Gå til innhold

Høye bensinpriser!!

Ranger emnet


ssagat

Anbefalte innlegg

Hva er best: tjene 150 kr/timen i norge og betale 13 kr litern, eller bo i estland, tjene 19 kroner timen og betale 7 kroner litern?

 

NÅR I SKAL DERE BILFORUMFOLK TENKE LITT LENGRE ENN DERES EGEN NESE???

 

mvh oddi

 

AMEN!

Når det er sagt var det svært koselig å fylle opp tanken på Puntoen med 47 liter 95 blyfri til 9.45 kr/literen i forrige uke. 9,45 SEK altså, ikke NOK ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 94
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Assa, å drive å sammenlikne med andre land blir bare tull vøtt... Er snakk om at vi pusher NOK avgifter inn i statskassa som det er. Det MINSTE de kunne gjort hadde vært å senke avgiftene på bensin/Diesel, vi pumper tross alt opp Olje rett utafor linja her!

-----------------------------------------------

*1999 Audi TT ~The Bi-TT-ch~

------------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i ALLE dager skal de gjøre noe med avgiftsnivået så lenge folk er mer enn villig til å betale det det koster? Jeg kjenner ikke til EN eneste person som bevisst kun benytter kollektivtransport fordi bensin- og bilavgiftene er for drøye..

 

"De e no førrbainna dyrt" sier vi, før vi putter pumpa i tanklokket og ser telleren rusle oppover... Og alt er glemt når vi setter oss i bilen igjen etterpå :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg si dere én ting: "Å kjøre bil er ett privilegium, ikke en rett."

Biler er digg. Men biler forurenser, ødelegger veiene, osv. Det er negative sider. Jeg er helt enig i at vi må betale en del for å ha dette privilegiet, spesielt dersom vi hadde hatt ett bedre kollektivtilbud. Men når man er såpass avhengig av bil som mange er i dag, blir det litt ille.

Det er ett dilemma. Men, vi må nok bare finne oss i det. Var forresten i Sverige, det var ikke gull og grønne åser der heller. Litt billigere bensin, og det skal visst nok være lavere avgifter der også, men problemet er bare at jeg ikke skjønner en dritt av det; hvorfor var alle de mest slitne bilene fra Uddevalla til Svinesund svenske? Og hvorfor var alle 2006 Audi stasjonsvognene, 2006 Ford Mondeoene, og andre pene, nye biler, norske? Hvorfor i all verden virker det av og til som om vi er Verdens fattigste land, i følge dere.

Til de av dere som ikke skjønner seg på sammenligning med andre land, fordi det ødelegger argumentene deres, tenk på dette; det koster en gjennomsnittlig innbygger i dag mindre i bensinutgifter enn hva det kostet for 50 år siden - satt i perspektiv. Vi tjener langt mer nå enn før. Da skal vel virkelig ikke bensinprisen være 4 kroner literen? Er dere virkelig så bortskjemte?

Tenk på alle mennskene i verdens land, som har pissbillig bensin, 1 krone literen, mens bilene koster 50.000 - nye. De må virkelig ha det stas. Nei, de tjener også langt mindre enn oss. Resultatet; nesten ingen på landet har råd til personbiler nyere enn 1995. Great, huh?

Jeg sier det igjen; "Å kjøre bil er ett privilegium, ikke en rett". Vi burde være takknemlige, for at vi får lov å kjøre bil, holde på med bil, elske bil, ja, ha bil som liv. Politikere våkner trolig ikke opp om morgenen, med én tanke i hue, og det er "I dag skal vi kutte bilinteressen enda mer, og få de grinende ungene på Bilforumet.net til å sippe enda mer".

Forresten, husk noe jeg sa i en annen post. Jo mindre respekt dere får for autoritetene, jo mindre respekt får de for dere.

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det dette med å sammenlikne med andre land da... Greit å måtte betale for et privilegium, men ærlig talt, vi betaler jo bare årsavgift, bom-avgift, Eu kontroll, Omreg avgift, import avgift, effekt avgift etc. etc. Da synes jeg de kunne ha sluppet opp strikken ETT sted og på det stedet det hjelper folk flest, nemlig bensinprisene. Som det blir sagt er bilen er noe vi er blitt avhenging av. Så får heller bilene være så dyre de er og alle andre avgifter bestå...

 

Nytter jo ikke gjøre annet enn å klage, hva annet skal vi gjøre? Streike?

Parkere alle landets biler helt til de setter ned avgiften? Nei prisen er som den er, å det må man finne seg i... uansett vil jeg aldri slutte å kjøre bil.

-----------------------------------------------

*1999 Audi TT ~The Bi-TT-ch~

------------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er greit nok å legge sammen norge med andre land! men hallo, som en her sa, 150 timen vs 13 kr litern!

et lite spørsmål? hvor mye har vi igjen av de 150 etter at skatt, pensjon og evt lån er tatt ut??

ikke mye ska jeg si dere!

og vi må ha mat, og den er jo ikke uten sin del av avgifter den heller! (ergo, vi bataler dobelt opp i skatt og avgift for den maten, da vi alt har betalt skatt av de 150 kr!

og hvor mye er da igjen til bensin?? ikke mye.. er ikke nok til en halv liter en gang sikkert!

 

så før dere sier norge er så rikt osv.. tenk litt på HVORFOR norge er så rikt!!

og ja, er enig i at det ikke er noen som gjør noe med det høye avgiftsnivået i norge..

hadde jeg alene kunna gjort noe (utenom å stemme FrP) så hadde jeg gjort det!

så ja, norge har råd til å gi letter her og der i avgifter og skatter, men gjør staten det?? nope, hvorfor ikke. for at vi er dumme nok til å betale uten å klage! og for at "mye vil ha mer" som det heter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig... blir for dumt å sammenlikne seg med andre land uansett hvordan man vrir å vender på det. Norge ER å blir et dyrt land... Greit nok det skal styres for å unngå inflasjon osv. MEN, vi betaler ALTFOR mye... Jeg Kaster tross alt nesten 10 lapper bare i skatt hver mnd. Noen goder skulle vi vel få hvis vi er så "rike"... ikke veier som duger har vi engang!

-----------------------------------------------

*1999 Audi TT ~The Bi-TT-ch~

------------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig... blir for dumt å sammenlikne seg med andre land uansett hvordan man vrir å vender på det. Norge ER å blir et dyrt land... Greit nok det skal styres for å unngå inflasjon osv. MEN, vi betaler ALTFOR mye... Jeg Kaster tross alt nesten 10 lapper bare i skatt hver mnd. Noen goder skulle vi vel få hvis vi er så "rike"... ikke veier som duger har vi engang!

 

Da sammenligner vi med Norge for 50 år siden. Vi er blitt rikere nå, personlige også. Bensinen koster oss mindre i forhold til det vi tjener nå enn før. Det er fakta. Merkelig også, jeg har hørt historier fra gamle og grå hvordan det var stas med bil på 40-tallet. På 50-tallet kunne man være den heldige eier av en Volkswagen eller en DKW. Ingen av dem er kjent for å være, vel, lukseriøse. I dag eier en gjennomsnittsperson, hva er det, 1.5 biler? Gjerne har man en stasjonsvogn til 400k med 1.8/2.0 liters bensinmotor. Hva klager vi over? Vi har det vel "litt" bedre enn før, og er vel ganske så mye rikere også. Vi har da råd til litt bensin i ny og ne.

 

Forresten, det er flott, da lønner det seg nemlig å ha 1.3 liters Daihatsuer :P

 

 

EDIT: Jeg må bare legge til at staten ikke har så mye med de bensinprisene over 13 kroner å gjøre. Hele verdensmarkedet har antageligvis dyrere bensin nå, fordi det er store uroligheter - som i tillegg er blusset opp i media.

I tillegg er det jo å nevne, at når deres (FrPs) gode venn, Bush og vennene hans, har vært ute på tokt ett eller annet sted, for så å ha fått midt-Østen mot seg, slik at Bush og vennene hans må fyre av ett par salver mot landene, går bensinprisene opp. Takk den amerikanske regjering, ikke den norske regjering.

 

Etterord for folk som ikke kan lese mellom linjer:

 

Jeg liker bil.

Jeg mener ikke at Norges bensinpriser hadde vært lave hvis USA og deres gode venn, Israel, ikke hadde behøvd å ødelegge alt de kom over, men de hadde vært lavere.

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sammenligner vi med Norge for 50 år siden. Vi er blitt rikere nå, personlige også. Bensinen koster oss mindre i forhold til det vi tjener nå enn før. Det er fakta. Merkelig også, jeg har hørt historier fra gamle og grå hvordan det var stas med bil på 40-tallet. På 50-tallet kunne man være den heldige eier av en Volkswagen eller en DKW. Ingen av dem er kjent for å være, vel, lukseriøse. I dag eier en gjennomsnittsperson, hva er det, 1.5 biler? Gjerne har man en stasjonsvogn til 400k med 1.8/2.0 liters bensinmotor. Hva klager vi over? Vi har det vel "litt" bedre enn før, og er vel ganske så mye rikere også. Vi har da råd til litt bensin i ny og ne.

Hørt om utvikling før?

 

På 20-tallet hadde de hest og kjærre, kanskje enkelte var den heldige eier av hele TO hester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt om utvikling før?

 

På 20-tallet hadde de hest og kjærre, kanskje enkelte var den heldige eier av hele TO hester.

 

Ja, og de fattige på landsbygden i fattige land har gjerne hest.. Hvis de har råd til en..

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag eier en gjennomsnittsperson, hva er det, 1.5 biler? Gjerne har man en stasjonsvogn til 400k med 1.8/2.0 liters bensinmotor. Hva klager vi over?

 

Mon tro hva kriteriene for en gjennomsnittsperson er i dine øyne. 1.5 biler på hånd, og gjerne en bil til 400k? Nei flytt ut hjemmefra eiriksmil så skjønner du hva folk snakker om. Om du da ikke lar mor og far betale regningene dine for deg.

Chrysler Stratus 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm....hvorfor ikke sammenligne med andre land? vet at det for ikke lenge siden kostet 7 kr for 4 liter bensin i england.... tjener vi så mye mer enn engelsk-mennene? og med disse bensin-prisene SKJEMMES jeg virkelig med og bo i norge.... VI ER DA FOR FAEN TROSS ALT VERDENS RIKESTE LAND PÅ OLJE OG HAR FORTSATT DEN HØYESTE BENSIN-PRISEN... skjønner at de kunne ha hatt høye bensin-priser i et eller annet oljefattig land. Vi pomper opp olje selv og hvorfor i helvette har har en eller annen krise i forpulte midt-østen noe med at vi har høye bensin-priser? til dere med dyre biler: hadde ikke dere hatt ei feit lønn som syr puter under armene på dere. hadde sikkert dere også sutret litt.... tenk på ungdommen som sitter og sliter på et stipend på bare et par tusen i mnd? for de tror jeg faktisk bensin-prisene har noe og si!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår