Gå til innhold

Båtmotor: Suzuki 9.9hk samme som 15hk?

Ranger emnet


Ola

Anbefalte innlegg

Originally posted by Hondaen

 

Det er feil....

 

9.9 og 15 har begge 247 ccm slagvolum. 9.9 har lavere turtall via en plombering som er lett å fjerne.

 

Tohatsu lager også en 18hk motor, det er en oppborret 15Hk med 294ccm slagvolum.

 

 

Så mr Lars, hvorfor tror du har Tohatsu lager 3 forskjellige modeller fra 9.9 til 18 Hk ?

 

Man kan IKKE få 18Hk av en 9.9 Tohatsu bare ved å skru litt på forgasseren, som regel fjortiser som liker å tro det der de tøffer fram i 20 knop.

 

Data hentet fra http://www.kellox.no/tohatsu-teknisk.asp

 

Vi tar det heller på privaten. pm sendt:)

 

Beklager Ola for at vi rotet til topicen;)

30.03.87

www.essokickers.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Originally posted by Lars

 

 

Beklager Ola for at vi rotet til topicen;)

 

Hehe, det går bra :) Har satt en mekaniker på sporet etter løsningen nå, men han som jobber hos importøren som vi skulle sjekke med er på ferie.. Kommer tilbake på dette :)

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 1997mod. 9.9 Honda påhenger selv. En fjortis skulle kappe med sin 9.9 Suzuki totakter. Klarte ikke holde følge nei

 

De går bra ja!Nå har jeg en Honda 25 på en Bever 350.Går som et skudd og planer fint med fire-fem personer i!Honda lager bra motorer altså...:)

1998 Opel Omega 2,5 V6

1988 Volvo 740-Solgt

1987 Volkswagen Golf-Solgt

 

Fartsgrenser er veiledende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by NissanPrimera

Kan du poste her når du har finni ut av det siden jeg skal kjøpe meg en sånn motor til neste helg!! Gidder ikke og betale ekstra hk. avgift hvis jeg ikke må.......

Jeg håper at jeg får svar til da, men kan ikke love noe desverre..

 

På lørdag skal jeg trolig hente meg båt selv å.. 15ft "sportsbåt", med 92mod yamaha 40hk motor.. Litt skummelt med så gammel motor, men den ser bra ut da.. Er dette gode motorer?

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ola

Jeg håper at jeg får svar til da, men kan ikke love noe desverre..

 

På lørdag skal jeg trolig hente meg båt selv å.. 15ft "sportsbåt", med 92mod yamaha 40hk motor.. Litt skummelt med så gammel motor, men den ser bra ut da.. Er dette gode motorer?

 

Gammel motor? Jeg hadde en 82 modell Yamaha 9,9 for noen få år siden, maken til driftssikker motor skal man lete lenge etter! Det eneste som skjedde de 4 årene jeg hadde den var at impelleren røyk en gang, og sånt skjer jo fra tid til annen..

 

Lettstartet var den også, startet ALLTID på første drag.

 

Yamaha kan virkelig å lage outboardere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

Gammel motor? Jeg hadde en 82 modell Yamaha 9,9 for noen få år siden, maken til driftssikker motor skal man lete lenge etter! Det eneste som skjedde de 4 årene jeg hadde den var at impelleren røyk en gang, og sånt skjer jo fra tid til annen..

 

Lettstartet var den også, startet ALLTID på første drag.

 

Yamaha kan virkelig å lage outboardere..

Høres veldig bra ut! Han sa den var virkelig bra til å være gammel og.. ingen tegn til rust bl.a. Så da kan det hende jeg slipper de lange roturene da :) Men hva gjør jeg når batteriet blir tomt midt på sjøen?? Er jo faen ikke snor å se her.. (ja jeg er newbie i båt :D )

post-343-1380485168561_thumb.jpg

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir det ikke fordi du enten a) har en dynamo i motoren eller b) ikke bruker strøm til noen ting.

 

Båten trenger ikke batteriet for å gå så du burde merke det fint om det er fare på ferde før du forlater trygge landsoner ;)

 

Det er forøvrig også normalt med et ekstra tau i båten med drahåndtak på som du fester til svinghjulet og drar igang faenskapet manuelt.. av med lokket på motoren og snurre tau.. :)

-'97 Audi A4 1.8 TQ Avant [Bilstereo!]

-'91 Ford Sierra 2.0i CL [Drept!]

-'96 mazda 626 2.0i GLX [solgt]

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by El-LoCo

Det blir det ikke fordi du enten a) har en dynamo i motoren eller b) ikke bruker strøm til noen ting.

 

Båten trenger ikke batteriet for å gå så du burde merke det fint om det er fare på ferde før du forlater trygge landsoner ;)

 

Det er forøvrig også normalt med et ekstra tau i båten med drahåndtak på som du fester til svinghjulet og drar igang faenskapet manuelt.. av med lokket på motoren og snurre tau.. :)

Dynamo ja.. det har jeg ikke spurt om.. er det normalt at det er det på en slik båt/motor?

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by El-LoCo

Burde vel være det på en 40hk'er fra 92 vel... enhver motor som bruker strøm til å starte burde vel ha det :rolleyes: :)

Ja det høres iallefall veldig logisk ut! haha! Får spørrre mannen..

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Lars

Betegnelsen 9,9 og 10 hk er egentlig til for at folk under 16 år kan kjøre de.

Spørr på det stedet der din far kjøpte motoren så fjerner de eventuelle sperrer:)

 

Nå fant jeg ikke loven selvfølgelig, men trur du tar hovedsaklig feil der. 9,9 ble innført pga. alle motorer f.o.m 10hk var avgiftsbelagt for en del år siden. Nå er den loven opphevet og alle motorer har motoravgift. 9,9 henger bare med enda.

 

En <16 får IKKE kjøre en 9,9 så lenge båten går fortere enn 10knop. Selv en steady med 4hk har en under 16 år egentlig ikke lov å føre da denne går i minst 15 knop.

 

Bare legger til det er sykt hvor idiotiske foreldre er som sender småunger ut med 9,9 hestekrefters motor. Det skulle vert flere kontroller og tatt alt av under som kjørte fortere enn 10knop. Jeg har kjørt båt i hele mitt liv og faktisk overholdt reglene. Jeg blir rett og slett forbanna når en drittunge fyker avgårde i stor fart...

 

Mvh

A. Lyse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein
Originally posted by Ola

den har ingen sperre på hendelen, men det står en støpt "tapp" ut på forgasseren å stopper for gasspådrag..

 

Det er rett og slett så enkelt som å fjerne denne,om jeg husker riktig så kan du enkelt se på håndtaket at den er blombert fordi klistremerket på håndtaket fortsetter.Når du har fjerna tappen går rett og slett håndtaket helt til bunns.

Den går faktisk ganske så mye bedre,etter sperra er fjernet også mye "kraftigere" som du vil merke når du har med deg litt vekt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ola

Høres veldig bra ut! Han sa den var virkelig bra til å være gammel og.. ingen tegn til rust bl.a. Så da kan det hende jeg slipper de lange roturene da :) Men hva gjør jeg når batteriet blir tomt midt på sjøen?? Er jo faen ikke snor å se her.. (ja jeg er newbie i båt :D )

 

Selvsagt er det en dynamo på plass der.

Og du starter den med nødsnor hvis du går tom for strøm, da må dekslet på motoren av, og snora legges på plass.. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein
Originally posted by Ola

Jeg håper at jeg får svar til da, men kan ikke love noe desverre..

 

På lørdag skal jeg trolig hente meg båt selv å.. 15ft "sportsbåt", med 92mod yamaha 40hk motor.. Litt skummelt med så gammel motor, men den ser bra ut da.. Er dette gode motorer?

 

Jada det er flotte motorer,helt til noe går galt da.:rolleyes: Å prøve å fikse den selv da er meget vanskelig i forhold til Evinrude/Johnson osv..Men til gjengjeld er Yamaha de raskeste motorene,de er meget kraftig i forhold til mangen andre..Har selv en 30 hk Yamaha går som en klokke,men skal ha ny båt til neste sommer å da blir det en Suzuki 60hk mest sannsynligvis.Rett og slett fordi at Suzuki har GENIALE 4takts motorer,helt overlegne..Skal du kjøpe NY motor idag er MÅ du ha 4takts.Den motoren som sitter på den båten du skal kjøpe er 2 takts ser dte ut som stemmer det?Og er det separat olje tank i motoren eller?

Og ser du lurer på hva som skjer om du går tom for strøm,det er en Dynamo såklart så dette skal ikke forekomme seff kan det skje men..Og om det skjer så finner du en nødsnor under dekselet,ikke så lett å starte med men dte går..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår