Gå til innhold

Info om 525tds (?)

Ranger emnet


MortenK

Anbefalte innlegg

Er E34 diesel noe å satse på? Tenkte å bruke ca 50-70 på bil litt utpå høsten, litt før eg får lappen igjen. Siden Volvo valgte VW LT sin dieselmotor til sine RWD-biler, står eg over det :hammer

 

Får eg noen bra bil i den prisklassen? Er blitt godt vant med Volvoene, har nesten glemt følelsen av å være ute og cruise når noe plutselig begynner å bråke.. Ønsker derfor en god bil uten problemer, tåler å bytte småting men å hele tiden plukke på bilen blir og for mye..

 

Ønsker: Fin E34 med 2,5 liters diesel, helst automatgir siden det er litt tynt med power i disse. Helst el-vinduer og soltak og. Er dette realistisk? Husk, ingen vits i å prøve å "frelse" meg, har sett flere som tar litt ekstra i når det gjelder "sitt" merke :P Er ute etter en god bil, og liker designet på mange BMW..

 

Får du godkjent senkesett til diesel forresten? Bilen må se ut selv om den har oljebrenner..

 

En kamerat av meg har en 525 tds-motor i sin Volvo, godkjent med 142 hester og ca 2442 cc. Regner med det er 525? Den har i følge forrige eier fått ny topp flere ganger, den har stått i volvoen i ca 200 000 km og fungerer fint. Men toppbytte er jo plagsomt. Vet og om en 525 i området som har måttet bytte topp. Det er mine eneste "erfaringer" med BMW og diesel, noen som kan fortelle meg noe mer om toppene på BMW-diesel? Samme problemet som toppene på de gamle 12v som ikkje tålte hardkjør før driftstemperaturen var på plass?

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kamerat av meg kjøpte en fin 92 modell 525tds sedan for 60000. Der var det el. takluke, el vindu foran, manuell kasse.

Kjørt den en del, liker veldig godt motoren.

GS bildeler har iallefall godkjente senkesett.

 

Det med toppene tror jeg er grunnet hard kjøring på kald motor. Iallefall det jeg har hørt.. men kan være jeg har hørt feil.

 

sikkert noen inne her som har en og kan svare bedre enn meg

1996 BMW 520i

x 1992 VW Passat stv

x 1984 Opel Senator 3.0E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg ville betalt 50-70 for en E34 Diesel. Det er greit at diesel er ettertraktet i disse dager men å betale urimelig mye bare for å spare litt drivstoff. Da kan du kjøpe en e34 520i-525i til 30 og svi av masse i bensin.

 

Men finner du en til 35-50 eller noe så har du gjort et knallkjøp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg ville betalt 50-70 for en E34 Diesel. Det er greit at diesel er ettertraktet i disse dager men å betale urimelig mye bare for å spare litt drivstoff. Da kan du kjøpe en e34 520i-525i til 30 og svi av masse i bensin.

 

Men finner du en til 35-50 eller noe så har du gjort et knallkjøp

Har ingen anelse på ka en sånn ligger på ser du, men det var rundt den summen eg tenkte å bruke ;) Gjør ingenting om det følger med 18" til den prisen, for å si det sånn.. Kjøper ikkje en overpriset bil for å spare drivstoff, kan kjøre billig 240 som bruker 1,4 på milen og likevel sitte igjen med mer penger, når man regner med innkjøpspris, bensinforbruk og reperasjoner som måtte oppstå..

 

Den summen du sa, hørtes mye finere ut enn min, ja ;) Men har ikkje årsmodell noen innvirkning?

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E34 tds ligger en del høyere i pris enn det dere sier her, strøkene eksemplarer ligger i overkant av 100k mens for 80k får du en brukbar bil. Jeg ville ikke kjøpt tds til under 70k om ikke du har gått nøye igjennom bilen og sjekket hva som er byttet og ikke.

 

Jeg byttet akkurat ut min 94 525i mot 95 525 tdsA Touring og angrer ikke på det. Jeg er ikke en spessielt agressiv sjåfør, men jeg merket at kjørestilen ble en helt annen i nybilen. Med cruise control, automatgear og fin sekser-diesel senker pulsen seg betraktlig.

 

Hvis du alikevel skal ha på senkesett, store hjul og ikke bryr deg så mye om at du må tanke litt oftere en til litt høyere pris ville jeg valgt bensin. Jeg kommer ikke til å hive på noe annet enn 15" på min og heller ikke skal jeg senke den samt at den kommer til å bli brukt en del på langkjøring og da føler jeg at diesel med automat er det mest ypperlige for meg.

- 1994 BMW 525iXA Touring

- 1995 BMW 525tdsA Touring -SELGES-

x 1994 BMW 525i E34

x 1989 BMW 316i Coupê

x 1986/7 2x Mazda 929 vintersleder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser en tråd på BMWCCN om at 0-100 km/t i intruksjonsboken på E34 525tds er oppgitt til å være 12.9 sekunder. Det var høyere enn forventet. Isåfall, ville jeg vurdert en annen bil. Den er nok sterkere 80-120 km/t men man må ha litt aks.

 

Den tråden handler om 525td, altså samme bil og samme motor bare med litt annen motorstyring og uten intercooler. 525td har forøvrig 115 hk. 525tds gjør unna 0-100 på 11 sek som sedan og manuell mens Touring og automat bruker den 12,2 sek på å nå samme farta.

 

Med chip så går disse bilene meget bra, 178 hk/350 nm i følge http://www.trimchip.com som skal ha 3500 kr for dette inkl. montering. Da bør du nå 100 på under 10 sek med god margin.

- 1994 BMW 525iXA Touring

- 1995 BMW 525tdsA Touring -SELGES-

x 1994 BMW 525i E34

x 1989 BMW 316i Coupê

x 1986/7 2x Mazda 929 vintersleder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
Ja, det var ikkje mye å skryte av.. Får se litt mer, fortsatt 4 mnd igjen til bilen må være på plass..

Har en 92 525TDS selv, og er veldig fornøyd med den jeg, snill på drivstoffet også:) klart det er ingen værsting, men det går da fremover, og med chips, så blir det en litt annen bil da;) men når det er sagt, så er det vel vær sin smak når det gjelder biler, er egentlig liten vits å diskutere dette så hardt vel;)

Når det gjelder toppen så er vel det sterkt overdrevet da, men dieselpumpene er et svakt punkt på disse motorene, er samme motorene som sitter i omega bilene dette, men det viste vel dere fra før;)

11 Mercedes 250cdi 4matic bruksbil
07 bmw 525D M-Sport           bruksbil 

96 Audi A4 1.8TQ trimprosjekt.
Alpine,Genesis Dual Mono,Colossus,Cadence,DLS,RE8
Stereoprosjekttråd:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1704
og http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=10&t=83636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E34 er og blir lekre BMW`er. Toppen er jo et velkjent BMW problem på de eldre motorene. Hvis det er hurtigmaskin du er ute etter skal du ikke velge 525tds. 525tds feier fra 0-100 km/t på 11 sekunder og skal iht. de offisielle tallene nå en toppfart på 207 km/t. 0,69 l/mila ved blandet kjøring er absolutt ikke ille mht. at det er snakk om en 2,5 liters sekser på 143 hestekrefter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E34 er og blir lekre BMW`er. Toppen er jo et velkjent BMW problem på de eldre motorene. Hvis det er hurtigmaskin du er ute etter skal du ikke velge 525tds. 525tds feier fra 0-100 km/t på 11 sekunder og skal iht. de offisielle tallene nå en toppfart på 207 km/t. 0,69 l/mila ved blandet kjøring er absolutt ikke ille mht. at det er snakk om en 2,5 liters sekser på 143 hestekrefter.

toppen på gamle m20b20/b25 ja, dem er det masse problemer med, men m50 er det noe mindre med, men på diesel er det vel mere selsynt, ikke at det ikke skjer, men det er ikke et stort problem av det jeg har erfart, mulig jeg tar feil, men det er først og fremst dieselpumpen som er det svake punktet på TDS`N da

11 Mercedes 250cdi 4matic bruksbil
07 bmw 525D M-Sport           bruksbil 

96 Audi A4 1.8TQ trimprosjekt.
Alpine,Genesis Dual Mono,Colossus,Cadence,DLS,RE8
Stereoprosjekttråd:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1704
og http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=10&t=83636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig at det ikke er et så stort problem på tds, men det avhenger jo såklart av årsmodellen også. At toppen var et problem på de eldre BMW-motorene er ingen nyhet.. ;)

Jepp d har du rett i, men TDS er jo en diesel, og dem blir nok ikke brukt på langt nær så hardt som en bensin;) hehehe, d er det vel en naturlig årsak til vil jeg tro;) hehehe.

11 Mercedes 250cdi 4matic bruksbil
07 bmw 525D M-Sport           bruksbil 

96 Audi A4 1.8TQ trimprosjekt.
Alpine,Genesis Dual Mono,Colossus,Cadence,DLS,RE8
Stereoprosjekttråd:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1704
og http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=10&t=83636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Hei! Jeg har selv en e34 525 tds og vet med god erfaring att disse motorene tåler veldig mye bruk i forhold til mange andre dieselmotorer. Min motor nermer seg 400000 og har aldri vært noen som helst slags problemer med den! Noe som er ganske utrolig etter bruken den har fått og de gjentatte gangene på turtallssperra :P

 

Men det jeg vet fra andre er att toppen på disse motorene ikke tåler att bilen koker! koker den en gang er det bare å kaste toppen.. men unngår du det skulle en tro de går uendelig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår