trygvleo Skrevet August 25, 2006 Rapporter Share Skrevet August 25, 2006 Ser her på forumet at når noen bytter motor i bilene sine til noe kraftigere så blir di anbefalt å bytte til bedre bremse..Hvorfor det egentlig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
|Massern| Skrevet August 25, 2006 Rapporter Share Skrevet August 25, 2006 Mere effekt = bedre bremser. Du vil nødig kjøre en bil med 500hk med originale Fiesta 1.1 bremser. Siter "The devil on my shoulder got a devil on his back" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel freak Skrevet August 25, 2006 Rapporter Share Skrevet August 25, 2006 Hvist du skifter til en motor med mere hk må man for oftest ha større bremser men det kommer ann på hvor mye effekt bremsene tåler fra før, dvs at hvist du overstiger et x antall hk må man skifte bremser for og få det godkjent på biltilsynet og det vil gjerne se papirer på hvor mye effekt bremsene tåler for og godkjenne bilen. Attpåtil kan de kreve og få se bremsepapirer på motoren slik at de er sikre på at bremsene holder Grunnen til at man må skifte er vel fordi at bilen får en teoretisk høyere toppfart vil jeg tro. Hvist man setter i en motor som har mere hester men, samme vekt bremser den like fort ned fra 80 til 0 som den gjorde før du byttet motor. Siter K.I.S.S Keep It Simple Stupid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dimmu87 Skrevet August 25, 2006 Rapporter Share Skrevet August 25, 2006 nei det skjønne ikkje eg heller :rolleyes: kva for bil trur du ha sterkast bremse av vectra 1.8i å vectra turbo? ka er vel vitsen me ulike bremse på dei bilane, dei er no nesten heilt like..? må ha større bremse for å bremse dei ekstra hestane edit: jøss, tre svar på tre minutt.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evjen Skrevet August 25, 2006 Rapporter Share Skrevet August 25, 2006 Mer effekt = mer varmeutvikling Mer varmeutvikling = større bremser Siter - 1994 BMW 525iXA Touring - 1995 BMW 525tdsA Touring -SELGES- x 1994 BMW 525i E34 x 1989 BMW 316i Coupê x 1986/7 2x Mazda 929 vintersleder Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel freak Skrevet August 25, 2006 Rapporter Share Skrevet August 25, 2006 Mer effekt = mer varmeutvikling Hva får deg til og si det? Siter K.I.S.S Keep It Simple Stupid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet August 25, 2006 Rapporter Share Skrevet August 25, 2006 Jeg har ofte stilt meg dette spørsmålet selv jeg. En bil går jo like fort i 100 km/t når den har 550 hk som når den har 170 hk mener jeg... Nå er det imidlertid slik at en motorsterk bil får mye bedre akselrasjonsressurser enn tidligere. Den kan komme opp i 100 km/t før den har kjørt ut av porten. Dvs at man kan kjøre i 100 km/t mange flere steder enn tidligere, og da er det ikke alltid det finnes tilstrekkelig veistrekning tilgjengelig for en trygg nedbremsning med ordinære bremser. Tidligere kjørte man jo kun i 50 km/t på det samme stedet og hadde aldri problemer med å få skrubbet ned vogna i tide. Reodor F Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet August 25, 2006 Rapporter Share Skrevet August 25, 2006 Er ikke så veldig avansert grunn til det egentlig. Her er mitt forsøk. Mer hestekrefter = raskere opp i fart. Når bilen kommer raskere opp i fart er det sikkerhetsmessig et must å ha bremser som får den raskere ned i fart også. Er skummelt at noen behøver å spørre egentlig. Så er det mange med trimma bil som bruker den på bane. Der er det ikke bare sikkerhetsmessig lurt med større bremser, men det er også noe av det som kan kappe rundetider mest. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet August 25, 2006 Rapporter Share Skrevet August 25, 2006 Ja, men da er vi enige da boXer :) Reodor F Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pirium Skrevet August 25, 2006 Rapporter Share Skrevet August 25, 2006 Man må ha større bremser for å kunne bremse ned/kvele motoren ved gassheng. Mere HK = kraftigere bremser for å kvele motoren. JEG vet at man kan kutte tenninga, eller clutche ut, men sånn er nå en gang reglene.. Holdt selv på den teorien om at en bil på 1500kg i 100km/t trengte like mye bremsekraft uansett om den hadde 90 eller 390hk, men det har med motoreffekt+vekt og gjøre, ikke bare vekta på bilen. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet August 25, 2006 Rapporter Share Skrevet August 25, 2006 En fiffig regel! Få se den? Reodor F Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kong-Erik J Skrevet August 26, 2006 Rapporter Share Skrevet August 26, 2006 Har en annen vinkel å se det på. En bil kan ikke bremse mere en det den gjør i det millisekundet før dekkene låser seg.... Det håper jeg alle er enige i??? Og selv om du har org eller større bremser klarer man å låse hjulene. Hva er da vitsen? Større bremser bremser ikke mere enn små bremser!!! Selv om du setter på verdens såørste bremser skrubber det fortsatt ikke mere en det gjør i det millisekundet før hjulene slipper festet. Nå snakker jeg ikke om banekjøring for da er vi over på varmegang og jo større bremser man har jo mindere fare er det for at bremsene koker. Men 2 identiske biler som kjører 0-200 drag og ned til 0 igjen mener jeg det ikke har noe å si hva slags bremser man har. Hvis du klarer å finne det punktet rett før gummien på dekka slipper taket under begge nedbremsingene vil bilene uansett stoppe like fort... Friksjon-fart-vekt Den ligningen er den samme uansett hvor stor diameter det er på skiva de!!!!! Siter Hvem er best og hvorfor er jeg det? Men hva faen er din unnskyldning? I stallen pr dags dato 2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dimmu87 Skrevet August 26, 2006 Rapporter Share Skrevet August 26, 2006 sikkert en sånn ting so funka i teorien.. men enn må vel ta i mykje meir for å låse hjula med små bremse, eller enn får ikkje låst hjula i det heile tatt. ikkje de at de en fordel å låse hjula akkurat.. men det var berre litt ressonering kl 0245 på en fredag, leggetid! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
beemern Skrevet August 26, 2006 Rapporter Share Skrevet August 26, 2006 Har en annen vinkel å se det på. En bil kan ikke bremse mere en det den gjør i det millisekundet før dekkene låser seg.... Det håper jeg alle er enige i???Og selv om du har org eller større bremser klarer man å låse hjulene. Hva er da vitsen? Større bremser bremser ikke mere enn små bremser!!! Selv om du setter på verdens såørste bremser skrubber det fortsatt ikke mere en det gjør i det millisekundet før hjulene slipper festet. Nå snakker jeg ikke om banekjøring for da er vi over på varmegang og jo større bremser man har jo mindere fare er det for at bremsene koker. Men 2 identiske biler som kjører 0-200 drag og ned til 0 igjen mener jeg det ikke har noe å si hva slags bremser man har. Hvis du klarer å finne det punktet rett før gummien på dekka slipper taket under begge nedbremsingene vil bilene uansett stoppe like fort... Friksjon-fart-vekt Den ligningen er den samme uansett hvor stor diameter det er på skiva de!!!!! helt helt veldig riktig. det eneste det er snakk om er jo varmegang. så skal man kjøre på bane og gris, over lengre strekkning, så er det helt riktig at man skal ha større diameter på skiven.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rypskar Skrevet August 26, 2006 Rapporter Share Skrevet August 26, 2006 Har en annen vinkel å se det på. En bil kan ikke bremse mere en det den gjør i det millisekundet før dekkene låser seg.... Det håper jeg alle er enige i???Og selv om du har org eller større bremser klarer man å låse hjulene. Hva er da vitsen? Større bremser bremser ikke mere enn små bremser!!! Selv om du setter på verdens såørste bremser skrubber det fortsatt ikke mere en det gjør i det millisekundet før hjulene slipper festet. Nå snakker jeg ikke om banekjøring for da er vi over på varmegang og jo større bremser man har jo mindere fare er det for at bremsene koker. Men 2 identiske biler som kjører 0-200 drag og ned til 0 igjen mener jeg det ikke har noe å si hva slags bremser man har. Hvis du klarer å finne det punktet rett før gummien på dekka slipper taket under begge nedbremsingene vil bilene uansett stoppe like fort... Friksjon-fart-vekt Den ligningen er den samme uansett hvor stor diameter det er på skiva de!!!!! Mister hjulene feste fordi hele friksjonen mellom gummi og asfalt er brukt opp, eller mister de festet fordi friksjonen mellom bremseskive og -klosser er brukt opp slik at bremsene låses? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg