esbandos Skrevet Juli 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 9, 2006 Hei. Jeg har en volvo 240 uten servo, å et kaross med servo. Det jeg lurte på er da om det er mye arbeid å bytte over forstillingen med servo til den uten? trenger jeg HELE forstillingen, eller er det nok med bare tannstangen? (det i midten av hjulene lissom). Hvor mange timer tar dette å gjøre for en som kan det? Trenger jeg flere deler? Noe som burde byttes ut mens jeg har forstillingen av? mvh Kim Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BossCat Skrevet Juli 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 9, 2006 Trenger bare tannstangen og servopumpa, og dei nedre bærekulene, er forskjell på bærekulene på bil med servo kontra uten, dei med servo har 1cm mere i sporvidde Siter Bilforumet.noModerator: Lakk og Karosseri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Juli 9, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 9, 2006 Hmm. Så jeg trenger ikke hele sulamitten lissom? Hvordan er det med justering av hjulvinkler og sånn? trenger jeg forstillingskontroll etter bytte til servo, eller kan jeg ta det på egen hånd? Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BossCat Skrevet Juli 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 9, 2006 Jepp, du bør nok ta en forstillings kontroll etterpå ja Siter Bilforumet.noModerator: Lakk og Karosseri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Juli 9, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 9, 2006 Så jeg klarer ikke å justere det til sånn som det skal være med øyemål? hvis jeg merker av hvor justeringsskruene sto før, å skuer dem like langt etterpå? Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar KRC Skrevet Juli 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 10, 2006 bruk en tommestokk å mål avstand mellom dekkene på begge sider (om du skjønner) og det skal være tilnærmet likt... Siter Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Juli 10, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 10, 2006 ja, var noe sånt jeg mente.. :p men funker det a? Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BossCat Skrevet Juli 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 10, 2006 Ok å bruke tommestokk for å justere spissingen, men siden du også forandrer sporvidden med å montere servostyring, så må du på verksted for å sjekke og få justert inn dei andre vinklene slik at dei blir rett, går ikke å ta slikt på øyemål. Siter Bilforumet.noModerator: Lakk og Karosseri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar KRC Skrevet Juli 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 10, 2006 skifta til servo på min 245 å brukte bare tommestokk og øyemål... funka som faan det!! :) Siter Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230A Skrevet Juli 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 11, 2006 Du trenger tannstanga, (husk å skru klemmene rundt tannstanga godt fast) pumpa, akslingene med leddene og sikkrings splintene som går gjennom boltene der akslingene er festet. Det er jævla viktig å sette i disse splintene, ellers kan du risikere at akslingene detter av, for de står på splines. Uheldig om du holder god fart om det skulle hende. Jeg ville anbefalt å stille hjulvinklene med forstillingsapparat. Jeg gjorde det ikke, og bilen slet ut dekkene jævla fort. Hele jobben er gjort på en times tid, med kaffepauser inn i mellom. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet Juli 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2006 Jeg vil opplyse om at det er forskjell på nyere og eldre motorer mtp på reimhjulet på veiva. 4/6-bolt f.eks? Og muligens ulike brakett-innfestinger til pumpa. Er også to typer/slag tannstang. ZF og en til. Da er det også ulike endeledd/kuler på disse. Fint om noen kan utdype og/eller rette på meg. :) Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Juli 12, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2006 B230AT: Godt forklart det der.. :) Det skal jeg huske på når jeg skal bytte forstilling. Men at hele jobben er gjort på en time? Med begge forstillingene montert i biler først? Hmm... da jobber man fort.. :P Skody: Ja, vet at det er forskjell på reimhjulet å sånn, men jeg har reimhjul som passer, så det burde vel ikke være noe problem? Den nye forstillingen er fra en 240 GLE 86mod... er vel ikke noe som ikke passer på en 240GL 83 der? :S Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230A Skrevet Juli 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2006 Jeg vil opplyse om at det er forskjell på nyere og eldre motorer mtp på reimhjulet på veiva. 4/6-bolt f.eks? Og muligens ulike brakett-innfestinger til pumpa. Er også to typer/slag tannstang. ZF og en til. Da er det også ulike endeledd/kuler på disse. Fint om noen kan utdype og/eller rette på meg. :) Selve festene til braketten er vel de samme på alle Bxxx motorer i 240. (?) Men det er samme tannstang på alle servomodellene. Bare forsjellige pumper. ZF pumpa, på noen tidligere modeller, har separat oljetank. Saginaw pumpa står på modeller før 1985, den har oljetank og pumpe som èn enhet. Og den siste pumpa(etter 1985) er Saginaw med separat oljetank. Jeg tror ikke brakettene passer om hverandre på de forsjellige pumpene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ken Karijord Skrevet Juli 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 13, 2006 du trenger oxo den biten fra servo tanstang og opp til rattstamme .. den er kortere på servobiler /ken Siter 76mod 242 bus bil 82mod 242 /prosjekt STOR sugis. 95mod 940 d24tic. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.