Gå til innhold

Saab 900's levetid..

Ranger emnet


Sower

Anbefalte innlegg

Bare så vi har en liten oversikt her... ;)

 

Hvor lenge har ca. en godt stellt saab 900 (80+ modell) i levetid i km.

ca. ? Går motoren kveld etter 300.000, eller er den ei kule selv etter 500.000?;)

 

Og mens vi har denne oppe... hva med turboen? svekkes den ganske tidlig, og er den billig å bytte ut? :O

H-mjølk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16v har samme motoren som i 9000 Turbo. De går som ei kule etter 500.000 hvis de er litt velholdt. Motoren i bunn og grunn er dønn slitesterk! Sett flere som har bikka 500.000 glatt, bare dårlige synk.ringer i kassa. Turboen er en Garett T3. Det hender den blir dårlig etter 350-400.000, men er folk som kjører 500 med samme turboen. Eneste det står på er oljeskifte. Ettersom det er reg.kjede på dem er de veldig avhengige av at oljen byttes innimellom. Kjedlig med reg. ras!

- 1993 Saab 9000 Aero

- 1986 Mercedes E300 - Jobbil m/ manuell

 

- Kristoffer, Stcn N783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bumper denne med å fortelle om egne erfaringer :)

 

min har gått snart 250' og merker ingenting, starter og går når som helst og hvor som helst. bilen blir kjørt litt hardt noen ganger, høyt turtall, bremsing og bryting i alle rettninger å fasonger (18 års syndromet? :P) MEN det er _sjeldent_! og bilen er like "happy" etterpå :)

Fikk den nettopp EU godkjent, og eneste 2'er feilene jeg fikk var en bremseslange som måtte skiftes, ett hjullager måtte byttes og stramming av håndbrekk

 

Eneste negative jeg har å si er at synkroniseringa i girkassen er litt shabby, den kan av og til finne ut at den ikke vil gå rett inn i 1. giret dersom jeg kjører og stopper i f.eks. 2. eller 3. uten å være litt treg og lage noen "fine" lyder. samt at når den skal i revers kan den lage noen lyder.. så lenge at man tar det rolig og ikke bryter den i gir går det utmerket.

 

Angående turbo har jeg ingen direkte erfaringer annet at jeg har en kompis som har en 900T8 som nettopp rundet 300' og har fått forståelse av at han er storfornøyd, ingen spesielle plager :)

 

Kan med hånda på hjertet si at SAAB 900 har en god motor som går langt om den får den omsorgen den trenger

VW Passat TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

jeg har da også en forkjærlighet for Saab(900) .Nå er det ikke lenger hjertet som banker ,men rådelagrene. Den har ikke gått lengre enn 231 k ,og så dagens lys i 94..;) Noen som vet hvor man kan får tak i en ny motor evt, så den kan kjøres igjen? HAr sett en del omkring ,og det er ikke så lett og finne 2.3 liter'n til salgs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Her er et par andre artikler om samme bilen.

http://www.todaystmj4.com/_content/news/topstories/story_5856.asp

http://www.vibilagare.se/artikel.asp?guid=ACAAA44E-3928-49F8-B1CC-300D090F4C2E

 

Angående det med turboen, jeg har en 900 Aero makan til den i linkene, bare at min er '88, den har gått 250.000 og på den begynner turboen å bli ganske klar for utskifting, men nå er den trimma da, jeg vet ikke hvor mye den er trimma, eller hvor lenge den har vært det, men at den har hatt rundt ca 200hk i minst 7-8 år skal du ikke se bort i fra, og det kan jo ha litt å si.

 

Ny(overhalt) turbo koster 5350 for en til fulltrykks turbo, eller 5700 for en til lavtrykk hos Speedparts

'75 Saab 96 v4 Rallybil

'80 Saab 96 V4 Jubileum

'88 Saab 900 Aero

'90 Saab 900 Aero

'96 Saab 9000 Aero

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår