Gå til innhold

Hva liker du best- portet eller lukket kasse?

Ranger emnet

mexxor

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Skal snart ha meg to subber, og vil bygge meg kasse selv.

Lurer derfor på hva slags kasse dere liker best, jeg holder en knapp på lukket kasse da den tar nesten halvparten av plassen som portet gjør (Jaja, dette varierer jo)

Hvorfor jeg vil ha lukket kasse:

-Mer SQ i en lukket kasse (Har lyst på trykk også, men det bør vel bli akseptabelt likevel)

-Tar mye mindre plass, kan med andre ord bruke bagasjerommet til andre ting

-Enklere å bygge

Kom gjerne med argumenter ang de forskjellige kassene og hva dere liker best erfaringsmessig :)

Mvh

Even.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom gjerne med argumenter ang de forskjellige kassene og hva dere liker best erfaringsmessig :)

Mvh

Even.

Lukket kasse vil i de aller fleste tilfeller låte bra fordi avrullingen nedover passer bra til gainen (forsterkningen) man får fra bilkupeen.

MEN, dette gjelder ikke i alle tilfeller.

Jeg ser mest på elementenes data når jeg skal bygge kasse, det er viktig å bygge det som passer for elementet.

Og det er faktisk mulig å lage en bassreflekskasse som ha bra transientrespons.

Et element med middels/høy fs (35-45Hz) og lav Qts (0,3 og nedover) vil låte bassfattig i lukket kasse synes jeg.

Et slikt element i bassrefleks tunet lavt vil låte fantastisk i bil.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke å anbefale om de er ment å spille i samme frekvensområde.

Det er ikke noe dårlig trykk fra en porta kasse om den er bygd riktig og har du flere elementer så skal det iallefall ikke mangle på trykk.

Du skulle vel få plass til subene i hattehylla på den skuta der, det ville iallefall produsere mer enn nok trøkk inne i kupèen :D:

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Mye arbeid for å få det bra hvis jeg bygger inn i hattehylla da! Men to 10" av bra kvalitet i lukket kasse burde vel gi godt med trøkk og god lydkvalitet?

Grunnen til at jeg vil bruke lukket kasse er jo på grunn av plassen! Har planer om å ha bagasjerom som kan brukes til annet enn stereo også :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukket kasse vil i de aller fleste tilfeller låte bra fordi avrullingen nedover passer bra til gainen (forsterkningen) man får fra bilkupeen.

MEN, dette gjelder ikke i alle tilfeller.

Jeg ser mest på elementenes data når jeg skal bygge kasse, det er viktig å bygge det som passer for elementet.

Og det er faktisk mulig å lage en bassreflekskasse som ha bra transientrespons.

Et element med middels/høy fs (35-45Hz) og lav Qts (0,3 og nedover) vil låte bassfattig i lukket kasse synes jeg.

Et slikt element i bassrefleks tunet lavt vil låte fantastisk i bil.

Mvh

Dag Johansen

Og hva står Qts for? Da du sier middels/høy frekvens, er 35-45hz laveste den vil spille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva står Qts for? Da du sier middels/høy frekvens, er 35-45hz laveste den vil spille?

Qts er en er summen av Q-verdien til elementet (Qms og Qes). det står for Q-total.

den hjelper deg kort fortalt med å gi deg en pekepinne på hvilken kassetype elementet er best egnet i.

for å regne ut en kasse trenger man Minimum Qts, FS (resonansefrekvensen. se under), og Vas. men dette gir dog veldig unøyaktige resultater, og regneresultatene må tas med et par kilo salt... jo fler parametere man har, jo bedre.

med 35-45Hz mener han resonansefrekvensen til elementet. en sub kan spille langt lavere enn denne frekvensen, så sant kassen er riktig konstruers selvfølgelig.

hadde en gang en bar side som forklarte detaljert alle TS parameterene, men har mistet linken desverre.

on topic: hva jeg liker best kommer helt an på elementet. noen spiller bra/pent/høyt i lukket, andre ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider