Gå til innhold

240 som førstebil? Noe å satse på?

Ranger emnet


Laks1

Anbefalte innlegg

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest Volvo_gutten
...Sleng gjerne ut bilder av 240'er som jeg kan ha som inspirasjon til styling/opp-råning.(Og tips og forslag) Hehe. Må ikke være så alt for dyre inngrepene. :P ...

 

Sleng ut da folkens...:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Negative er vel:

*bruker ofte mye bensin

*litt store til å være førstebil om man ikke er vandt til å kjøre store biler

240'en er ikke noen stor bil. det er et synsbedrag hele greia. mye pga. jævla langt panser. ikke er de så tunge som folk skal ha det til heller.

 

Jeg kjøpte meg 240 som førstegangsbil. Greide jo å mose forstillinga på en grusvei etter 24timer, men fiksa det rimelig greit selv. Og hadde aldri skrudd bil før det.

 

Og om du har råd til å kjøpe en 89modell eller nyere med innsprøytning og 5trinnskasse er det absolutt verdt det! (bruk mindre på råneting og anlegg og kjøp et bedre utgangspunkt! (ta det fra en som veit det!))

 

Pluss:

varmeapparat

forutsigbarhet

starter alltid (orginale biler)

robust og slitesterkt

enkelt å reparere for en gjør det selv "mekaniker"

billig og svært god tilgang på deler (svært billige slitedeler)

billig forsikring (sammenligna med en del audi og ex. golf (gti?))

lettkjørte! (med servo)

meget lettkjørt motor (enkel start/bakkestart)

orginalt gode kjøreegenskaper! (bli vant til krenginga, lett å oppgradere)

veldig gode bremser, godkjent for det meste.

du stiller ganske sterkt i en ulykke. trygge biler.

 

sikkert mye mer, men dette er jo en begynnelse. vil jo påstå at det er flotte biler også men det er jo smak og behag! og ikke minst gøy på vinteren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

240 er go'bil det.. Det med vekta er hvertfall feil, er det ikke 1250kg døm veier originalt? Mange nye biler, f.eks Golf, A4 osv veier mere enn det...

Det som er best er den gode tilgangen på deler. Det som er dummest er at det er pent lite å få tak i av "eftermarknadsprodukter" da alt dette har gått ut (nesten). Så skal en ha noe litt værre en originalt må en som regel lage dette sjøl.

Men som tidligere nevnt: Bruk heller mere penger på en bil som er i god stand, ser pen ut og har bra motor (b230F e.l.) enn en billig en med masse råta på.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

240'en er ikke noen stor bil. det er et synsbedrag hele greia. mye pga. jævla langt panser. ikke er de så tunge som folk skal ha det til heller.

 

Her spørs det hva du mener med "ikke stor". Størrelsen man må manøvrere med en 240 er som mange andre biler i "øvre mellomklasse". Betydelig "større" personbiler finner man vel stort sett bare i luksusklassen (BMW 7-serie m m) og blant amerikanere. Så de er ikke "uvanlig store" biler, men likevel større enn de fleste. Andre Volvomodeller er knapt "større", men det er andre biler enn 240 som kan være å foretrekke hvis man skal ha tre sittende i baksetet...

 

Når det gjelder vekt: Antall kilo er "udiskutabelt" - ca 1250-1350. Dette er ganske riktig lite når man sammenligner med nyere biler av tilsvarende størrelse eller snaut nok det. Oppfatningen at 240 er en tung bil henger igjen fra den tiden da 240 var "på høyden" - 70-tallet, begynnelsen av 80-tallet. Den gangen var den faktisk tung sammenlignet med de fleste sammenlignbare biler. Det er i denne sammenhengen påstanden må sees. Senere har det blitt stappet inn så mye teknologi og utstyr som ikke fantes tidligere, at det har blitt en del vektøkning.

 

Når det gjelder anbefaling: Ja, som det allerede har blitt nevnt mange ganger: 240er er billige å kjøpe (fordi de er gamle), de er lette å mekke på, de er driftssikre og solide (forutsatt at det ikke har blitt slurvet urimelig mye med vedlikehold) - og viktig, de er kollisjonssikre sammenlignet med "alle" andre gamle biler.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har eid 3 stk 240's, men jeg har kjørt masse andre biler også, som feks:

titalls mercedes 190'er -> lettkjørte, men ikke så gøy å kjøre.

titalls mercedes w124'er (alt fra E200 til 500). -> helt greie biler, men dyre deler.

mercedes 126 (280se) -> drit

ca. 5stk mercedes w123 (300td, 230, etc) -> ikke kall dette for bil

Ford Mustang (1987', firkantete typen, todørs var den vel(?)) -> fet motorlyd, men manglende kjøreegenskaper, samt jeg likte ikke utseende.

VW Corrado G60 -> helt grei (rett frem), men mangler "kjøresjarm".

Volvo 960

Volvo 360

++++ (veldig mange biler, faren til eksen min driver bilfirma)

 

Ja, jeg er altså enda en av de gale volvofanatikerene.

Jeg har kjørt veldig mange type biler, i forskjellige aldre, prisklasser, med forskjellig vekt og effekt.

 

Før jeg sier noe om 240, må jeg nesten si at jeg alltid har vært volvofanatiker. Jeg pleide å sitte å lese volvobrosjyrer i ung alder. Hadde masse permer, blader, brosjyrer, o.l. i strøken stand.

 

Desverre mistet jeg alt i en husbrann for en del år siden.

 

Men, ja.. back on track:

240 er en veldig solid bil, tåler mye "misbruk" og manglende vedlikehold.

Deletilgangen er for det meste veldig bra og man kan ofte finne nye deler fra usa, eller bare kjøpe brukte fra den lokale skroten.

 

Tuning/Styling er noe mer begrenset enn F2F biler, da dette ikke er en plastrakett og egentlig ikke bør bli en plastrakett (min tanke, iallefall).

 

Jeg synest det er på en måte positivt at det ikke florerer med styling, felgre, etc. til 240, da det blir enklere å få en "spesiell" bil.

 

Om noen ser en stylet bmw 5 eller 3 serie, so what? De finnes jo på hvert gatehjørne! Ser du dog. en gammel volvo, som er "original", men noen fete rims, senket, hvite blinklys, da <3 <3

 

ja, jeg sa jo jeg var en av de gale volvofanatikerene.

 

Jeg mener volvo er bra bil, enten om du har tuningformål, eller om du bare skal ha en a-b bil.

Om du tenker på drivstofføkonomi, gjør som locked sa: kjøp deg en med b230f.

 

Det ligger ellers en sticky tråd i forumet her, om motorbytte til b230f/fk/ft.

 

ps. bruk heller 100.000-200.000 i en gammel volvo, enn å kjøpe deg en ny yaris for 170.000kr.. skal love deg, volvoen er mer morro å kjøre.. (selv om den vil bråke mer og være mer ukomfortabel)

 

edit:

glemte bilde av min stålrakett

DSC01194.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enige der , skal ikke så masse til for at en 240 skiller seg litt ut , og at folk ser en gang til på den , få den ned til jorda , stiv den opp (sånn at du kan ta en 90graders sving uten å slipe kanalene ) fresh opp lakken , få på store felger MED kant, få på en eksoshale sånn at den S'n bak forsvinner... så blir en 240 straks myyye bedre , men ville skaffet meg en 88 eller nyere , galv , F motor...

Toyota Cressida

Volvo S60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle som har svart. Dette er de mest saklige svarene jeg har fått.

R-Power: takk for bilder.

Prebendju: den var jammen stilig, hvilke "styling" er det på den? Noe dyre greier?

DaButcher: FyF*** den var råå.

 

Ser ut til at det blir en 240 på meg. Hadde noen giddet å finne noen annonser til biler jeg burde gått for? Maks 50000kr.

 

edit: DaButcher: Hva har du gjort med bilen din? Si nøyaktig hva du har gjort, og hvor mye det kostet? Hehe. Hadde jammen vært glad hadde jeg hatt en slik bil. Du er mitt forbilde. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Volvo_gutten
Ser ut til at det blir en 240 på meg. Hadde noen giddet å finne noen annonser til biler jeg burde gått for? Maks 50000kr.

 

Denne kanskje?;) Lav km. og ikke så verst pris...

 

 

edit: DaButcher: Hva har du gjort med bilen din? Si nøyaktig hva du har gjort, og hvor mye det kostet? Hehe. Hadde jammen vært glad hadde jeg hatt en slik bil. Du er mitt forbilde. Hehe.

 

Oppskrift :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

edit: DaButcher: Hva har du gjort med bilen din? Si nøyaktig hva du har gjort, og hvor mye det kostet? Hehe. Hadde jammen vært glad hadde jeg hatt en slik bil. Du er mitt forbilde. Hehe.

Hei,

 

Jeg kjøpte først en 1980 modell volvo 242DL, for nette sum av 6000kr.

 

Tok EU, fikset feil og fikk på skilter.

Så kjøpte jeg Eiker polaris felger, senkefjærer, gule koni..

Kjørte med den senket bak, men original fremme.

 

Etter hvert, ble jeg lei av b19a og fikk snusen i en b6304fs motor.. (Volvo 960 3.0 24v rekke6).

 

Det hadde alltid vært min drøm å ha den motoren, med twinturbo, etter jeg så den sorte 242en i bilsport for lenge siden.

Kjøpte motoren, men det ble tull som innkalling til verneplikt, o.l., som gjorde at motoren sto lagret i et år. Etter hvert, tok prosjektet mitt fyr igjen, jeg fikk Stein Ove Vikebø (http://www.vikeboe.com), til å bytte motor..

 

Før motorbyttet, hadde jeg preparert bilen med 24mm 264 whiteline stabstag, div. polyurethaneforinger, etc. Stein ove fikk bilen, motor og div deler..

 

Etter hvert, ble det ting og tang som måtte finnes ut, diverse ting som "ingen" visste. Ble en del mix og triks, men endte opp med custom motorfester, custom antivridningsstag på motor, 3" jt superflow n/a eksos, custom collector, truetrac diffbrems med 960 tonehjul, nytt dash, etc.

 

Alt gikk fint, etter utallige penger kastet på bilen, men en dag jeg skulle plukke opp en venninne, ble jeg rygget i..

Fikk 11300kr, men.. ja.. :P

 

Gjorde lite med bilen, det ble vinter, det ble sommer.. Så nå, for ikke så lenge siden, fikk jeg bulk bak også.

 

Jeg var rimelig lei bilen i høst. Vurderte å selge den.

Når det ble sommer og jeg fikk på eikerfelgene, fnat jeg ut: nei faen, kan ikek selge denne da..

 

Møtte en del nye volvofolk i området, vi leide bane og koste oss..

Så ser jeg en jente på http://www.volvo-power.net ønsker seg nye felger, jeg sender henne meld at jeg har eiker polaris felger med nesten helt nye dekk (for 5000kr i dekk), som jeg vurderer å selge.

 

Hun kommer å ser på hjulene, men sier hun skal se på div. andre hjul også, før hun bestemmer seg. Jeg sier at jeg selger de ikek for under 6k.

 

Hun er veldig ivrig etter å kjøpe, men jeg får slit med feriepenger, får ikke forskudd, etc. men, ja.. for å gjøre historien kort: jeg og faren min begynte på et volvo 780 prosjekt, i sammarbeid med Stein Ove Vikebø (igjen).

 

Vi måtte ha nye felger til 780, ingen kule var å oppdrive i bergensområdet og derfor ble det svensketur nr.2. (nr.1. var ny motor til 780).

 

Så, nå har jeg 18" superdtm felger med 225/35-18Y dekk.

Utvendig er bilen "original", utenom plastfangere, usa-front og volvo 460 skjermblinkers, montert på motsatt side (med vilje). Samt da volvo 740 90' baklys med hvit blink.

 

Det jeg må gjøre med bilen:

* sveise inn ny frontplate (ligger i kjelleren)

* sveise inn 740 avkapp (ligger i kjelelren)

* bytte div. skader på fronten (grill ,o.l.)-har på gang

* få vekk bulk bak

* få ny lakk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår