Actros Skrevet September 4, 2006 Rapporter Share Skrevet September 4, 2006 Det du sier her er bare tull. Tar ikke mye lengre tid å skifte bremseband enn skiver og eller klosser, så det argumentet kan du glemme. Og det med at med trommel har man en stor trommel som varmen kan spre seg til er også tull. Hvorfor kjørers det ikke med trommel i F1? Hvorfor har ikke alle sportsbiler, og biler med litt motor generelt, trommelbremser? Trommelene greier ikke kvitte seg med varmen slik som skivene gjør. Det blir et glovarmt "hus" som aldri får kvitta seg med varmen. Prøv å kjør hardt med det selv, så skjønner du at det vi sier er rett. Du lever visst i en egen verden du? Har du noen gang prøvd å skifte band på lastebil? Har du i det hele tatt vært borti en lastebilbrems? Skifte klosser gjør jeg på 10 min pr hjul, mens skifte band trenger jeg faktisk en liten dag på pr. aksling. (På lastebil får man ikke komplette klaver, man på fjerne det gamle belegget og klinke på nytt selv.) Og ja, jeg har prøvd å kjenne på tromler etter en kjøretur. På personbil er det vel ikke store tidsforskjellen, men det tar da sannelig lengre tid å bytte klaver enn å bytte klosser der og. Ihvertfall hvis trommelen sitter fast i slitekanten og justeringa har satt seg fast. Hvorfor de bruker skive i f.eks. F1? Som sagt er det mye styr med trommelbrems for å få den til å fungere skikkelig. Og når man konstruerer skivebremsen rett så blir den like god. Trommelbremsen er også tyngre. I det hele tatt er de flere fordeler med skivebrems enn med trommelbrems. Men en trommelbrems har mer anleggsflate og lengre arm inn mot hjulets sentrum. Det igjen gir en bedre brems, det holder jeg fast på lenge etter at jeg har kommet inn gjennom perleporten. Men enkelte er så grodd fast i det at skivebrems er tingen at det er håpløst å diskutere med dem. Ikke tolk det slik at jeg er sur fordi folk er uenige med meg, men jeg melder meg herved ut av denne diskusjonen. Rett og slett fordi jeg vet hva som fungerer og gidder ikke diskutere mer om det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet September 4, 2006 Rapporter Share Skrevet September 4, 2006 skiver brukes forde det holder lenger, lettere å vedlikeholde og er mer effektivt til banekjøring! Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_BASS Skrevet September 4, 2006 Rapporter Share Skrevet September 4, 2006 Blir ikke mer kontaktflate på trommelbrems enn skivebrems, klossene klemmer på begge sidne av en skive brems. Kanskje litt annerledes på lastebiler, men vi er vel ikke så mange som driver aktivt med lastebiljøring på fritiden her? Før var det trommelbremser på de fleste personbiler som gikk på veien, så begynte alle med skivebrems. Hvorfor? For å nedgradere bilene sine? Eller kanskje fordi de syntes det var så morsomt å øke bremselengden? Kanskje en konspirasjon mellom dekkprodusentene og bilprodusentene? Eller kanskje det var terrorister som tvang alle bilprodusenter til å starte med skivebremser slik at terroristene fikk finansiert sin virksomhet? Eller kanskje de visste at det kom til å bli en diskusjon på bilforumet i 2006? Vel alternativene er mange, men jeg kommer til å ha skivebrems samme f... Lurer på hva biltilsynet sier når jeg skal godkjenne min bremseoppgradering med tromler fra en 67modell scania. Siter Japanisce Industriabfall, nein danke! audi s2 morrobil audi s2 bruksbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikoo Skrevet September 4, 2006 Rapporter Share Skrevet September 4, 2006 Det er forskjell på hovedoppgave og biprodukt. Tror kansje du bør holde deg litt unna formfett boksen... Tror den kan komme lett i retur for å si det sånn. hehe Dette er siste gang jeg prøver å forklare dette: Bremsene skal fjerne bilens bevegelsesenergi, ikke sant? Det er det som er å bremse, evt stoppe bilen. Regner med du er enig så langt? Så, hva er den eneste måten bremsene kan få gjort det på? Jo, ved å omdanne den energien til varme. Om dette ikke synker inn så er det desverre natta mørkt, formfett eller ikke. :) Siter -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_BASS Skrevet September 4, 2006 Rapporter Share Skrevet September 4, 2006 Ikke glem lyd også da Siter Japanisce Industriabfall, nein danke! audi s2 morrobil audi s2 bruksbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikoo Skrevet September 4, 2006 Rapporter Share Skrevet September 4, 2006 Ikke glem lyd også da Joa, littegrann lyd, og littegrann fysisk slitasje. Men det er neglisjerbart i forhold til varmen. Siter -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
henrik^ Skrevet September 4, 2006 Rapporter Share Skrevet September 4, 2006 enig med eirikoo her, det som først og fremst skjer er jo at bevegelsesenergien blir gjort om til varme, det er jo en grunnleggende fysikklov. Jeg ville heller sagt at biproduktet blir at bilen stopper. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dimmu87 Skrevet September 4, 2006 Rapporter Share Skrevet September 4, 2006 hevde at oppgaven til bremsen er å omskape bevegelses energi til varme???Er det mulig. det er jo det samme som å hevde at hovedoppgaven til motoren er å lage eksos??? Det er forskjell på hovedoppgave og biprodukt. Tror kansje du bør holde deg litt unna formfett boksen... JA! det er oppgava til bremsene.. leste det berre for nåken tima sia i nåken papir frå vk1! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet September 5, 2006 Rapporter Share Skrevet September 5, 2006 http://www.enjoythedrive.com/content/?id=6955 Any time you're stopping better, you're creating more heat. Brakes use friction to convert a vehicle's forward-moving energy to heat. Drum Brakes: A style of brakes used on older vehicles and in the rear on some newer vehicles. Drum brakes have mostly been phased out because they are not as effective as disc brakes. When a driver steps on the brake pedal, a mechanism applies pressure to the brake drum, which is a metal cylinder. The friction generated converts the vehicle's forward motion into heat, bringing the car or truck to a stop Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svenna Skrevet September 5, 2006 Rapporter Share Skrevet September 5, 2006 Tror den kan komme lett i retur for å si det sånn. hehe Dette er siste gang jeg prøver å forklare dette: Bremsene skal fjerne bilens bevegelsesenergi, ikke sant? Det er det som er å bremse, evt stoppe bilen. Regner med du er enig så langt? Så, hva er den eneste måten bremsene kan få gjort det på? Jo, ved å omdanne den energien til varme. Om dette ikke synker inn så er det desverre natta mørkt, formfett eller ikke. :) At du orker eirik:hello: Her er det jo helt mørkt hos de aller fleste. Når man ikke skjønner det du har forklart nå er det vel egentlig bare å gi opp. Jeg skal forresten rett hjem å bytte skivebremsene mine til trommel, jeg driter nemlig i hvor mye det koster å vedlikeholde:respect Siter 01`Porsche 911 Turbo 04`BMW 530 DAT, konebilen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hart Skrevet September 5, 2006 Rapporter Share Skrevet September 5, 2006 Så for de av dere som ikke orker å ta valget mellom å heie på bremseskive- eller bremsetrommel-laget så anbefaler jeg til å bytte til volvo 240 bakbremser rundt om.. her finner du både skive og trommel, og med litt mekk og makk så får du de til å virke samtidig. Perfekt for de som ikke klarer å velge ;) For de av dere som tror man kan fjerne energi, så er universets ende nær.. Vær litt mer presis... Please.. Energi kan kun omdannes.. Siter Døll signatur Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
arildh Skrevet September 5, 2006 Rapporter Share Skrevet September 5, 2006 De som bruker å ha rett har også rett i denne tråden. Når det gjelder at orginalbremser som regel er for dårlige er jeg litt uenig. Jeg var også av den oppfatningen på min MX-5 men bestemte meg for å prøve hva de var gode for med SS-slanger, skikkelige klosser og god bremseveske. Jeg kjørte først på EBC-green stuff og EBC bremseveske og fikk litt fading på bane ved 10 + runder. Marginalt bedre enn Mazda orginalklossene. EBC er oppskrytt. Neste step var CobaltFriction Spec Miata klosser på splitter nye orginale skiver med en eller annen "Racing bremseveske" fra torshov (Kjent merke jeg ikke husker). Kanon bra greier!. Jeg kan nå kjøre konstante 1.09 runder med 200hp+ og 1170 kg så lenge jeg gidder på Rudskonge uten problemer. Veldig god feeling og progressivitet på bremsene. Jeg kommer alltid til å finne ut av bregrensningene på orginal bremsene før jeg oppgraderer på fremtidige biler. Jeg har inntrykk av mange syter over dårlige bremser når det egentlig bare er bremseveske og klosser som er ræva. Siter 2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet September 5, 2006 Rapporter Share Skrevet September 5, 2006 Stemmer bra dette arildh. Selv skal jeg få nye skiver og klosser fra kollevol. Kalippere skal overhales og hele systemet skal få en shining. Når de kjører Volvo orginal rally og bakkeløp med samme strl som jeg gjør så bør det gå bra for meg også. Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikoo Skrevet September 5, 2006 Rapporter Share Skrevet September 5, 2006 For de av dere som tror man kan fjerne energi, så er universets ende nær.. Vær litt mer presis... Please.. Energi kan kun omdannes.. Det har du helt rett i. Jeg skrev det selv i noen poster lenger oppe, men var litt upresis i den siste her. Energi forsvinner ikke, blir bare omdannet. Siter -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikoo Skrevet September 5, 2006 Rapporter Share Skrevet September 5, 2006 At du orker eirik:hello: Her er det jo helt mørkt hos de aller fleste. Når man ikke skjønner det du har forklart nå er det vel egentlig bare å gi opp. Ja, nå gidder jeg ikke mere! hehe :) Siter -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.