midnightsun Skrevet August 28, 2006 Rapporter Share Skrevet August 28, 2006 lukket er vel litt værre å tune til en bestemt frekvens tror jeg. er hovedsaklig volumet som avgjør, og siden elementer som regel hverken trives i for stor eller for liten kasse kan det bli litt vanskelig av og til. men skal ikke uttale meg så alt for mye om lukkede kasser, da det ikke er helt mitt området. men på portet kasse tuner du ved å justere lengden og diameteren på porten, og selvfølgelig volumet på kassen. det er viktig å ikke bruke for liten port, og bruk helt en aeroport (en port med avrunnede ender). dette gir merkbart mindre blåselyder av porten. og, nå bør vel kanskje ikke jeg være den som sier dette ettersom jeg har kjørt med en 200L (og omtrent open-air) kasse på 1x 12" sub beregnet for 50L i lange tider - men ikke lag for stor kasse. hehe :) men vær obs på at probox ikke er 100% nøyaktig da. det holder for de fleste og gir en god pekepinne. men anbefaler heller winISD om du har alle parameterene til elementet (eller i det minstre flere enn bare Fs, Vas og Qts). hvor finner man programmet winISD? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mexxor Skrevet August 28, 2006 Rapporter Share Skrevet August 28, 2006 SØk :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LLH Skrevet August 28, 2006 Rapporter Share Skrevet August 28, 2006 http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=winisd Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
midnightsun Skrevet August 28, 2006 Rapporter Share Skrevet August 28, 2006 ja fannt det!:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
henrik^ Skrevet August 28, 2006 Rapporter Share Skrevet August 28, 2006 Hva kan skje hvis man bruker for stor port da (hvis det er mulig)? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag-Johansen Skrevet August 28, 2006 Rapporter Share Skrevet August 28, 2006 Hva kan skje hvis man bruker for stor port da (hvis det er mulig)? Hvis man bruker alt for stor port spiser det av kassevolumet så man ender opp med en kvartbølgeløsning. (en del brukt i Db-Drag) Mvh Dag Johansen Siter "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
henrik^ Skrevet August 28, 2006 Rapporter Share Skrevet August 28, 2006 ikke for å mase, men virker som du kan veldig mye, hvordan ligger denne bassporten ann iforhold til 11" Focalelementet 27V1? Jeg bestilte bare det største jeg fant, mtp portstøy. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag-Johansen Skrevet August 28, 2006 Rapporter Share Skrevet August 28, 2006 ikke for å mase, men virker som du kan veldig mye, hvordan ligger denne bassporten ann iforhold til 11" Focalelementet 27V1? Jeg bestilte bare det største jeg fant, mtp portstøy. :) Det kan gå bra, men det avhenger av kassevolumet og at du beregner røret med i størrelsen. Et rør med stor diameter blir lengre enn et som har mindre diameter. Gi meg kassevolumet og tuningfrekvensen, så skal jeg gi deg lengden på røret. Mvh Dag Johansen Siter "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
henrik^ Skrevet August 28, 2006 Rapporter Share Skrevet August 28, 2006 30 liter og 33hz, kan det stemme? :) fant det her http://www.focal.tm.fr/car/download%20fr/Polyglass2005/fiches/27V1.pdf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag-Johansen Skrevet August 28, 2006 Rapporter Share Skrevet August 28, 2006 30 liter og 33hz, kan det stemme? :) fant det her http://www.focal.tm.fr/car/download%20fr/Polyglass2005/fiches/27V1.pdf Da sliter du litt, fordi da skal røret ditt være 74cm. langt. Prøv å få byttet til 3" aeroport, da skal det være ca. 27cm. langt. Tror ikke du vil plages med luftstøy. Mvh Dag Johansen Siter "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
henrik^ Skrevet August 28, 2006 Rapporter Share Skrevet August 28, 2006 hahaha, rått. Får donere mitt til en rørlegger eller noe sånt da. Selges slike aeroporter i tønsbergområdet, for jeg har ikke så lyst til å bestille fra nett igjen (frakt er så dritt for småting). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag-Johansen Skrevet August 28, 2006 Rapporter Share Skrevet August 28, 2006 hahaha, rått. Får donere mitt til en rørlegger eller noe sånt da. Selges slike aeroporter i tønsbergområdet, for jeg har ikke så lyst til å bestille fra nett igjen (frakt er så dritt for småting). Ta en tur ut til Pål på Autocustom på Nøtterøy, han har. http://www.autocustom.no/product_info.php?cPath=67_79&products_id=518 Mvh Dag Johansen Siter "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KingCamel Skrevet August 28, 2006 Rapporter Share Skrevet August 28, 2006 synn at dynabel sine subber ikke ligger inne i winisd Siter 1994 VW Golf TDK 2000 Yamaha Dragstar 1100 x 2006 Bombardier Outlander 800 x 2006 Bombardier Rally x 1982 "Chewy" Corolla DX Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg