boXer Skrevet August 3, 2003 Rapporter Share Skrevet August 3, 2003 Originally posted by FSR Har forresten 60psi i bakhjulene :D Er det ikke en idè med lavere dekktrykk? Høyt trykk gjør det vel lettere å få frem hjulspinn, men det hjelper kanskje dekkene å gjøre jobben sin på sidveis grepet også? Med tanke på at du ikke får til å skli så bra som du vil , vil ikke et lavt dekktrykk gjøre dekkene litt 'glattere'? Mulig jeg tar feil, og du har kanskje prøvd deg frem, men må jo spørre :) Tøff bil! Tøff satsing! Håper jeg får min egen japansk rwd lekebil snart. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxgets Skrevet August 3, 2003 Rapporter Share Skrevet August 3, 2003 Originally posted by boXer Er det ikke en idè med lavere dekktrykk? Høyt trykk gjør det vel lettere å få frem hjulspinn, men det hjelper kanskje dekkene å gjøre jobben sin på sidveis grepet også? Med tanke på at du ikke får til å skli så bra som du vil , vil ikke et lavt dekktrykk gjøre dekkene litt 'glattere'? Mulig jeg tar feil, og du har kanskje prøvd deg frem, men må jo spørre :) Tøff bil! Tøff satsing! Håper jeg får min egen japansk rwd lekebil snart. Tror ikke det,ett høyt trykk gjør att midten av dekket brukes mest og lavt gjør att sidene brukes mest. Men jeg er ikke sikker på hva som egentlig er best. Men med høyt trykk så vil det vel bli "fastere" å kjøre da dekkene blir harde og stive Siter X 1991 Toyota mr2 X 1994 Toyota Celica gt4 X 1977 Ford escort 2L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shakotan Skrevet August 3, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 3, 2003 Når vi snakke om høyt og lavt dekktrykk er det en vitenskap som er ganske kompleks. Et gatedekk har optimalt grep på mye lavere temeraturer enn et racingdekk. Ved drifting vil det uansett bli veldig glatt bak ettersom bakdekkene blir mye varmere enn det som er optimal temperatur. Med 60psi vil som dere sier dekket i tillegg bli veldig stivt og få en fasong som gjør at kontaktflaten med banen blir mindre. Fordelen med å kjøre med høyt lufttrykk er at dekket ikke setter seg i svingene. Stivheten gjør at det går og flyter på asfalten og dermed blir bilen veldig overstyrt. Med lavere lufttrykk vil jeg bedre grep bak, og må derfor være mer brutal med bilen for å få den ut. Ulempen med høyt dekktrykk er at dekket slites mye fortere, og at man er sårbar for skader på dekket. En ballong med mye luft sprekker lettere enn en ballong med lite luft... Men jeg har prøvd litt forskjellig nå, og det er ingen tvil om at de første dekkene jeg kjørte på (Dayton D200) er mye bedre egnet enn de jeg har nå (SAVA et-eller-annet). Dayton-dekkene slapp ganske tidlig, men beholdt grepet selv om det gikk sidelengs. SAVA-dekkene sitter bedre, men slipper brått når de først slipper. Siter _________________ Fredrik Sørlie aka FSR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet August 3, 2003 Rapporter Share Skrevet August 3, 2003 Leste noe sånn info blad fra et eller annet dekkmerke, som hadde en del tekniske tips om hvordan man skulle endre dekktrykk etter hvordan bilen skulle oppføre seg. Der stod det at vanlige gatedekk sin evne til å holde grep i svingen ble redusert med lavere dekktrykk. Og evnen økt ved høyere trykk(til et visst punkt såklart). Noe om at dekket holdt optimal form bedre, men husker ikke ordrett så går ikke inn på det. De anbefalte feks. folk med understyrte FWD biler å kjøre lavere trykk bak for å motvirke understyring, siden dette skulle la bakdekkene slippe mer. Og en bil sitter jo best i svinge med en viss menge slipp i dekkene (noe rundt 4-10%). Spessielt vanlige gatedekk. (Skulle kanske laget en egen tråd om dette tema men) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Awex Skrevet August 3, 2003 Rapporter Share Skrevet August 3, 2003 Helt greit :) Originally posted by KristianAE86 eller.. PS: Trond.. lägg upp en bild du tog på min bil på Rudskogen Siter Don`t fool with the old school Corolla KE25 prosjekttråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shakotan Skrevet August 3, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 3, 2003 Originally posted by boXer Leste noe sånn info blad fra et eller annet dekkmerke, som hadde en del tekniske tips om hvordan man skulle endre dekktrykk etter hvordan bilen skulle oppføre seg. Der stod det at vanlige gatedekk sin evne til å holde grep i svingen ble redusert med lavere dekktrykk. Og evnen økt ved høyere trykk(til et visst punkt såklart). Noe om at dekket holdt optimal form bedre, men husker ikke ordrett så går ikke inn på det. De anbefalte feks. folk med understyrte FWD biler å kjøre lavere trykk bak for å motvirke understyring, siden dette skulle la bakdekkene slippe mer. Og en bil sitter jo best i svinge med en viss menge slipp i dekkene (noe rundt 4-10%). Spessielt vanlige gatedekk. (Skulle kanske laget en egen tråd om dette tema men) I så fall er det stikk motsatt av racingdekk, men det kan selvsagt hende... Siter _________________ Fredrik Sørlie aka FSR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.