Gå til innhold

Hvilken syre til syrevasking?

Ranger emnet


Aeomholt

Anbefalte innlegg

Noen som har noen tips om hva slags syre som brukes til å dyppe metalldeler i for å syrevaske bort rust?

 

Har lyst på et kar hvor jeg kan dyppe f.eks. braketter, motordeler osv men vet ikke hva slags syre som egner seg eller hva man kan få tak i hvor..

 

Noen som har noen tips?

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hvor erfarne og hvor mye folk kan om syrer her. Det er sjukt effektivt, men no skumle greier... For å si det sånn, får man det i øya er man blind, får man det på huden brenner syra seg inn... Fosforsyre er sammenlignet med tynner det samme som tynner er mot vann. JEg vet ikke helt PH verdien, men ligger nok ned mot 2, kanskje 1 avhengig av hvor konsentrert man har det. Og fra PH grad 2 til PH 1 er ikke syra dobbelt så sur, men 10 ganger så sur... Er en logaritmisk skala det, som vil si hvor mange ganger man opphøyer i 10. 10^2 til 10^1 er ikke dobbelt så stor fra PH 1, men 10 pga. 10^1 ganger 10 er lik 10^2. PH1 betyr egentlig log 10 og PH 2 log 100.... taster man det på kalkulator får man henholdsvis 1 og 2. Forøvrig gjelder det samme på Richterskala, og noe alla det samme på dB, men er ikke helt sånn der. Desibel er forøvrig Watt per kvadratmillimeter W/mm^2

There's no replacement for displacement

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nøytral væske har ph 7. Fra 7 og oppover kalles det base. Og en base (det motsatte av syre) er væskens overskudd av H30+ ioner;)

 

Og da innbiler jeg meg at en syre kan ikke bli mindre enn Ph 1 pga. når syra er akkurat lik Ph 1 så har den vel ingen H30+ ioner... Finnes vel ingen væsker som er HELT tomme for dette, men tilnærmet lik tomme, bla. batterisyre

 

Mange som ikke skjønner hvor farlig syrer er (merk! baser er like farlig, en base kan bla. være Plumbo, som man helst ikke bør spise, bortsett fra om man har store problemer og vil gjøre det slutt; du brenner opp innvendig)

 

TIlbake til det jeg sa i sta, så ser man at Ph 1 har 10 ganger så få H30+ ioner enn Ph2...

There's no replacement for displacement

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idiotene som gjorde det da?

Ingen fortjener noe sånt! Men kunne jo vært bare litt plumbo i da, og ikke noen kruttblanding.. Hvem vet..........

-99 Golf GTI 1.8t (fmic,kw,bsr,ts-racing)

-87 24o Turbo (under oppussing)

Tidligere biler-92 E34 M5 Touring -86 Sierra IS -90 240 turbo -03 Honda Nsr (solgt) -03 Honda Nsr (spiker)-86 Suzuki Fz (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaustisk soda er og base.. fint du nevnte det her.. smart å huske på.. hadde det på skola i vinter.. men glømt litt det:P men vær forsiktig med syrer! er stygg farlig.. kamerat til pappa miste hånda av det.. sølte over..

-BMW e30 320 tramp drifter posjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår