Gå til innhold

Polering av toppdeksel

Ranger emnet


TBI

Anbefalte innlegg

Mener jeg har lest div om dette her før, men finner ikke tråden ..

Skal ta ut toppdekselet og polere det. Hvordan bør jeg gå fram?

 

-Grovt sandpapir -

-Finere sandpapir-

-Kjempefint sandpapir :D-

-Autosol-

 

Er det mulig å lage til noe lurt til borremaskin/dremel for å polere autosolen? - Går fortere da skulle jeg tro..

 

??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Like greit å lage en egen tråd for dette egentlig :)

Kan fortelle hvordan jeg har gått frem når jeg har gjort dette, med ganske fine resultat.

 

Såklart demontere topplokket først. Og lagt det på avis, og tettet litt hull til vakuumslanger ol.

 

-Gått på den med men skive laget for å pusse rust, i mitt tilfelle har jeg skiva på en drill. Eller noe annet grovt å slipe ned med.

Med denne fikk jeg bort ujevnheten og den grove overflaten, og dette er veldig viktig.

-Så gikk jeg over til 100papir, og pusser bare over til alt er likt.

-Samme med 250papir.

-Så gikk jeg på med 1000papir, men bruk gjerne 1200feks.

Våtpapir er litt bedre men litt sølete :D

Her gjelder det å pusse å pusse til ripene fra 250papiret ikke er synlig og du har en rimelig glatt og fin overflate. Med dette papiret pusset jeg litt i sirkler før jeg begynte å pusse i 1 bestemt retning som med de grovere papirene. Så pusser du litt til ;) :D

-Når igjen overflaten var lik over hele og alle riper er vekk så vasker jeg den og tørker godt (inni og utenpå for å være sikker på at ikke noe metallstøv kommer inn i motoren)

-Så til slutt er det på med pussemidler, finns mye forskjellig med og uten slipemiddel i seg. Men jeg har bare brukt Autosol.

Dette gnir du inn med noe myk gammel stoff, eller om du skaffer en pusse skive e.l. til drill, og det er vel det absolutt beste.

Jo mer du pusser jo blankere blir det, til en viss grad såklart.

 

Aluminium blir egentlig ikke så veldig blankt, men det blir i alle fall pent.

post-112-13804851603459_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boXer

Like greit å lage en egen tråd for dette egentlig :)

Kan fortelle hvordan jeg har gått frem når jeg har gjort dette, med ganske fine resultat.

 

Såklart demontere topplokket først. Og lagt det på avis, og tettet litt hull til vakuumslanger ol.

 

-Gått på den med men skive laget for å pusse rust, i mitt tilfelle har jeg skiva på en drill. Eller noe annet grovt å slipe ned med.

Med denne fikk jeg bort ujevnheten og den grove overflaten, og dette er veldig viktig.

-Så gikk jeg over til 100papir, og pusser bare over til alt er likt.

-Samme med 250papir.

-Så gikk jeg på med 1000papir, men bruk gjerne 1200feks.

Våtpapir er litt bedre men litt sølete :D

Her gjelder det å pusse å pusse til ripene fra 250papiret ikke er synlig og du har en rimelig glatt og fin overflate. Med dette papiret pusset jeg litt i sirkler før jeg begynte å pusse i 1 bestemt retning som med de grovere papirene. Så pusser du litt til ;) :D

-Når igjen overflaten var lik over hele og alle riper er vekk så vasker jeg den og tørker godt (inni og utenpå for å være sikker på at ikke noe metallstøv kommer inn i motoren)

-Så til slutt er det på med pussemidler, finns mye forskjellig med og uten slipemiddel i seg. Men jeg har bare brukt Autosol.

Dette gnir du inn med noe myk gammel stoff, eller om du skaffer en pusse skive e.l. til drill, og det er vel det absolutt beste.

Jo mer du pusser jo blankere blir det, til en viss grad såklart.

 

Aluminium blir egentlig ikke så veldig blankt, men det blir i alle fall pent.

Heey .. Takker for bra svar! :)

Har nettopp kjøpt pussepapir og autosol, men skal ikke angripe lokket for på torsdag - er planen iallefall .. Skal på tur ..

Kjøpte 2stk tørrpapir og 1stk fin fint vått .. Blir litt mer søl og arbeid, men jeg tror det blir verdt det!

Skal legge ut bilder av resultatet etterhvert :)

 

-Fin og ren motor det der boXer .. er det din?

Hvordan fikk du pusset det rent mellom bokstavene? (er jo umulig å komme til .. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det å demontere topplokket når jeg har heller lite mekanisk erfaring. Har ikke skrudd noe særlig mye før.

 

Enkelt, og du skal jobbe hardt for å få ødelagt noe. Sitter bare i noen få skruer. Kan være lurt å kjøpe ny toppdekselpakining når du skal ha det sammen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg tar av toppdekselet, hva ser jeg oppi der da?

Sånn jeg har sett det for meg, frem til nå, kommer jeg rett ned til ventilene øverst på sylindrene, og må drive å justere og passe på at alt står helt perfekt for å ikke ødelegge noe når jeg setter det sammen igjen.. Er dette helt feil eller?

Noen som har bilde av en motor uten topplokk (helst injection)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare et lokk. Er faktisk ikke værre en det.

Du ser ned til kamakselen(e), bare å dekke det med noe papir over alt sammen mens lokket er av.

Eneste du må tenke på er at det IKKE kommer noe skitt nedi der, og at pakningen til topplokket er tett etterpå.

 

Originally posted by TBI

-Fin og ren motor det der boXer .. er det din?

Hvordan fikk du pusset det rent mellom bokstavene? (er jo umulig å komme til .. )

 

Takk. Er ikke min, jeg bare bruker den mest og driver vedlikeholdet som takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boXer

Det er bare et lokk. Er faktisk ikke værre en det.

Du ser ned til kamakselen(e), bare å dekke det med noe papir over alt sammen mens lokket er av.

Eneste du må tenke på er at det IKKE kommer noe skitt nedi der, og at pakningen til topplokket er tett etterpå.

 

Hvor følsomt er det for skitt? Er f.eks. det støvet du får fra tørkeruller farlig å få oppi?

Er det lurt å bytte toppakningen når jeg først har lokket av?

Hva skjer egentlig hvis toppakningen ryker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SunnyGTi2.0

 

Hvor følsomt er det for skitt? Er f.eks. det støvet du får fra tørkeruller farlig å få oppi?

Er det lurt å bytte toppakningen når jeg først har lokket av?

Hva skjer egentlig hvis toppakningen ryker?

 

Hvor følsomt? hmmm bare sørg for å ikke få noe skitt nedi der du.

Papiret er ingen fare.

Jeg har gummipakning og gadd ikke bytte, men det er lurt å bytte mens man har det av. Og hvis pakningen ryket vil det sansynligvis renne ut olje når du fyrer motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SunnyGTi2.0

 

Hvor følsomt er det for skitt? Er f.eks. det støvet du får fra tørkeruller farlig å få oppi?

Er det lurt å bytte toppakningen når jeg først har lokket av?

Hva skjer egentlig hvis toppakningen ryker?

 

Du kan godt bytte toppdekselpakningen, men toppakningen trenger du ikke å bytte, om du da ikke demonterer hele toppen. Men det er vel ikke det du har tenkt å gjøre? Det blir i så fall utrolig mye arbeid bare for å få en pen motor.

Har for tiden: 1997 520 BMW Touring og 1994 VW Golf 1,4 (!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og her er et eksempel på hvor bra det kan bli hvis du legger litt arbeid i det:

dcp00804.jpg

 

 

forresten,boXer...synes det var litt "drøyt" og hoppe rett fra 250 til 1000-korning... når jeg driver med sånt,bruker jeg 100,180,240,320,400,600,800,1000 og 1200 korning.... :D

 

regner med det blir blankere hvis du pusser med litt flere forskjellige korninger mellom 250 og 1000...

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TG1

og her er et eksempel på hvor bra det kan bli hvis du legger litt arbeid i det:

dcp00804.jpg

 

 

regner med det blir blankere hvis du pusser med litt flere forskjellige korninger mellom 250 og 1000...

 

Blir ikke noe forskjell, må bare pusse lenger med 1000papiret.

Men det blir nok bedre med 1200-1500, 1000 er nok for lite egentlig.

Trur jeg brukte 1400 på skriften på topplokket (mye blankere), men hadde ikke finere enn 1000 når jeg tok resten senere.

Skikkelig najs shine på de VW delene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår