Gå til innhold

optimal cooler effekt ?

Ranger emnet


Henrik

Anbefalte innlegg

Forslaget til ManiaCoupe høres fornuftig ut.

 

Jeg forstår det da sånn at en oksidert aluminiumsflate fører varme dårligere enn en anodisert aluminiumsoverflate hvor graden av oksidering i metallet er mindre ?

 

 

Idiotisk av Tuningstore å legge ut et "tips" de ikke har dekning for.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mfafa

Intercooleren skal kvitte seg med varme så fort som mulig.

Kvitter den seg med varme raskt, blir den følgelig kjøligere.

Siden svart blir så fort varmt, blir det vel like fort kaldt! :rolleyes:

 

Morsom konklusjon :-) Er ikke ekspert jeg heller, men jeg vil tro at hvis man har tynnest mulig vegger på en ic vil den kjøle best, lakk blir jo isolering, hvertfall hvis den blir tjukk. Men det er nok litt teoretisk.

 

Ta heller å sett inn et rør i form av en sløyfe forann intercooleren, med små hull i. så kjøler du ned ic utvendig med kullsyregass ved gasspådrag.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en diskusjon om dette med en fra Hydro Aluminium Profiler for en tid tilbake. Han mente at utforming av kjøleribber/kanaler bestemte ca 95% av kjøleffekten. Dette på bakgrunn av samme statorhuset til el. motorer ble anodisert eller pulverlakkert i flere forskjellige farger med tilsynelatende lik kjøleeffekt. De leverte også hus som var lakkert med en blank farge, dette kommer sikkert av lettere renhold.

VW Audi club Norwegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke tull at mattsvart øker kjøleevnen! Men som Rattlås sier er det ikke så mange prosentene å hente.

 

Vet dog med sikkerhet fra tjenesten på ubåt at det er litt å hente på mattsvart kontra polert alu, maskinguttene brukte mye tid på å lakke og rense kjølere!

 

For øvrig tror jeg tipset er lagt ut i god vilje... Rune er flink, han! :D

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså....en matt maling er jo mer porete i overflaten..jeg ville da tro at den vil kjøle bedre fordi den gir små luftstrømniger på overflaten, og lede vekk mer av varmen på like lang tid.

da ville det jo lønne seg å sandblåse også, ikke sant? hvis det gir samme effekten som matt lakk er det jo disse bittebittesmå strømningene som gjør det....

hvis ikke lakken inneholder varmeavledende materialer da...

(bedre enn alu; gull eller kobber)

 

Men det som ødelegger hele opplegget er at dette bare gjelder for strålingsvarme,

 

Husk at IC en blir varm, og gir jo dermed fra seg strålevarme...

(ikke så mye akkurat, da)men allikevel...

 

 

Imidlertid vil man med en ru overflate ha ett større kontaktareal mellom luft og ic, men massestrømmen vil minke..

 

Ja, men hva er best.... "kvalitet eller kvantitet"

 

Vet også at en radiator montert i en viss vinkel kjøler bedre enn en som står rett opp og ned...kan tenke meg at det har noe med turbulensen bak radiatorrillene å gjøre..nettopp for å utnytte lufta bedre.

 

Interressant disk. detta!:)

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår