Erik Braseth Skrevet August 10, 2006 Rapporter Share Skrevet August 10, 2006 merk at dette er teoretisk toppfart da. Det er ingenting galt med bilen din om du ikke kommer opp i den hastigheten ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PanDa Skrevet August 10, 2006 Rapporter Share Skrevet August 10, 2006 :eek: Har 5tr girkasse bilen er helt standard. Er det ikke noe "standard toppfart" da? Siter Mvh JES VW Touran 2.0 TDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mambo Skrevet August 10, 2006 Rapporter Share Skrevet August 10, 2006 men du har jo sykkel dekk!! 6.5cm ;) hoho.. 2" brei felg? ;) synd speedometeret bare går til 200.. hadde en test tur og telte sekunder før nåla begynte å gå nedover fra 200 med javn nedbremsing. da med m90. 5gir.. husker ikke helt utvekslinga. 0.82? bakaksel med 3.31 og rundt 6000rpm.. brom brom =) Siter - BMW 525DAT M-Sport 2005 - - SELGES 400.000 - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PanDa Skrevet August 10, 2006 Rapporter Share Skrevet August 10, 2006 Vet ikke hvilke dekk jeg har :p Men er vell det største innen lavprofil :p Siter Mvh JES VW Touran 2.0 TDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
s90r Skrevet August 10, 2006 Rapporter Share Skrevet August 10, 2006 Bilen til trådstarter vil gjøre 232 km/t ved 6000 o/min. http://www.vmar.com/java/gear.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
toyofan Skrevet August 10, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 10, 2006 Toyofan: Hvorfor ikke la bilen rulle i 100, også sjekker du turtallet. Så kan du enkelt regne deg fram til teoretisk toppfart på bilen din. Den praktiske toppfarten må du nesten bare prøve ut selv ved hjelp av GPS. bilen har verken girkasse eller bakaksling i enda! tenkte jeg skulle finne ut litt info om turtall vs fart med dette drivverket i og med at det blir mye oslokjøring/langkjøring på meg fremover! Siter -1983 Volvo 240, 2,3l 8V Turbo:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=61998 X-1996 Opel Corsa B 1,2l 8V X-1986 Daihatsu Charade G11 1,0l 6V Turbo (Hugd) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240-prosjekt Skrevet August 10, 2006 Rapporter Share Skrevet August 10, 2006 Den er god. Dritt å kjøre langkjøring med høyt turtall ja :) Men du får bruke formelen til vår kjære DaButcher og regne deg fram da :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larsverm Skrevet August 10, 2006 Rapporter Share Skrevet August 10, 2006 :eek: Har 5tr girkasse bilen er helt standard. Er det ikke noe "standard toppfart" da? På en standardbil med 110 hk vil nok toppfarten begrense seg til ca 170 km/h selv om dekkdimensjon og utveksling "i teorien" kunne tillate betraktelig høyere. Siter 93/94 240SE st.v. aut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PanDa Skrevet August 10, 2006 Rapporter Share Skrevet August 10, 2006 ja men den er god :p Siter Mvh JES VW Touran 2.0 TDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larsverm Skrevet August 10, 2006 Rapporter Share Skrevet August 10, 2006 Den er god. Dritt å kjøre langkjøring med høyt turtall ja :)Men du får bruke formelen til vår kjære DaButcher og regne deg fram da :) Formelen er grei, men konstanttallene kan man forenkle ytterligere: Jeg tar rulleomkrets i mm og ganger med 0,06 (eller rulleomkrets i meter og ganger med 60). Da får man et tall i størrelsesorden 120. Dette deler man på de aktuelle utvekslinger (bakaksel og girkasse). Svaret blir fart ved 1000 o/min. Ellers påpekte jeg tidligere i tråden at praksis muligens avviker en del fra teorien når det gjelder rulleomkretsen - noen tabeller kan i hvert fall tyde på det. Et forslag på forklaring var at det kunne komme av at dekket trykkes en del sammen når det står på en bil. Andre kommentarer til dette? Det kan se ut til at dette bør være med i beregningen når det regnes på toppfarter og turtall med desimalers nøyaktighet... Siter 93/94 240SE st.v. aut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240-prosjekt Skrevet August 10, 2006 Rapporter Share Skrevet August 10, 2006 Formelen er grei, men konstanttallene kan man forenkle ytterligere: Jeg tar rulleomkrets i mm og ganger med 0,06 (eller rulleomkrets i meter og ganger med 60). Da får man et tall i størrelsesorden 120. Dette deler man på de aktuelle utvekslinger (bakaksel og girkasse). Svaret blir fart ved 1000 o/min. Ellers påpekte jeg tidligere i tråden at praksis muligens avviker en del fra teorien når det gjelder rulleomkretsen - noen tabeller kan i hvert fall tyde på det. Et forslag på forklaring var at det kunne komme av at dekket trykkes en del sammen når det står på en bil. Andre kommentarer til dette? Det kan se ut til at dette bør være med i beregningen når det regnes på toppfarter og turtall med desimalers nøyaktighet... Jeg vil tro at dekkets varierende rulleomkrets ikke er det viktigste når det gjelder hastighet. Når bilen står stille ser du det veldig godt at dekket er trykket sammen, men i fart tror jeg mye av det blir rimelig utjevna av flere faktorer: - Temperaturen på dekket og lufta inni. Luft utvider seg ved høyere temperatur og fører til at lufttrykket i dekket øker. - Dekket roterer og lufta må flyttes fra punktet hvor det blir sammentrykka og over til andre deler av dekket. Det er jo også en treghet her som gjør at dekket ikke vil bli like sammentrøkka mot anleggsflaten som når bilen står stille. - Et dekk blir aldri helt rundt. Det er umulig. Dekket fra fabrikk er tilnærmet rundt, men ikke helt. Og da blir utregningen av rulleomkrets også litt feil. Men ja, teorien blir nok aldri helt 100% riktig, men en rimelig god pekepinn er det jo. Og når det gjelder toppfart er jo også vind og underlag vesentlig, så om du ikke får bilen helt opp i toppfart satt fra fabrikk så kan det skyldes flere ting. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet August 10, 2006 Rapporter Share Skrevet August 10, 2006 Bilen til trådstarter vil gjøre 232 km/t ved 6000 o/min. http://www.vmar.com/java/gear.html Jeg prøvde den kalkulatoren din og til min "store" overraskelse, fikk jeg samme resultater som excelarket mitt. Ergo: Enten sitter jeg på feil data vedr. M46OD'en til 240 Ellers, trykkleifet du, når du tastet inn? Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet August 10, 2006 Rapporter Share Skrevet August 10, 2006 - Et dekk blir aldri helt rundt. Det er umulig. Dekket fra fabrikk er tilnærmet rundt, men ikke helt. Og da blir utregningen av rulleomkrets også litt feil. Så, du mener dekket blir kortere, når man har vekt på det? Om dekket kan "komprimere", vil det "blåse seg opp" andre steder. Min tanke er altså at man har samme rulleomkrets, uansett om man har mye vekt på dekket, eller ei. Det som vil gjøre forskjell, er hvor mye luft man har i dekket, da et dekk med lite luft vil ha mindre omkrets. ps. korriger meg gjerne, om jeg tar feil her. Det er iallefall ganske "logisk" for meg at dekket har samme omkrets, uansett om det er "flatere" på kontaktflaten, da det tross alt går rundt :P Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larsverm Skrevet August 10, 2006 Rapporter Share Skrevet August 10, 2006 Min tanke er altså at man har samme rulleomkrets, uansett om man har mye vekt på dekket, eller ei. For min egen del er jeg strengt tatt tilbøyelig til å være enig. Men se nederst på denne siden: http://www.dekkimportorene.no/sider/Om_dekk/dekkdimensjoner.htm Ut fra et tilfeldig utvalg, ser de angitte verdiene ut til å ligge ca 3% under de beregnede. Når dette kan se ut til å være så gjennomført, kunne det være interessant å finne ut hvorfor. Og evt bør vi ta det med i beregningene. Siter 93/94 240SE st.v. aut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet August 10, 2006 Rapporter Share Skrevet August 10, 2006 For min egen del er jeg strengt tatt tilbøyelig til å være enig. Men se nederst på denne siden: http://www.dekkimportorene.no/sider/Om_dekk/dekkdimensjoner.htm Ut fra et tilfeldig utvalg, ser de angitte verdiene ut til å ligge ca 3% under de beregnede. Når dette kan se ut til å være så gjennomført, kunne det være interessant å finne ut hvorfor. Og evt bør vi ta det med i beregningene. ja, produksjonsavvik.. forskjellige merker har forskjellig bredde på to dekk, som angivelig begge er like brede, iflg. dekkselger i Bergen. Jeg tviler ikke på han og jeg har også hørt det fra folk som driver med racing i usa. Kjøper du et 215, kan det være smalere eller bredere enn 215mm.. Jeg har selv opplevd at jeg har hatt bredere 225 dekk, enn andre har.. på samme type felger! Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.