Gå til innhold

Båtmotor: Suzuki 9.9hk samme som 15hk?

Ranger emnet


Ola

Anbefalte innlegg

Henta båten idag, og er godt fornøyd.. Men det er dårlig med startsnor mulighet ser det ut til??

 

BTW, hva bør en vaske båten med? innvendig/utvendig.. alkalisk avfetting!?

post-343-13804851727063_thumb.jpg

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Gjest Jostein

tror den skal være der under det gråe lokket/dekselet..

 

Båtvask ville jeg gått for Wax rubber,og så poleringsmiddel.

Først vasker du båten med avfettende middel(mangen typer du kan bruke),så kjøper du en rub wax og skrubber det inn med en svamp,skrubb hardt og godt,la det sitte til det tørker/blir matt i fargen tar ca5-10min vareier etter vær..Så vasker du av rubbingen med eventuelt poleringsgarn,eller visst du har en slipemaskin så kjøper du sånn stoff duk å setter frempå den for best resultat..Etter det er gjort kjører du på med poleringsmiddel,da blir båten RIMELIG bra.Smør også motoren inn med "anti gro middel",eller pass på å ha skikkelig(e) "gro steiner"..Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by allyse

 

 

 

En 16 får IKKE kjøre en 9,9 så lenge båten går fortere enn 10knop. Selv en steady med 4hk har en under 16 år egentlig ikke lov å føre da denne går i minst 15 knop.

 

Bare legger til det er sykt hvor idiotiske foreldre er som sender småunger ut med 9,9 hestekrefters motor. Det skulle vert flere kontroller og tatt alt av under som kjørte fortere enn 10knop. Jeg har kjørt båt i hele mitt liv og faktisk overholdt reglene. Jeg blir rett og slett forbanna når en drittunge fyker avgårde i stor fart...

 

Mvh

A. Lyse

 

Er med på den, men JEG syntest det er veldig nedsig å være 15 år og kjøre rundt i en båt som du ikke får overstige 10 knop med. Mangen båter som ikke planer i 10 knop engang og det resulterer i høye bølger/skadesjø og det er det mangen gamle folk spessielt med seilbåter og snekker griner så jævli over. Når jeg var 10-12 år kjørte jeg rundt i en jolle med 15hk som gikk 25 knop og vel så det, men hadde veldig respekt for båten og regler ved f.eks havner det maks hastigheter er 4-5 knop. Aldri fått noen problemer med det så og si, men på åpent hav der jeg ikke kan *skade* noen ga jeg full pinne.

Det er veldig mye opp til foreldra. Ser man at ungene er forsiktig og respekterer regler og lovverk gir man de friere tøyler, men derimot visst de ikke respekterer ting og følger reglene så burde de fått en sur 4 hk:)

Jeg syntest det er enklere å manøvre en 16 fots båt med 70hk enn å manøvre en jolle/gummibåt med 15 hk.

Det syntest jeg når jeg var 12 år og det syntest jeg nå også.

Når man ser på statestikken når det gjelder ulykker til sjøs er *gamlingene* verst eller de osm har komt i midtlivskrisen og bare MÅ ha en båt med stor motor og høy fart. Ofte de som kjører mest svin:)

Det er lover og regler på sjøen som i trafikken. Og de gjelder like mye begge 2.

 

MVH Lars

30.03.87

www.essokickers.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...
Veldig offtopic! :D

 

Fatter har kjøpt seg ny suzuki 9.9hk 4-takt, som forøvrig er en veldig bra motor! Men den er så godt som identisk i slaglengde/kubikk, og alle mål som 15hk`n! Betyr dette at det er et enkelt triks å få den oppgradert til 15hk? Vet dette var enkelt på noen modeller før, men hva med denne?

 

Jeg forhandler Suzuki.

På 4-takteren er det både dyrt og en del arbeide for å få 15 hk ut av 9.9 hesteren.

På tidlige utgaver (hvite motorer) må forgasser og innsugsrør byttes, (det er støpt en innsnevring inni røret).

Siden dette ikke funket spesielt bra med uren gange og vibrasjoner som følge gjelder dette for de nyere motorene:

 

Deler som må byttes: Forgasser-topp og innsugsventiler (mindre ventiler på 9.9) kamaksel og CDI-unit (tenningsstyring) + pakninger.

 

På 2-takter: Forgasser, bøye reedventil-stopper 5mm ut, bytte eksostube i stamme, det siste kan sløyfes men stjeler ca 0.8 hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår