Gå til innhold

Motor sp0rsmaal

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Jeg sitter aa lurer paa hva jeg kan gj0re med Buick'en min...

 

den har naa en 301 V8, som da er en pontiac motor vil jeg tro.

 

Det jeg da lurer paa, hvilke motorer kan jeg bytte til og fortsatt faa den godkjent? har faatt forslag av Chevy 350 motor og kasse, i en 1980 buick Century, hva maa til for aa faa noe slikt godkjent? eventuelt noen andre V8'ere som er bedre enn 301'ern som kan byttest til?

 

fant ut Century'en har ommet med 305 ogsaa, kunne liksom tenkt meg noe ihvertfall bittelitt st0rre :p om det er aa faa godkjent...

 

400? 455? noe annet?

-1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil)

-1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bytte til hva du vill stortsett, er ingen problem å sette en cehvy,buick eller olds motor i bilen, er ingen krav til godkjenning. Vet ikke om det er fysisk plass til big block chevy/olds/buick der, men alle Pontiac motorer går rett inn.

 

Ikke bytt til 305, da den sannsyneligvis ikke vill gå noe bedre enn en 301. Om du skal ha chevy velg en 350. Alle Pontiac/Buick/olds/Cadillac motorer vill passe rett på girkassen, så er kanskje det letteste å bruke en av de motorene...

 

Men den tunge bilen trenger vell strengttatt en 400cid+ motor :)

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bytte til hva du vill stortsett, er ingen problem å sette en cehvy,buick eller olds motor i bilen, er ingen krav til godkjenning. Vet ikke om det er fysisk plass til big block chevy/olds/buick der, men alle Pontiac motorer går rett inn.

 

Ikke bytt til 305, da den sannsyneligvis ikke vill gå noe bedre enn en 301. Om du skal ha chevy velg en 350. Alle Pontiac/Buick/olds/Cadillac motorer vill passe rett på girkassen, så er kanskje det letteste å bruke en av de motorene...

 

Men den tunge bilen trenger vell strengttatt en 400cid+ motor :)

 

saa, jeg kan bytte til en 350, uten a bytte girkasse? og i tillfelle, vil en chevy girkasse passe hvis jeg bytter? bremser trenger ikke byttest?

 

Chevy motoren er ihvertfall bedre enn en 301, og en kan faa et par HK utav de, bilen veier 1800kg, saa 400+cid hadde vaert aa foretrekke ja :p men er vel mere ombygging da?

-1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil)

-1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

saa, jeg kan bytte til en 350, uten a bytte girkasse? og i tillfelle, vil en chevy girkasse passe hvis jeg bytter? bremser trenger ikke byttest?

 

Chevy motoren er ihvertfall bedre enn en 301, og en kan faa et par HK utav de, bilen veier 1800kg, saa 400+cid hadde vaert aa foretrekke ja :p men er vel meevy re ombygging da?

 

Er ingen ombygning overhode, utenom eksosanlegg for å sette inn Pontiac 350-455 motor.

 

Skal du ha chevy motor må du bytte girkasse.

 

Er ingen krav til bremser annet enn at de skal være lik eller bedre enn orginalt.

 

Chevy 305 kan knapt nok regnes som en bedre motor enn en 301, 305 er ikke en motor jeg ville kastet penger bort på å trimme. Jeg har kjørt trimmet 305 i en bil lik som din, bare at det var oldsmobile. Flytter seg ikke for fem flate øre, og må ha dieselinsprut på bakhjulene for å klare å burne.

 

HK i tung bill er såsi null verdt så lenge man ikke har dreimoment.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. hvilke motorer er bra for dreiemoment da? 350?

 

Jo større motor du har jo mer dreimoment får du, sier seg selv..

 

Nei en 350 har ikke mase dreimoment men fungerer fint til Camaro og andre lette biler.

 

Høycomp 400cid + er det du vill ha om du vill ha stasjonsvogna til å flytte seg litt. Chevy sb 400 vill du ikke ha, da sylindervegne er tynne samt at borrene er siamesiske, 383cid er dyrt og vill kreve en del motorkunnskap for å bygge opp selv.

 

Forøvrig er rekorden: 1/4 mile ET 6.91 @ 201.9 MPH, ikke såværst med 30 år gammel jern blokk.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår