pIMp Skrevet Juni 17, 2002 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2002 Har du montert en annen dekkdimensjon en orginalt skal dette skrives inn i vognkortet. Jeg mått d med bilen min. D blir skrevet som alternativ dekdimensjon og du kan ha flere ulike. Vi bor jo i et nisseland tros alt.. *sukk* Siter "fuck the respect - I want the bitches!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LordSnick Skrevet Juni 17, 2002 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2002 Originally posted by volvofasII Da står det hvor på dekket. Har ikke tenkt om dette før gitt....????? står ett lite tall som regel rett etter str. på dekket...ett 2 siffret :) Siter 91' Cosworth 4x4 og 50% eier av en 74 consul coupe X 86 Escort Xr3i X 90' Sierra 2i CL(X) (sedan) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TG1 Skrevet Juni 17, 2002 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2002 Originally posted by volvofasII Det må noen bevise for meg før jeg tror det gjør noe... jeg kjenner ihvertfall mange som har fått mangellapp pga at de har hatt andre hjul enn det som står spesifisert i vognkortet... d holder ikke at du påstår at hjula er "lovlige"...det MÅ stå i vognkortet... på samme måte er det også med senkesett,trimming,osv... /Tomas G Siter snow junkie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mk2-16v Skrevet Juni 17, 2002 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2002 Originally posted by tomgr jeg kjenner ihvertfall mange som har fått mangellapp pga at de har hatt andre hjul enn det som står spesifisert i vognkortet... d holder ikke at du påstår at hjula er "lovlige"...det MÅ stå i vognkortet... på samme måte er det også med senkesett,trimming,osv... /Tomas G Holder det ikke med at man har TUV godkjennings papirer ? Det var i hvert fall det jeg ble bedt om når jeg hadde eu-kontroll på et verksted.... Siter "I'm so smart I'm practically retarded" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TG1 Skrevet Juni 17, 2002 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2002 Originally posted by Mk2-16v Holder det ikke med at man har TUV godkjennings papirer ? Det var i hvert fall det jeg ble bedt om når jeg hadde eu-kontroll på et verksted.... tror ikke det holder med TÛV papir egentlig,nei... men det hender seg nok at de kan se litt mellom fingrene dersom du har TÛV papirer på f.eks senkesett... men skal du være HELT sikker,så bør du ha "alle" modifiseringer i vognkortet... såvidt jeg vet....! dessuten er det jo litt morsomt når man blir stoppet i teknisk kontroll,å kunne smekke biltilsyn-fyren på fingrene med vognkortet,og si "HAHA! alt er lovlig!" :D /Tomas G Siter snow junkie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cosworth Skrevet Juni 17, 2002 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2002 Et TÜV papir er å sammenligne med en oppskrift i en kokebok.... Dersom du skal bake en kake går det ikke an å bare legge oppskriften på kjøkkenbenken og så forvente at det blir kake utav det....!!!! Nei du må gjøre en del "grep" for å få kake. På samme måte er det med en TÜV dok. Dersom du har lest en slik TÜV dok noengang så ser du at et av de første punktene er at bilen må forevises hos TÜV for kontroll og innskriving i vognkort(norge har altså bare adoptert et tysk system der vi godtar dok. fra TÜV for å gjøre det enklere(?!). Tenk om vi forlangte NORSK dok......) TÜV "godkjenningen" er altså et papir som beskriver hva utstyr og hvilke tester TÜV har gjort. Det de fleste helst ikke vil lese i en slik TÜV dok er alle de punktene med MODIFISERINGER på bilen du må gjøre for at dette utstyret skal kunne godkjennes.(kokebok oppskrift delen.....) På senkesett er det som regel; forstillingskontroll, justering av lastavhengig ventil, evt. kortere støtdempere etc. På felg/dekk er listen ofte lengre; modifisering av skjermkanter, innerskjermer, styreutslagsbegrenser, krav til stabilisatorstag etc. Husk på at dette er noe vi har tatt inn fra tyskland. I sverige godtar de offisielt ikke TÜV dok på senkesett o.l På Zatzy så går det flere diskusjoner med spm. om hvordan Dahlbäck og andre får godkjent bilene sine.....det får de IKKE :eek: iallefall ikke uten enten ombygning eller ny "typegodkjenning" på samme vilkår som en bilfabrikk, noe som koster millioner....... Ellers var det vel ikke så mye å klage for, ikke ble du spurt om trimming og ikke fikk du mangellapp........ PS. Dok på dekk/felg går på rulleomkrets +/-5%, plass i hjulhus OG sporviddeforandring. Dersom denne er over 15mm så MÅ det godkjennes og stå i vognkortet. Under 15mm så er det valgfritt, men absolutt til å anbefale(da slipper du alle spørsmålene i en kontroll...) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ola Skrevet Juni 17, 2002 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2002 Kan noen her forklare meg hvorfor biltilsynet her krevde (nedlagt nå!) norsk oversetting av godkjent tolk på TUV papirene? Har de lov til dette? De ville ha dette på Honda`n å, men jeg sa at det ikke er mitt problem at de ikke kan tysk! :D (jeg kan ingenting tysk! :) ) Hvis de skal pålegge meg å vise frem TUV papir på delene, så må de i allefall forstå hva som står på et TUV papir, sa jeg.. Da måtte jeg gå ut.. :D HA HA! Han var rødere enn et fyrtårn! Fikk ikke skrevet dette på vognkortet som dere sikkert forstår.. Men ble heller ikke tatt for å ha det på bilen! ;) Kan de kreve dette???? Siter 03` Volvo V70 d5 197hk 470nm 01` Seat Leon 4x4 20vT X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cosworth Skrevet Juni 17, 2002 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2002 Mulig det ligger en del fin juss(ikke juice men juss:op ) her, men dersom ingen på stasjonen kan tysk så tror jeg nok det ja..... For å ta min fortreffelig bakeoppskrift analogi; dersom du skal bake muffins og du kun har oppskrift på dette på en lite kjent dialekt av gammel urdisk(hvis det er noe som heter det da...) så er det ikke sikkert muffinsen ble så bra???? Nå er det jo forskjell på urdisk og tysk da, men kan du ikke tysk så går det vel egentlig ut på ett. Masse bokstaver men de gir liksom ingen mening:( Men jeg trodde egentlig ikke det var så mange som forlangte oversettelse av tysk(vognkort fra japan derimot.....) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mk2-16v Skrevet Juni 17, 2002 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2002 Har jo hørt om folk som ikke har fått godkjent bilen hos et biltilsyn, så har de dratt til et annet og der har bilen gått rett igjennom uten problem. Kan jo være verdt et forsøk kanskje :confused: Og når han gubben i VG fikk en bil laget av tømmer godkjent av biltilsynet så burde det jo egentlig senkesett og felger være peanuts i forhold.. Siter "I'm so smart I'm practically retarded" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TG1 Skrevet Juni 17, 2002 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2002 Originally posted by ola Kan noen her forklare meg hvorfor biltilsynet her krevde (nedlagt nå!) norsk oversetting av godkjent tolk på TUV papirene? Har de lov til dette? De ville ha dette på Honda`n å, men jeg sa at det ikke er mitt problem at de ikke kan tysk! :D (jeg kan ingenting tysk! :) ) Hvis de skal pålegge meg å vise frem TUV papir på delene, så må de i allefall forstå hva som står på et TUV papir, sa jeg.. Da måtte jeg gå ut.. :D HA HA! Han var rødere enn et fyrtårn! Fikk ikke skrevet dette på vognkortet som dere sikkert forstår.. Men ble heller ikke tatt for å ha det på bilen! ;) Kan de kreve dette???? jeg har også hørt at de krever oversetting av TÛV papirene...men bare på Biltilsynet på Sunndalen... de gjør viistnok ikke det verken på Orkanger eller i Trondheim,ihvertfall.... men,jeg tror egentlig ikke de kan forlange å få det oversatt...men,jeg regner med at de blir langt enklere å ha med å gjøre,dersom du gjør som de vil.... ;) /Tomas G Siter snow junkie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mk1classic Skrevet Juni 17, 2002 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2002 Originally posted by Mk2-16v Og når han gubben i VG fikk en bil laget av tømmer godkjent av biltilsynet..................................................... Ehh kan noen utdype dette litt mere, Takk. Siter "mk1classic" '83 Golf GTI Rabbit '83 Golf GTI "Prosjekt" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Silverboy Skrevet Juni 17, 2002 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2002 Hvilke krav har de til oversetningen da tro?? kan oversette det jeg... og da blir mye rart lov :) Som senkesettet, som KUN blir lovlig om man kjører 18", gromt effekt anlegg, trimkam, stor stereo og diger spoiler.. (hvis ikke blir marktrykk, klaring, tyngde osv feil... ) :D :D :D :D ;) Man kan altså få skrevet inn alternative dekk.dim i vognkortet? Hvilke krav stilles det til det? Holder det å dokumentere ved hjelp av en formel at de er innenfor riktig omkrets?? Isåfall skal de få skrive en LANG smørbrødliste på bilen min... bare på pur F! :D ALLE tenkbare dimensjoner som kan passe :) Men man må vel ha med papirer fra importør da tenker jeg?? og det er vel IKKE like lett.. eller TÜV papirer.... (hvem får det på DEKK?? )... på NORSK... OG nynorsk... RS2: hvordan fant de ut at det lå en anmerkning inne på deg? Slo de opp på data'n? hvor var dette? Siter -- http://www.jwcompetition.com -- (under construction) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TG1 Skrevet Juni 17, 2002 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2002 Originally posted by Silverboy Hvilke krav har de til oversetningen da tro?? kan oversette det jeg... og da blir mye rart lov :) kjenner en som måtte oversette....han fikk en tysklærer på en videregående skole til å oversette.... var bare såvidt at de godtok det på biltilsynet....så....enkelt skal det ihvertfall IKKE være.... ;) skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å få bilen mer trafikksikker...den blir jo det med bra senkesett og lavprofildekk.... men,det er vel slik som far sier: "Hadde det vært bedre med senking og lavprofildekk, hadde det vært slik fra fabrikk!"....og hva skal man svar på nå slikt? "Ja,men....." ;) huff...voksne folk! håper jeg aldri blir voksen... ;) /Tomas G Siter snow junkie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Silverboy Skrevet Juni 17, 2002 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2002 hehe... nettopp derfor GJØR de det fra fabrikk, men først når noen finner ut at fabrikken ikke hadde gjort det bra nok... ett LITE exempel her: Hærsce A-klass.. . Veltet... hva gjorde de: Senket, stab stag, lavprofil og ESP... hva gjør vi? Senker, stabstag, lavprofiler... og ESP har vi ikke råd til... hva får VI beskjed om: Det er er IKKE LOV!... *sukk* Gosser meg like mye hver gang jeg tenker over den saken der.. .det mercedes faktisk gjorde er akkurat det samme som så å si alle biliteresserte gjør om de skal ha litt bedre bil.... og alle i NAF og på biltilsynet og i politiet syter og klager.... jaja.. Siter -- http://www.jwcompetition.com -- (under construction) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Loppa Skrevet Juni 18, 2002 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2002 Originally posted by tomgr .... men,det er vel slik som far sier: "Hadde det vært bedre med senking og lavprofildekk, hadde det vært slik fra fabrikk!"....og hva skal man svar på nå slikt? "Ja,men....." ;) huff...voksne folk! håper jeg aldri blir voksen... ;) /Tomas G Sett far til å se på en STCC bil , hvordan bremser dekk, fjæring osv er der. Eller en WRC bil satt opp for asfalt rally, og be han komme med den kommentaren igjen... det er en grunn til at personbiler går på 195/65-15 dekk og høy fjæring...KOMFORT - som går på bekostning av sikkerheten, dessverre. Siter 2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ 1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt x-'95 Audi S6 4,2 V8 x-'94 AudiCab 2,8 x-'99 Golf GTI 1,8T x-'98 Renault Megane Coupè Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.