Gå til innhold

A6- problemer med automatgiret

Ranger emnet


buseknyter

Anbefalte innlegg

Jeg har en A6 1,9 TDi 130hk 2003 mod. Automatgir m/ multitronic.

I det siste har den hatt en veldig hakkete gange.

Det virker som om den ikke klarer å bestemme seg for hvilket gir den skal velge.

Problemet viser seg når jeg har et turtall som ligger mellom 1500 og 2000 rpm.

Hver gang jeg merker et slikt hakk, ser jeg at turtallsmåleren beveger seg litt raskt opp med ca. 100 rpm.

 

Noen som vet hva som kan være galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 10 months later...
  • 3 months later...

har samme problem på min a6 2,5tdi med multitronic.

merker det oftest ved utgang av kryss,akselerering som en annen nevner.også i lav fart i oppoverbakke. har intrykk av at det er når motoren er varm. merker ingen ting når jeg nettop har startet og motoren er kald. ingen som har funnet løsning på problemet enda?

Har prøvd å følge litt med på problemet i det siste, og ser at det er uavhengig av fart,men alltid mellom 1200 og 1400 omdreininger og når jeg har kjørt en stund. blir ikke klok på om det er multitronicen eller motoren som som sliter med jevn gange på dette omdreinings område.Når jeg gir litt pådrag og kommer opp i omdreining forsvinner rykkingen med en gang. Rart at det ikke er noen audi mekanikere her som kan si mer,virker jo som det er et utbredt fenomen/svakhet på disse modellene.

Min er forøvrig en 2002 mod 2,5 tdi multitronic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Argh...samme problemet her på min 99 A6 2.4, men det skjer heller sjeldent. Har en ekkel følelse av at det kommer til å bli verre. Hos meg skjer det vel heller helst når bilen er kald. Hos meg kommer det nykkegiring av og til, irriterende ubehagelig og bekymringsverdig for meg iallefall. Og av og til må jeg trø inn pedalen lenger en vanlig(nesten kickdown) før den vil gire opp. Jeg har lite erfaring med girkasser generellt, men krysser fingrene for olje og filter.

1999 Audi A6 2.4 Sedan (Type C5, 4B)

1986 VW Golf 1.6 Solgt

1986 BMW 318i Solgt

1986 Peugot 505 Solgt

1984 Ford Sierra 2.0i Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Ble medlem på dette forumet som resultat av søking på akkurat det problemet dere beskriver. Har for et par månder siden kjøpt en 2001 A6 2,4 med multitronic. Bilen har gått 160+ Har etterhvert fått problemer med rykking, spesielt i motbakke rundt 2000omn. Bilen har vært inne til kontroll på audi forhandler, hvorpå det ble forsøkt bytte av luftmassemåler, samt en pluggledning etter tilkobling til elektronisk feilsøking. Ingenting gav resultat, og bilen lugger fortsatt. Gutta på audi antyder at det kan være girkassa. Heldigvis har jeg garanti og gir meg ikke før problemet er løst. Bilen skal snart inn for videre feilsøking.

Skal oppdatere når årsak til dette problemet finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Audi A6 1.9 tdi med en multitronic girkasse er av typen CHQ/0JB som er modifisert noen ganger siden den kom. Den gearkassen har har 6 lameller. Den kan oppgraderes til 7 lameller. Hvis en har vært på Audi service med bilen, så KAN dette repares som en garantisak (innen fem år).

 

Hvis du lenge har kjørt med nøkking (spesiellt i lave turtall (1000-1500 omrd/min) så er dette et tegn på dette. Hvis du venter forlenge vil momentdrager også gå til H. Hvis du tester bilen din i slakk oppoverbakke og kjører i drive i noe over GANGHASTIGHET (10-15 km/t) og bilen nøkker er lameller svaret. Hvis du i samme situasjon vipper gearspak over i manuell gearing og tvinger girskift til gear 1 (en) slik at rotasjon på motor overstiger 2000 og nøkking forvinner er det nok en bekreftelse. Du kan i samme situasjon geare fra en til to til tredje gear og hvis du da ikke opplever nøkking er nok det bare lameller. Dette siden lameller er da låst. Hvis den i tillegg lager metallisk lyd er ting gått til riktig til H og gearkasse må overhales. En snakker lett om kr 40.000. Det er viktig å skifte olje/filter i denne kassen hver 60.000. I motsetning til noen ZF kasser fra Audi har denne IKKE livsløpsolje. Til slutt finnes det tilfeller av multitronic som blir helt bra etter å ha skiftet programvare. I de fleste tilfelle er dette noe sent siden du har slike lyder.

 

Lameller etc må chimses veldig nøyaktig og det er nok ikke alle verksteder som kan dette.

 

Når det gjelder motoren er det viktig at luftmengemåler etc er kontrollert for jevn gange.

 

Til slutt nevner jeg at trimming motor med en bil som har CHQ kasse er ikke å anbefale hvis du skal ha bilen en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiptronic

 

Tiptronic er en type girkasse for biler, utviklet av Porsche og brukt i deres egne og partneres bilmodeller. En Tiptronic-girkasse kan betjenes på samme måte som en vanlig automatisk girkasse, men den tillater også sjåføren å overstyre den automatiske modusen ved å bevege girspaken inn et andre (Tiptronic-) girspor, utstyrt med to ulike posisjoner, én for å gire opp, den andre for å gire ned. Når girspaken står i dette sporet overtar sjåføren de fleste avgjørelsene knyttet til girskifter, som vanligvis vil utføres av girspakens styringsenhet. Dette gjør det for eksempel mulig å forsinke et skifte til høyere gir, for å bedre akselerasjonen, eller for å øke effekten av motorbremsen. På enkelte modeller kan girskifter også styres via knapper eller hendler montert på rattet, og det er som regel montert et display i bilens instrumentpanel som viser gjeldende gir.

 

Selv om en Tiptronic-girkasse tillater føreren en viss mengde kontroll benytter den seg fortsatt av en såkalt momentomformer, som tradisjonelle automatgirkasser. En Tiptronic-girkasse er ikke en datastyrt manuell girkasse med clutch eller en semiautomatisk girkasse. De fleste Tiptronic-systemer vil uansett foreta enkelte girskifter automatisk, som regel for å beskytte motor og girkasse. For eksempel har Audi implementert et system i sin femtrinns Tiptronic-girkasse som automatisk vil gire fra 1. til 2. gir når man starter fra stillestående, selv om girkassen er i Tiptronic-modus. Før girkassen fortsetter fra 2. til 3. gir vil den vente på førerens kommando, men skifter uansett til neste gir når motoren nærmer seg turtallsgrensen. Ved nedbremsing vil girkassen automatisk gire ned for å hindre at motoren kjører på for lavt turtall. Det varierer hvordan ulike produsenter har implementert slike systemer, og for eksempel i Aston Martin DB9 vil girkassen ikke gire opp selv om turtallssperren nåes, men den vil fortsatt gire ned automatisk under nedbremsing.

 

De fleste luksusbiler utstyrt med Tiptronic-girkasser har to automatmodus. Den ene, definert som «Komfort» eller liknende, og en annen, vanligvis kalt «Sport», som forsinker girskifter for sportsligere kjøring, på bekostning av høyere drivstofforbruk, slitasje, komfort og støy. Innenfor hvert av disse programmene finnes også en rekke skjulte programmer, som velges av girkassens datastyring. Disse tilpasser seg kravene sjåføren stiller til bilen, og elektronikken vil tilpasse girskifter og tidspunkter til førerens kjørestil.

 

 

Multitronic:

 

I motsetning til vanlige automatgir sjalter ikke Multitronic kassen fra et gir til et annet. Riktig nok kan man benytte tiptronic-funksjonen som er innlagt, men dette er da innprogrammerte innstillinger for å simulere girskifte. Ved maksimum effekt går turtallet dit hvor motoren yter mest og holder seg konstant der, samtidlig som girkassen girer kontinuerlig. Dette sikrer en effektiv overføring av motorkraft til bilens hjul. Multitronickassen sikrer også et lavere bensinforbruk i forhold til konvensjonelle girkasser.

Kilde: Wikipedia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår