bjørn Skrevet Juni 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2006 Jeg holder på å sanke deler til 16V Turbomotor og vil gjerne ha tips og innspill fra dere der ute... Poenget er å få noe som ikke koster så mye, ca 300+ holdbare hester og gjerne masse dreiemoment, og ikke minst skal den ikke bruke så mye bensin!! Hehe, med alt det du har skaffet an ligger dette an til å bli temmelig DYRE 300 hk :) Men du får jo en meget potensiell maskin da! Siter [ Volvo 242 -82 ] [ Fiat Uno Turbo -86 ] [ Ford Sierra Cosworth -91 ] [ Volvo 240 -83 ] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oeb Skrevet Juni 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2006 At blokka er mye sterkere pga underspyling er tull, det har ikke så mye å si.Sammen med hydrauliske løftere på 16v toppen, så er vel også 230 oljepumpa litt underdimensjonert. Underspyling kan også ettermonteres på 234 blokka. Underspyling er for å hindre slitasje på sylinderveggene over lengre tid (og for å minske temperatur på stempel). Vil være unødvendig med underspyling om du skal kjøre med rundt 300+ hk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo245TIC Skrevet Juni 30, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2006 Underspyling er for å hindre slitasje på sylinderveggene over lengre tid (og for å minske temperatur på stempel). Vil være unødvendig med underspyling om du skal kjøre med rundt 300+ hk. Jada, Men les litt lenger opp! Jeg vil ha potensiale for mer!!:D Da er det vel uansett bedre med FK blokk vel?? Blir sikkert 400hk senere, bare pengene strekker til:) Poenget er bare at jeg vil ha et godt utgangspunkt som ikke går i stykker etter 30 tusen km... Hvor mye holder forresten originaldysene på B234 blokka til? Og en ting til, de balanseakslene på B234 blokka er vel kjekke? Bør jeg kanskje putte innmaten i FK blokka over i B234 blokka, eller er det tull hvis jeg satser på 400hk senere? Siter 1975 Volvo 264 GLE Chevy 350 V8 1996 Toyota Hiace 2,4 2003 Peugeot 307SW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Juli 1, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 1, 2006 Jada, Men les litt lenger opp!Jeg vil ha potensiale for mer!!:D Da er det vel uansett bedre med FK blokk vel?? Blir sikkert 400hk senere, bare pengene strekker til:) Poenget er bare at jeg vil ha et godt utgangspunkt som ikke går i stykker etter 30 tusen km... Hvor mye holder forresten originaldysene på B234 blokka til? Og en ting til, de balanseakslene på B234 blokka er vel kjekke? Bør jeg kanskje putte innmaten i FK blokka over i B234 blokka, eller er det tull hvis jeg satser på 400hk senere? jeg tror ikke selve styrken på blokken er noe differanse i. Det jeg tror vil bremse deg, er råder og stempler som b234 har originalt. Men, så må du regne på: er det kanskje bedre å selge ft'en komplett og heller kjøper SPM deler? Om du får 10-15 for ft'en og SPM råder koster vel 900kr stk, samt stemplene er vel 1500kr stk? (SEK). ps. kan godt være jeg er på bærtur nå, er så sykt trøtt :P Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo245TIC Skrevet Juli 1, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 1, 2006 jeg tror ikke selve styrken på blokken er noe differanse i.Det jeg tror vil bremse deg, er råder og stempler som b234 har originalt. Men, så må du regne på: er det kanskje bedre å selge ft'en komplett og heller kjøper SPM deler? Om du får 10-15 for ft'en og SPM råder koster vel 900kr stk, samt stemplene er vel 1500kr stk? (SEK). ps. kan godt være jeg er på bærtur nå, er så sykt trøtt :P Hmmm, ok. Jo, men jeg har kun blokka og fikk denne så billig at det gjør meg ingenting å slenge innmaten over i 234 blokka! Men er de originale stemplene i FK blokka sterkere enn de i 234 blokka? Sikkert spurt om det før men.. Er litt forvirra.. Siter 1975 Volvo 264 GLE Chevy 350 V8 1996 Toyota Hiace 2,4 2003 Peugeot 307SW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo245TIC Skrevet Juli 1, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 1, 2006 Har forresten hørt at B234 blokk ikke passer i 240!? Stemmer det?? Isåffal blir det jo fk blokk uansett... Siter 1975 Volvo 264 GLE Chevy 350 V8 1996 Toyota Hiace 2,4 2003 Peugeot 307SW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet Juli 1, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 1, 2006 Som sagt før i tråden, så må det ene motorfestet moddes litt. Blokka, stempler og råder er like sterkt som på en ft. Du må bare bytte til lavkomp stempler for å kjøre med turbo. Fordelen med 234 blokka er som sagt bedre oljepumpe, reg reim passer selvsagt uten mods og litt mindre med bevegelige deler i blokka. Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvokvaløya Skrevet Juli 1, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 1, 2006 Skaff deg ei 23 turboblokk med veiv.Ring Håvard Forzaa på SHS Performance,han har H-råder og 16v wiseco liggende,hvis han ikke har solgt de. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
s90r Skrevet Juli 1, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 1, 2006 Har forresten hørt at B234 blokk ikke passer i 240!? Stemmer det??Isåffal blir det jo fk blokk uansett... problemet ditt er at fordeleren på B234 ikke kan flyttes ned på blokka. Så du må modifisere torpedoveggen sånn at du får plass til fordeleren Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet Juli 1, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 1, 2006 Skulle vel ikke bruke fordelertenning uansett? Evnt kan man flytte fordeleren til fremsiden på toppen. Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oeb Skrevet Juli 1, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 1, 2006 Balanseakslene plukkes jo vekk ved trimming.. de originaldysene er vel ikke mye over 200cc tror jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo245TIC Skrevet Juli 1, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 1, 2006 Skal ikke ha fordeler nei! Bør jeg plukke vekk balanseakslene? Er det ikke bare fordel å ha de der? eller stjeler det for mye hk?.. Siter 1975 Volvo 264 GLE Chevy 350 V8 1996 Toyota Hiace 2,4 2003 Peugeot 307SW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet Juli 1, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 1, 2006 Stjeler visstnok 10-15hk, og merker nesten ingen forskjell på vibrasjoner. Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo245TIC Skrevet Juli 1, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 1, 2006 Stjeler visstnok 10-15hk, og merker nesten ingen forskjell på vibrasjoner. Ok, da er ikke det noen tvil:D Siter 1975 Volvo 264 GLE Chevy 350 V8 1996 Toyota Hiace 2,4 2003 Peugeot 307SW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230ft Skrevet Juli 1, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 1, 2006 Hehe, med alt det du har skaffet an ligger dette an til å bli temmelig DYRE 300 hk :)Men du får jo en meget potensiell maskin da! hva er det som er så dyrt av det han har skaffet da? det er jo det "værste" som står igjen! turbo og datasprut..er jo der det ryker penger! og i innmat.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.