Gå til innhold

Miste lappen uten å ha blitt stoppet?

Ranger emnet

MazdaFriend

Kan man det?  

18 stemmer

1. 1. Kan man det?

• JA
      4
    • NEI
      14

Anbefalte innlegg

Hjelper ikke om de er 100 i bilen heller. De må ha et eller annet bevis før de kan straffe deg. En måling eller videobevis eller noe slikt. Det at to politimenn har sett deg kjøre fort, kommer de ingen vei med, så lenge du ikke innrømmer noe.

Eksempel; Var på vei hjem en kveld i 23:30 tiden. Lå i 95 i 50-sonen. Kjørte forbi en avkjørsel og la merke til at det var noen lys i enden av den veien. Kjørte bare videre i samme fart. Da jeg parkerte 2 min etterpå så jeg at politiet stoppet opp bak meg. Jeg gikk ut av bilen og var på vei inn. Politikvinnen gikk ut av bilen og stoppet meg og spurte om vognkort og førerkort. Førerkortet fikk hun, men i og med at jeg hadde låst og forlatt bilen så sa jeg nei til at hun fikk se vognkortet fordi bilen var låst og forlatt. De kan ikke kreve at jeg låser opp en låst bil for å se vognkortet. Politikvinnen sa at her gikk det litt vel fort. Nei, sa jeg, litt over 50 kanskje, sa jeg. Nei, det gikk mye fortere enn det sa hun. Hvor fort da spurte jeg. Det kunne ikke hun si i og med at de ikke hadde rukket å tatt noen måling på meg i og med at jeg hadde kjørt fra dem. Neivel sa jeg da, men det blir jo påstand mot påstand hvis dere ikke har noe bevis sa jeg. Så krevde jeg førerkortet mitt tilbake i og med at de ikke hadde noe bevis på at jeg hadde kjørt for fort. Jeg fikk det og gikk inn, og politiet måtte bare dra sin vei.

Politiet må bevise din skyld. to øyevitner kan si at du kjørte for fort, men uten håndfaste bevis, så vil de ikke ha noen sak så lenge du IKKE INNRØMMER noe. Det er politiet som har bevisbyrden. Regel nummer en når man har med poltiet å gjøre er å nekte og la dem bevise at du har gjort noe galt. Alt for mange er redde for politiet og innrømmer alt bare de ser en politimann.

Mazda 5

Opel Astra G

http://www.gauldalgatebil.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig nok, men så lenge de ikke har en måling på deg kan de ikke dømme deg for å ha kjørt for fort uansett om du hadde parkert eller blitt stoppet i veikanten. De kan riktig nok dømme deg for uforsvarlig kjøring etc., men ikke dømme deg til bot for å ha kjørt for fort uansett hvor mange politifolk som hadde sett deg. Hva skal de si til dommeren da? Han kjørte i ca 80 i 50-sonen. Dette holder ikke i en rettsak. Forsvarsadvokaten hadde lagd kjøttkaker av påtalemyndighetene hvis de hadde basert en rettsak på synsing og hva man tror. Lager du smultringer etc, kan de selvfølgelig ta lappen din, men det er noe helt annet. Så lenge de ikke har radar, laser eller video måling på deg, kan de ikke gi deg bot for å ha kjørt for fort.

Mazda 5

Opel Astra G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her oppe gjør de akkurat som de vil.. :coplight

Jeg mista den på mistanke om å ha kjørt for fort, fordi purken var 90% sikker på at han hadde rett skiltnummer på en bil som kom i motsatt retning av kontroll.. ble innkalt til avhør å fikk beskjed om å forklare meg før jeg fikk vite hva de hadde på meg, visste ikke hva det gjaldt så jeg forlangte å få vite det.. Når han sa farten han ville ta meg for visste jeg det ikke stemte, krevde advokat, greit sa han å fortsatte avhør!!?? ringte dagen etter å lurte på om jeg hadde snakka med advokat, jeg sa ja, han ville ha meg i avhør samme dag.. Jeg fortalte at advokat ville snakke med han først, da virka han litt sur..

Advokat ringte dagen etter, han var ikke der, venta 2 dager fortsatt inget svar.. Lørdag en uke etter fikk jeg brev om å møte i avhør førsta dag etter helga, jeg ringte å ga beskjed om at det var ikke mulig siden advokat måtte vite det en dag i forveien.. Vi ble enig om at advokat skulle ta kontakt med politi for å avtale en dag, politimannen sa når han skulle være der, advokat ringte, "nei han er ikke her idag", dette gjorde advokat en eller 2 dager til.. siste dagen fikk han kontakt, da var det en dag før det hadde gått 3 uker...

Politi ringte meg opp å sa: hadde vi hatt lappen din her idag skulle du hatt den ijen, vi sendte den igår!! Du må møte i tingretten, å forklare deg der, du vil og ha mulighet til å avgi forklaring der istedet for på politi kontoret.. Uker gikk å jeg ble innkalt til tingrett, møtte opp, fikk pes for å ikke ha møtt til avhør... forklarte meg. fortalte at jeg hadde vitner på at jeg var 3-4 mil unna der måling ble foretatt, på det tidspunkt politi påstår å ha tatt "meg?".. fortalte at vitna satt ute på gangen dersom de ville ha en prat med dem, viste ingen interesse for dette.. Så gikk tingretten til sitt for å vurdere om det fortsatt var grunnlag for beslag i førerkort.. Jeg møtte opp litt senere for å få dommen forkynnt. Tingretten ser ingen grunn til at politi ikke kan ha fortsatt beslag i førerkort.. Å opp på alt dette beslagla politiet førerkort før det var avklart med politijurist, en dag før det som står i saksdokumenta! Politimann sa: eg har prøvd å få tak i politijurist i hele dag for å høre om vi kan ta sertifikatet ditt, eg har ikke fått tak i han, men eg regna med at eg kan berre ta den!..???

Dette hadde ikke engang skjedd i det gamle sovjet...

Kor har det blitt av "uskyldig til det motsatte er bevisst"??

EG føler meg dømt uten mulighet til å få bevist min uskyld!!!

Mvh. oppgitt fotgjenger helpme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det bare å anke hvis du ikke har gjort det. Ankegrunnlaget er jo at du hadde vitner som ikke ble hørt. Det virker som om retten tror på en politimann som har ingen fysiske bevis. Det at du hadde problemer med å møte til avhør, bruker de mot deg. For alt det vi vet, så har politiet snakket med dommerne på bakrommet og bestemt utfallet av saken før den kom opp for retten, og derfor bare avfeide vitnene dine. Ank saken og før vitner. Hvis du ikke kommer noen vei med det, så anmeld politimannen det er snakk om for falsk forklaring, og bruk vitnene dine der. Jeg vet dette kan bli dyrt for deg, så jeg forstår deg hvis du bare ønsker å bli ferdig med saken. Trodde det var slik i Norge jeg at man kan ikke bli dømt uten bevis, spesielt når man har flere vitner som sier noen annet enn hva politiet sier.

Håper det ordner seg for deg på en eller annen måte. Lykke til.

Mazda 5

Opel Astra G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i en eventuell rettsak vil 2politifolk sitt ord stå mye sterkere enn "mannen i gata" sitt... I ditt tilfelle var du allerede ute av bilen, og de kunne jo ikke bevise at du i det hele tatt hadde kjørt.

Kronspørsmålet vil jo da være noe ala,

- Hvor raskt ble tiltalte målt?

- Ingen måling? Men hvordan kan de da påstå at tiltalte kjørte for fort?

- Har de en form for syvende sans, lasermålende øyne?

Man kan jo argumentere at politifolk kanskje har litt bedre erfaring med å bedømme fart "etter øyemål" enn mannen i gata, men jeg tror ikke det er gangbare bevis. :)

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kronspørsmålet vil jo da være noe ala,

- Hvor raskt ble tiltalte målt?

- Ingen måling? Men hvordan kan de da påstå at tiltalte kjørte for fort?

- Har de en form for syvende sans, lasermålende øyne?

Man kan jo argumentere at politifolk kanskje har litt bedre erfaring med å bedømme fart "etter øyemål" enn mannen i gata, men jeg tror ikke det er gangbare bevis.

Dei påstår jo at dei har hatt kontroll å har alle papir i orden, men det skulle jo eg og greidd for rapporten blir jo skrevet når dei er tilbake på politikontoret..

Men så lenge dei ikke har stoppa nåken er det jo ganske tynt å ta fra en lappen fordi du er 90% sikker på at det er rett skiltnr.??

Men har hørt såpass om den politimannen at det er nok null vits å si det i retten, for det blir ord mot ord...

han er ganske godt kjent blant befolkningen her, å tydlivis ganske upopulær for sine framgangsmetoder både blant ungdom å voksne... Å når folk føler sånn om en politimann, da har han feila i sin jobb.. Dei skal skape trygghet, ikke tvil og "frykt"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider