cRxXx Skrevet Juli 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 18, 2006 Jeg har liggende en turbo fra en Audi 2.5 V6 TDi (150hk utgaven). Denne skal vist nok har variable skovler.. Jeg har lest en del om dette på nettet, og har funnet ut hvordan det fungerer i praksis. Men det jeg ikke helt har skjønt er hva som styrer disse skovlene.. Noen plasser står det at det er elektronisk styr, og noen plasser står det at de er vakum styrt. Men når jeg står her og ser på turboen ser den nå helt normal ut. eneste vakum tilkoblingen er til wastegaten.. Noen som har peiling på dette? skal se om jeg finner litt bilder.. Siter Nyborg Garage http://nyborg-garage.no Ta en titt!! Karl Kristian Nyborg Bli venn med Nyborg Garage på facbook å hold deg oppdatert med hva vi holder på med := Trenger du noen til og fikse bilen din så ta kontakt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cRxXx Skrevet Juli 18, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 18, 2006 Disse tuboene heter foresten VNT= Variable Nozzle Turbine Den turboen jeg har er en garret turbo, og det står på garret sine sider at deres vnt turboer er vakum styrt.. Men hvordan fåregår dette? er det mulig og og justere det? Siter Nyborg Garage http://nyborg-garage.no Ta en titt!! Karl Kristian Nyborg Bli venn med Nyborg Garage på facbook å hold deg oppdatert med hva vi holder på med := Trenger du noen til og fikse bilen din så ta kontakt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Actros2554 Skrevet Juli 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 18, 2006 Hovedforskjellen på VNT og "vanlig" turbo er at wastegateventilen er erstatta med vridbare skovler over kompressorhuset. Vakumstyres på samme måte som en standard turbo(membranklokke). El styring er på biler med eprom kontrollert turbotrykk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel freak Skrevet Juli 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 18, 2006 Slenger meg på her jeg også mens det er en tråd om det, Man kan ikke bruke disse på bensin biler fordi at temperaturen på eksosen blir for høy, ikke sant? Siter K.I.S.S Keep It Simple Stupid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cRxXx Skrevet Juli 18, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 18, 2006 Slenger meg på her jeg også mens det er en tråd om det, Man kan ikke bruke disse på bensin biler fordi at temperaturen på eksosen blir for høy, ikke sant? nei, det har jeg aldri hørt om, og det hørtes usansylig ut.. største grunn til at man ikke bruker diesel turboer på bensin biler er at de konstruktions messig ikke passer det høye turtallet på bensin motoren. Det finnes foresten mange bensin motorer som orginalt er levert med vnt teknologi.. Siter Nyborg Garage http://nyborg-garage.no Ta en titt!! Karl Kristian Nyborg Bli venn med Nyborg Garage på facbook å hold deg oppdatert med hva vi holder på med := Trenger du noen til og fikse bilen din så ta kontakt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cRxXx Skrevet Juli 18, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 18, 2006 Hovedforskjellen på VNT og "vanlig" turbo er at wastegateventilen er erstatta med vridbare skovler over kompressorhuset. Vakumstyres på samme måte som en standard turbo(membranklokke). El styring er på biler med eprom kontrollert turbotrykk. Er du sikker på det? Hvorfor fant de da opp denne turboen? hva er galt med den gode gammle wastgaten? Jeg trodde skovlene vridde seg for at turboen skulle klare og holde "max" trykk over en lengere periode.. Siter Nyborg Garage http://nyborg-garage.no Ta en titt!! Karl Kristian Nyborg Bli venn med Nyborg Garage på facbook å hold deg oppdatert med hva vi holder på med := Trenger du noen til og fikse bilen din så ta kontakt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cRxXx Skrevet Juli 18, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 18, 2006 The vanes act to "size" the turbine housing dynamically based on need. At low rpm, low boost, the vanes close down. This increases the velocity of the exhaust going through the turbine and gives it a kick to spool up quickly. As boost comes up, the vanes open to limit boost and reduce back pressure. The benefit of all this is that it has the quick response of a smaller turbo which is great at low rpm (especially on a heavy truck), but can still flow like a bigger turbo at higher rpms with much less back pressure kilde: http://www.houlster.com/amigo/turbo2/index.htm Siter Nyborg Garage http://nyborg-garage.no Ta en titt!! Karl Kristian Nyborg Bli venn med Nyborg Garage på facbook å hold deg oppdatert med hva vi holder på med := Trenger du noen til og fikse bilen din så ta kontakt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ford4fun Skrevet Juli 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 18, 2006 Disse tuboene heter foresten VNT= Variable Nozzle Turbine Den turboen jeg har er en garret turbo, og det står på garret sine sider at deres vnt turboer er vakum styrt.. Men hvordan fåregår dette? er det mulig og og justere det? eller VTG.. variabel turbo geometri.. oversett om du gidder.. Er iallfall det de kaller det på møller-språket.. Siter VW Passat 130 high 4mo variant `04 (Konebil) Galloper Innovation `00 (Trekkbil) Ford Escort RS2000 Kl.12 `76 (Guttebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cRxXx Skrevet Juli 18, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 18, 2006 http://www.atomracing.se/Hayabusa_turbo.html dette så VELDIG spennede ut :D Siter Nyborg Garage http://nyborg-garage.no Ta en titt!! Karl Kristian Nyborg Bli venn med Nyborg Garage på facbook å hold deg oppdatert med hva vi holder på med := Trenger du noen til og fikse bilen din så ta kontakt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cRxXx Skrevet Juli 18, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 18, 2006 eller VTG.. variabel turbo geometri.. oversett om du gidder.. Er iallfall det de kaller det på møller-språket.. ahh.. takk, kjekt og vite.. synd vw-audi forumet er bare for betalende medlemmer.. Siter Nyborg Garage http://nyborg-garage.no Ta en titt!! Karl Kristian Nyborg Bli venn med Nyborg Garage på facbook å hold deg oppdatert med hva vi holder på med := Trenger du noen til og fikse bilen din så ta kontakt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ford4fun Skrevet Juli 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 18, 2006 ahh.. takk, kjekt og vite.. synd vw-audi forumet er bare for betalende medlemmer.. står 98% vas der.. omtrent samme som her.. Siter VW Passat 130 high 4mo variant `04 (Konebil) Galloper Innovation `00 (Trekkbil) Ford Escort RS2000 Kl.12 `76 (Guttebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cRxXx Skrevet Juli 18, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 18, 2006 står 98% vas der.. omtrent samme som her.. hehe.. kanskje de siste to prosentene da omhandler vnt turbo..hehe Siter Nyborg Garage http://nyborg-garage.no Ta en titt!! Karl Kristian Nyborg Bli venn med Nyborg Garage på facbook å hold deg oppdatert med hva vi holder på med := Trenger du noen til og fikse bilen din så ta kontakt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet Juli 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 18, 2006 Du må vel ta av eksoshuset for å se de variable skovlene som sitter i utenfor turbonhjulet(i ytterkant). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Actros2554 Skrevet Juli 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 18, 2006 nei, det har jeg aldri hørt om, og det hørtes usansylig ut.. største grunn til at man ikke bruker diesel turboer på bensin biler er at de konstruktions messig ikke passer det høye turtallet på bensin motoren. Det finnes foresten mange bensin motorer som orginalt er levert med vnt teknologi.. Nei,det er fordi eksostemp på bensinbilene er adskilligt høgre enn på diesel,har hatt problem med å få tilpassa legeringer som er brukbare på vnt turboene som skulle brukes på bensinmotorer. Men Borg Warner har visst fått det til,den nye 911 skal ha vnt. Å bruke vanlig turbo som har stått i diesel kan gå bra,men har anna legering laget for å motstå mindre temp. kan derfor havarere ved bruk i bensinbiler. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Actros2554 Skrevet Juli 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 18, 2006 Er du sikker på det? Hvorfor fant de da opp denne turboen? hva er galt med den gode gammle wastgaten? Jeg trodde skovlene vridde seg for at turboen skulle klare og holde "max" trykk over en lengere periode.. Hensikten med denne turboen er å få et bredere nm-område,pga liten spool-up tid. God respons med andre ord! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.