Gå til innhold

Forarbeid ved hellakkering?

Ranger emnet


ArraKiss

Anbefalte innlegg

Da blir det mest sannsynlig ny hellakkering av bilen men jeg ønsker å gjøre forarbeidet selv. Skal også ha en annen farge om det har noe å si..

 

MEN... jeg har aldri gjort dette før så jeg trenger noen pekepinner på hvor jeg starter. Og hvordan jeg gjør dette.

-----------------------------------------------

*1999 Audi TT ~The Bi-TT-ch~

------------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en boks med tolmodighet.

 

Så går du til en lakklevrandør å kjøper.

Silikonfjerner

Pussemaskin

Og 600 tørt papir.

 

Begynn å demonter "alt"

Så starter du med å vaske alt med silikonfjernen.

Putt luft eller strøm på pussemaskinen.

Så pussepapiret.

 

Start å slip alle flatene. Ikke kantene med maskin.

Dem må du ta for hånd.

 

Fortsetter du til alt som er blankt, er borte.

 

Så starter du maskeringsprosessen

 

Lykke til

Audi V8, There is only one.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, du må først vaske bilen.

 

Så legger du silikonfjerner på fuktig.

Og tørker av med en ren/tørr klut.

 

Wipe on wipe off.

 

Pussemaskiner finnes det mange av.

Forskjellen er hovedsaklig.

Hvor effektivt dem pusser.

Hvor mye dem rister, i hånda.

Og lyden.

Audi V8, There is only one.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en boks med tolmodighet.

 

Så går du til en lakklevrandør å kjøper.

Silikonfjerner

Pussemaskin

Og 600 tørt papir.

 

Begynn å demonter "alt"

Så starter du med å vaske alt med silikonfjernen.

Putt luft eller strøm på pussemaskinen.

Så pussepapiret.

 

Start å slip alle flatene. Ikke kantene med maskin.

Dem må du ta for hånd.

 

Fortsetter du til alt som er blankt, er borte.

 

Lykke til

 

 

 

 

Thanks ;) den er Roger.

 

Hadde tenk og runt hele bilen for hånd. hehe :)

 

Men jeg avslutter med 1000 tørr papir ;)

Så starter du maskeringsprosessen

Opel Omega B1 V6 Steinmetz Mattig

 

Opel Maffian

 

Qraftwerket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Å bruke eksentermaskin går fint, bare husk å gå over for hånd å pusse i lengde retningen, ved kun å bruke maskin kan du risikere å få små sirkler som viser når du har fått på lakken, samt hvis du sliper for hånd opp og ned på bilen så vil evt sliperiper vise utrolig godt

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff... var mye galt her...

 

ikke slip ned ned til stålet viss det ikke er nødvendigt (er kun nødvendigt viss det er rust under lakken eller lakken flasser, flaser den må det som flasser bort)

 

 

første man gjør er å vaske den... pleier aldri å vaske den med silikonfjerner først (står i lærebøkene at man skal det meen) så finner du alle bunkene på bilen, markerer dem (med et P120 papir) så når alle bunkene er funnet sparkler du over dem, sliper dem med P80 - 120, viss du må sparkle mer og har pusset med 80 papir må du slipe over med 120 før du sparkler på nytt, viss ikke vil du få ettersynkninger (og det er ikke tøft på en strøken bil) så når det er good, så matter du hele bilen med P500 tørt. så leverer du den til en lakkerer som sprøyter slipe grunning på den (eller du tar det selv)

 

så matter du hele bilen med P500 (på exenter maskin) eller p500tørt med hand, eller P800 vann... har ikke noe å si om du pusser i bilens retning... men puss heller i profilenes retning... f.eks med en hjulbue kan det gå te helvete når du pusser rett etter bilen...

 

så blåser du bilen helt ren for støv også tørker den med en klut eller noe, så vasker du den igjen med silikonfjerner... også dekker du opp... (pass på at du ikke er skitten og skitner til bilen etter du har vaska den ;) )

 

(og nei eg tar ikke svart arbeid da siste dagen min som lakkerer var i dag og går hvertfall 1 år før eg begyner som det igjen)

x 86 Mazda RX7 Turbo II

- 88 Mazda 626 2.0i 16v (prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke eksentermaskin går fint, bare husk å gå over for hånd å pusse i lengde retningen, ved kun å bruke maskin kan du risikere å få små sirkler som viser når du har fått på lakken, samt hvis du sliper for hånd opp og ned på bilen så vil evt sliperiper vise utrolig godt

Får du små sirkler så bruker du feil pappir!!

Prøv litt finere korning så skal du se det blir bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du små sirkler så bruker du feil pappir!!

Prøv litt finere korning så skal du se det blir bedre!

 

Tja, har drevet med dette i 18 år nå, så jeg vet nok hvordan det funker, dei sirkelformede ripene jeg snakker om kommer av at papiret blir mettet av pussestøv, og det skjer raskere ved finere papir når du bruker det for lenge, og kommer også an på hvor hardt underlag du sliper på, slik som enkelte OEM grunninger på nye deler kan av og til være knallharde å slipe, eller om du prøver å slipe fylleren for tidlig

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår