Gå til innhold

Ymse tekniske spørsmål

Ranger emnet


magnul

Anbefalte innlegg

Tar meg friheten til å stille de her i stedet for på teknisk-forumet.

 

1) Må jeg ta av airbag, ratt og all faenskap for å komme til instrumentpanelet? Bakgrunnsbelysningen funker ikke lenger. Skulle gjerne visst hva slags pære som skal til også.

 

2) Når jeg starter bilen begynner det å strømme varmt vann i radiatorslangene ganske fort, lenge før bilen når 92grader som vistnok skal være åpningstemperatur. Er det normalt, eller er termostaten (evt. temperaturmåleren) skrot? Termostaten finner jeg, men ikke tempmåleren. Når jeg kjørte forsiktig ned Okstadbakkene i går falt temperaturen ned til 85grader. Trodde at termostaten skulle stenge igjen før den tid for å hindre vann til radiatoren?

 

Bilen er en Omega B 2L16V hvis det spiller noen rolle. Stakkaren skal på EU-kontroll på fredag, så da får vi se om den får leve i to år til. Kostet meg 25k forrige gang:-(

 

-Magnus-

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Må jeg ta av airbag, ratt og all faenskap for å komme til instrumentpanelet? Bakgrunnsbelysningen funker ikke lenger. Skulle gjerne visst hva slags pære som skal til også.

 

Nei Nei. du må ta av dekslet rundt ratet,. Og noen skruer i luftekanalene.

Kjøp haynes boka. til omega b. kan spare deg for mye penger ;)

 

2) Når jeg starter bilen begynner det å strømme varmt vann i radiatorslangene ganske fort, lenge før bilen når 92grader som vistnok skal være åpningstemperatur. Er det normalt, eller er termostaten (evt. temperaturmåleren) skrot? Termostaten finner jeg, men ikke tempmåleren. Når jeg kjørte forsiktig ned Okstadbakkene i går falt temperaturen ned til 85grader. Trodde at termostaten skulle stenge igjen før den tid for å hindre vann til radiatoren?

 

 

Er ikke så kjent med åpningstemraturer osv. på 2L men men. Men det høres normalt ut.

 

rulla langt denne eller?

Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990

Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Nei Nei. du må ta av dekslet rundt ratet,. Og noen skruer i luftekanalene.

Kjøp haynes boka. til omega b. kan spare deg for mye penger ;)

 

Ikke for å starte en lengere diskusjon, men jeg lurte faktisk på det samme her om dagen. Jeg har haynes og den beskriver uttaking av instrumentet med at du først tar av rattet for så å demontere instrumentene... men.... så begynte jeg å lete litt rundt på forumet, som forøvrig er ett svært godt forum, (takk til de herrer som bruker tid til å svare på våre spørsmål) og fant svaret på vektra forumet http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=131036 Har ikke testet enda men jeg mener at disse er nokså lik omegaen invendig???? bare mindre :-) Mye mindre :-)))

 

Ps haynes er likevell en meget god invistering!!!!!!!

Opel omega 2.0 16v 1995

Mazda 6 2006

Yamaha virago 750 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ta ut luft kanal (rillene) over lys bryteren

2. Tror du må ta ut lys bryteren også, NEI det må du ikke på omega

(denne er bare til å dra rett ut vist jeg ikke husker helt feil.. ) Nei, lirk den forsiktigt ut.

3. Ta ut de 2 luft kanalene i midten(rillene)

4. Ta av dekselet rundt ratt stammen, jepp , sitter 2 skruer bare og vri litt på rattet så ser du de:)

5. Da kommer alle skruer til synet, skru ut disse..

6. Ta ut instrument panelet når du har løst alle skruer (sitter løst)

 

PS: luft kanalene har 2 fester på hver side som du kan stikke inn et følerblad i da frigjør du låsene :-)

skulle det ellers være noe så bare gi en lyd :-)

 

Ja nå har jeg rettet litt på denne forklaringen. er ingen hokkus pokkus.

 

mvh Christopher sæther

Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990

Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2) Når jeg starter bilen begynner det å strømme varmt vann i radiatorslangene ganske fort, lenge før bilen når 92grader som vistnok skal være åpningstemperatur. Er det normalt, eller er termostaten (evt. temperaturmåleren) skrot? Termostaten finner jeg, men ikke tempmåleren. Når jeg kjørte forsiktig ned Okstadbakkene i går falt temperaturen ned til 85grader. Trodde at termostaten skulle stenge igjen før den tid for å hindre vann til radiatoren?

 

Her er 2 alternativer...

1. Termostaten er gåen, og står åpen hele tiden. Da vil temperaturen gå litt opp og ned alt etter belastningen på motoren.

2. Termostaten er ok, men at temperaturmåleren spiller deg et puss slik som min av og til gjør...Føleren sitter på min Y22XE i bakkant på toppen, og er vanskelig å få øye på, så sjekk der.

 

Temperaturmåleren min står i gråvær på litt under 80 grader, mens den i solskinn spretter opp i 85, som da er normal og faktisk målt temperatur. Kanskje du også bare må "leve med det".:drive2

2000 Omega B stv 2,2i 16V aut. Elegance

1997 Vectra B stv 2,0 DI

http://www.opelregisteret.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar

 

Har kjøpt Haynes. God investering og artig lesing for en som ikke kan all verdens:-) I Haynes står det nemlig at man må av med rattet, derfor jeg lurte. Skulle begynne i "den lette enden" med å fjerne luftekanalene her om dagen, men jeg klarte ikke det en gang (ikke greit å være ingeniør;-))

 

Termostaten skal jeg alltids klare å bytte. Får se om jeg får tatt den ut og testet den i varmt vann i helga.

 

Bilen har rulla 225000, så det skulle bare mangle at det begynner å bli tull med den. Siste ferieuka mi klarte jeg å ryke både dynamo, eksosanlegg og en kjøleslange...

 

-Magnus-

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OmegaEVO500: Skal ikke mye til før du fyrer, hehe ;D

 

Arbeidstemperaturen på 2L16V ligger ~90-92 som jeg har erfart ihvertfall, men så bor jeg på et fjell også...

"This car will shatter 100 Mph in second gear only, imagine the speeding tickets you would be getting in a car like this … if they can catch you that is."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke ta av rattet herrugud for 98 gang. Du må ta av rattstammen ,

 

Hold your horses..... Her begynner vi å snakke om jobb. Ta av rattstammen for å bytte pærer? Hallo??? Da er det mindre jobb å skjære seg gjennom torpedoveggen....Lol

 

 

Beklager OmegaEVo500 Jeg kunne ikke dy meg:-)

 

ps liker det du har gjort med bilen din. Har sittet og sett gjennom tråden din... Inspirerende.

Opel omega 2.0 16v 1995

Mazda 6 2006

Yamaha virago 750 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja fyrte litt. for jeg har prøvd og forklarer dette 4 ganger nå hehe

 

Ta av øverste dekslet er simpelt! snurrer litt på rattet sitter det to stjerne skruer, så skrur du de ut, ( og det sitter 2 klips over skruene.)bare og løsne forsiktigt med en negl eller en flat trekker:)

 

Tusen takk. har mye jobb igjen på den bilen. Hellakering masse jobb, er langt fra ferdig. og ser ut som et vrak i mine øyne nå, men det blir bedre forhåpentligt hvis. :)

 

mvh Christopher

Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990

Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gjøre som en venn av meg gjør, han bare kjøper inn uten at kona vet noe inntill hun legger merke til det (Når f.eks delen ankommer) så, når hun begynner å mase bare gir han henne noe penger hun kan handle for (i samme prisgruppe sånn ca.)...

"This car will shatter 100 Mph in second gear only, imagine the speeding tickets you would be getting in a car like this … if they can catch you that is."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår