Gå til innhold

Corolla Levin GT Apex på norske veier!

Ranger emnet


Shakotan

Anbefalte innlegg

Originally posted by FSR

Har forresten 60psi i bakhjulene :D

 

Er det ikke en idè med lavere dekktrykk?

Høyt trykk gjør det vel lettere å få frem hjulspinn, men det hjelper kanskje dekkene å gjøre jobben sin på sidveis grepet også?

Med tanke på at du ikke får til å skli så bra som du vil , vil ikke et lavt dekktrykk gjøre dekkene litt 'glattere'?

 

Mulig jeg tar feil, og du har kanskje prøvd deg frem, men må jo spørre :)

 

Tøff bil! Tøff satsing! Håper jeg får min egen japansk rwd lekebil snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Originally posted by boXer

 

Er det ikke en idè med lavere dekktrykk?

Høyt trykk gjør det vel lettere å få frem hjulspinn, men det hjelper kanskje dekkene å gjøre jobben sin på sidveis grepet også?

Med tanke på at du ikke får til å skli så bra som du vil , vil ikke et lavt dekktrykk gjøre dekkene litt 'glattere'?

 

Mulig jeg tar feil, og du har kanskje prøvd deg frem, men må jo spørre :)

 

Tøff bil! Tøff satsing! Håper jeg får min egen japansk rwd lekebil snart.

Tror ikke det,ett høyt trykk gjør att midten av dekket brukes mest og lavt gjør att sidene brukes mest.

Men jeg er ikke sikker på hva som egentlig er best.

 

Men med høyt trykk så vil det vel bli "fastere" å kjøre da dekkene blir harde og stive

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi snakke om høyt og lavt dekktrykk er det en vitenskap som er ganske kompleks. Et gatedekk har optimalt grep på mye lavere temeraturer enn et racingdekk. Ved drifting vil det uansett bli veldig glatt bak ettersom bakdekkene blir mye varmere enn det som er optimal temperatur. Med 60psi vil som dere sier dekket i tillegg bli veldig stivt og få en fasong som gjør at kontaktflaten med banen blir mindre. Fordelen med å kjøre med høyt lufttrykk er at dekket ikke setter seg i svingene. Stivheten gjør at det går og flyter på asfalten og dermed blir bilen veldig overstyrt. Med lavere lufttrykk vil jeg bedre grep bak, og må derfor være mer brutal med bilen for å få den ut. Ulempen med høyt dekktrykk er at dekket slites mye fortere, og at man er sårbar for skader på dekket. En ballong med mye luft sprekker lettere enn en ballong med lite luft...

 

Men jeg har prøvd litt forskjellig nå, og det er ingen tvil om at de første dekkene jeg kjørte på (Dayton D200) er mye bedre egnet enn de jeg har nå (SAVA et-eller-annet). Dayton-dekkene slapp ganske tidlig, men beholdt grepet selv om det gikk sidelengs. SAVA-dekkene sitter bedre, men slipper brått når de først slipper.

_________________

Fredrik Sørlie aka FSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste noe sånn info blad fra et eller annet dekkmerke, som hadde en del tekniske tips om hvordan man skulle endre dekktrykk etter hvordan bilen skulle oppføre seg.

 

Der stod det at vanlige gatedekk sin evne til å holde grep i svingen ble redusert med lavere dekktrykk. Og evnen økt ved høyere trykk(til et visst punkt såklart). Noe om at dekket holdt optimal form bedre, men husker ikke ordrett så går ikke inn på det.

 

De anbefalte feks. folk med understyrte FWD biler å kjøre lavere trykk bak for å motvirke understyring, siden dette skulle la bakdekkene slippe mer.

Og en bil sitter jo best i svinge med en viss menge slipp i dekkene (noe rundt 4-10%). Spessielt vanlige gatedekk.

 

(Skulle kanske laget en egen tråd om dette tema men)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boXer

Leste noe sånn info blad fra et eller annet dekkmerke, som hadde en del tekniske tips om hvordan man skulle endre dekktrykk etter hvordan bilen skulle oppføre seg.

 

Der stod det at vanlige gatedekk sin evne til å holde grep i svingen ble redusert med lavere dekktrykk. Og evnen økt ved høyere trykk(til et visst punkt såklart). Noe om at dekket holdt optimal form bedre, men husker ikke ordrett så går ikke inn på det.

 

De anbefalte feks. folk med understyrte FWD biler å kjøre lavere trykk bak for å motvirke understyring, siden dette skulle la bakdekkene slippe mer.

Og en bil sitter jo best i svinge med en viss menge slipp i dekkene (noe rundt 4-10%). Spessielt vanlige gatedekk.

 

(Skulle kanske laget en egen tråd om dette tema men)

 

I så fall er det stikk motsatt av racingdekk, men det kan selvsagt hende...

_________________

Fredrik Sørlie aka FSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår