Gå til innhold

En Utfordring 2,

Ranger emnet


panelovn

Anbefalte innlegg

For dere som ikke har sett den gamle tråden "en utfordring" så bør dere ta en titt..

 

Troms mesterskapet(innledende runde NM i bilmekanikk) er til helgen og nå trenger jeg hjelpen deres igjen!

 

Denne runden er rent praktisk og består av 6 poster på f.eks: bremser, motor, motorstyring, understell, elektro, diesel. på hver post får jeg en praktisk oppgave som tar fra 30 min til 60 min å løse!

 

Jeg henger fryktelig etter på forumet og burde laget denne tråden for en uke siden men det har alltid kommet noe i veien! jeg legger ut tråden nå men jeg begynner ikke svare før i morgen ettermiddag..!

 

 

Så nå må dere stille meg masse tekniske spørsmål for å skjerpe kompetansen min i faget! jeg har fortsatt ingen verkstedhåndbøker tilgjengelig så jeg kan ikke svare på spesifikke spørsmål om enkelte merker og modeller som krever det. kom gjerne med opplysninger som man ikke tenker over til vanlig men som er viktig innenfor personbil!

 

Husk! Mesterskapet er bilmekanikk på personbil så dere trenger ikke spørre spørsmål som ikke er kurant! f.eks: hvilken olje brukes på formel 1 motorer? eller lignende!

lykke til ;-)

Nissan primera GT 98`

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får spørre det første jeg da.

 

Bilen har dårlige bremser. Vakumet i bremsekraftforsterkeren er i orden, normalt slitte klosser og ikke luft i systemet. Hva er grunnen til dårlig effekt?

 

Diesel motor ryker etter overhaling av pumpe på godkjennt verksted. Hva er grunnen?

 

Du sliter med høy SMO temp. Hva kan være feil?

 

Bilen koker. Termostat er byttet. Hva er feil?

 

Det er gult skum på peilepinnen og i toppen av motoren. Hva er feil?

Wankel så klart!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får spørre det første jeg da.

 

Bilen har dårlige bremser. Vakumet i bremsekraftforsterkeren er i orden, normalt slitte klosser og ikke luft i systemet. Hva er grunnen til dårlig effekt?

 

Diesel motor ryker etter overhaling av pumpe på godkjennt verksted. Hva er grunnen?

 

Du sliter med høy SMO temp. Hva kan være feil?

 

Bilen koker. Termostat er byttet. Hva er feil?

 

Det er gult skum på peilepinnen og i toppen av motoren. Hva er feil?

 

Har hatt problemer med å komme meg inn på siden i hele ettermiddag! døds irriterende!

 

 

1: kansje fading..! bremsene har blitt for varme og har glassert seg. Etter å ha sjekket det så ville jeg sjekket om alle bevegelige deler går som de skal, om det er forskjellig slitasje på h.s kontra v.s! rust rundt stempel er ikke umulig.

 

2: Pumpa er sannsynligvis ikke riktig innstillt, kontroller tenningstidpunkt(innsprøytningstidspunkt) enten dynamisk eller statisk! er innsprøytningstidspunktet for sent vil den ryke mye svart! kansje er pumpereima satt på feil..

 

3:Hva er SMO?

 

4: Enten tett radiator som blokkerer vanngjennomstrømningen, defekt vannpumpe som stopper gjennomstrømningen eller defekt toppakning..

 

5: gult skum..?? det eneste jeg kan tenke meg er kjølevann i motoroljen..! enten defekt toppakning eller utslitte o ringer i oljekjøler(charge cooler)

Nissan primera GT 98`

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motoren er trimmet en del, men går ikke helt som den skal. når tennplugg skrues ut, er den hvitaktig og tørr....

 

hva kan problemet være, hva må gjøres for å utbedre det, og hva kan skje ved hendelser som dette?

 

 

for mager blanding.. mål avgass for å sjekke! er det montert turbo?

 

sett på større dyser, eventuelt mapping av motor for bedre fylling og forbrenning..

Nissan primera GT 98`

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm...

1Hva gjør en vakuum aktuator?

2Hva er k-jetronic? Hvordan fungerer det?

3Hva er e-jetronic? """""

4Hva skjer med eksosen gjennom dyrere headers som gjør at effekten går opp/hvorfor er det så mye bedre enn de originale grenrørene?

5Hvordan fungere en "torqueconverter" til automatkasser?

There's no replacement for displacement

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hovedsaklig motor :P:

 

hva skjer med motoren hvis veivhusventilasjonen går tett?

 

hva skjer hvis vinkelen mellom ventil og ventilsetet ikke har de vinklene de skal ha?

 

hvordan vil du gå frem ved test av lekkasje i kjølevæskesystemet?

 

en motor har dårlig kompresjon på en sylinder, hvordan vil du går frem for å finne ut hvor det er lekkasje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei folkens! hadde store problemer med internett oppkoblingen min i hele gaar saa jeg fikk ikke svart paa saa mye som jeg onsket!

 

naa sitter jeg paa hotellet i harstad paa en datamaskin med engelsk tastatur..!

 

konkuranssen starter i morgen klokken 0830.. burde vel gaa aa legge meg naa...

 

gruer meg.. tror det blir knallhard konkuranse

Nissan primera GT 98`

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei folkens! først og fremst vil jeg beklage at jeg har glemt av å svare på hvordan det gikk...

 

Jeg kom på en knepen 3.plass!

 

det var 6 poster: Drivverk, Forstilling, Motor, Elektro, Bremser og Avgass.

 

det var ca 50 poeng å oppnå på hver post og en totalscore på rundt 300.. husker ikke helt!

 

1. plass: Mads Drape Benonisen, Tromsø, 250 poeng

2. plass: Ingvar ettellerannet, Harstad, 239 poeng

3. plass: Meg (Bjørn Haugland Gynnild), Tromsø, 225 poeng

4. plass: Kim Skauvoll, Finnsnes, uvvist score

5. plass: Kjell Hugo Eilertsen, Finnsnes, uvisst score

6. plass: trakk seg pga sykdom.(Harstad)

 

Jeg fikk et multimeter og en t-skjorte i premie(woohoo)

 

En ting er sikkert, Mads som vant er en meget dyktig mekaniker som reiser til lillestrøm i oktober for å delta i NM. Han kommer til å hevde seg!

 

Troms har ikke ugrunnet 2 førsteplasser og 1 andreplass i de 3 siste NM.

 

Jeg er litt skuffet over å ha "tapt" med så liten margin, hadde gjort det strålende på de 5 første postene med bortimot full score, men så dreit jeg meg på leggen i elektro oppgaven! jeg begynnte å stresse og fikk dårlig tid på halve oppgaven! litt dumskap og litt uflaks blandet sammen!

 

Takk for oppmerksomheten folkens

Nissan primera GT 98`

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår