Gå til innhold

Touran 140 tdi DSG

Ranger emnet


futuredome

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en Touran 140 hk tdi med Dsg automatkasse for 3 uker siden. Kjøpte den helt ny og er strålende fornøyd!

 

Har lyst å Chippe den og har forhørt meg litt. Har to valg:

 

Enten oppgradere "softwaren" på hjernen via datamaskin og få ca 185 hk og MYE bedre dreiemoment, eller koble til en slags boks å få ca 170 hk og greit bedre dreiemoment. Denne boksen er sånn enkel å montere og enkel å ta av. Feks før servicer og lignende/ eller uhell slik ingen finner ut av det...

 

Bilen er jo helt ny, og har 3 års garanti på det meste. Si at hvis jeg skulle krasje eller lignende og forhandleren finner ut den er chippa så forfaller jo garantien -og det er synd!! Men jeg vil helst oppgradere hjernen istedenfor denne boksen for jeg ønsker MAX effekt.

I tilfelle må jeg "nedgradere" hjernen til normal før innlevering til forhandler hvis uhell på bilen...

 

Så karer, hva synes dere her inne jeg burde gjøre? Dere har mer peiling på tekniske ting enn meg...

 

Noen som har prøvd en slik "boks"?

 

Mvh

En stolt touran eiger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det første du skal tenke på at den girkassa du har på bilen ikke tåler effektøkning over det orginale...dette skulle du vel vært opplyst om når du kjøpte den....arve_b her på forumet fikk beskjed om det når han kjøpte sin med dsg...

Medlem på Bilforumet i over 10 år nå. Internett begynner å bli gammelt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men biler generelt tåler mer en norske "tall". Alt blir jo skrudd ganske bra ned før biler kommer til norge pga avgifter og diverse.

 

Har hørt noen forhandlere har sagt at det ikke er skadelig for bilen i utganspunktet når den ble laget så er det mer hest en hva norge får. I biler på norske veier så er det slags nedgradert chip. Og at bilen nesten blir normal med litt kvassere chip.

 

Noen her inne som har en "chippa" touran?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men biler generelt tåler mer en norske "tall". Alt blir jo skrudd ganske bra ned før biler kommer til norge pga avgifter og diverse.

 

Har hørt noen forhandlere har sagt at det ikke er skadelig for bilen i utganspunktet når den ble laget så er det mer hest en hva norge får. I biler på norske veier så er det slags nedgradert chip. Og at bilen nesten blir normal med litt kvassere chip.

 

Noen her inne som har en "chippa" touran?

 

så du mener at biler blir trimmet ned når de kommer til norge pga avgifter?

Medlem på Bilforumet i over 10 år nå. Internett begynner å bli gammelt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din er uansett ikke en av de utgavene, 140hk tdi er ikke noe norge spesial akkuratt. En boks er vel mye enklere? Så kan du heller chippe når garantien er utgått- om du da skal ha bilen så lenge.

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSG kassa di tåler en chipping uten problemer - DU FÅR BARE MER MORO !!

 

Men for all del ikke benytt "kullboks" - den overstyrer ecu'en din, og vil bare gjøre mer ugang enn du ønsker på sikt.

Det eneste som kan kalles chiptuning idag, er flashtuning - og da bør det også skje over diagnoseporten uten at ecu'en blir rørt... Da har du også tilgang til original software på et senere tidspunkt om ønskelig - tilbakestilling til original software kan også gjøres selv om bilen ikke skulle være kjørbar av en eller annen årsak...... Been there, done that :cool:

Speed is FUN!!

---------------

WEB: http://www.optican.net

BLOGG: http://optican.blogspot.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nja... Bluefin endrer bare noen få mapper i softwaren via en standard industri norm - flsaher ikke helt ny software - Bluefin er basert på at bileieren selv kjøper duppedingsen. Andre flash systemer er basert på at et verksted eller andre energiske personer utfører jobben -- da blir original software tatt vare på, og ny tunet software blir lagt inn i hjernen - virker akkurat som om forhandleren eller bilfabrikken legger inn ny oppdatert software.

Speed is FUN!!

---------------

WEB: http://www.optican.net

BLOGG: http://optican.blogspot.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chip er vel det beste og annbefale, finn ett chiptuning firma som chipper dsg kassa di også. Da blir alt opptimalt. Motoren får en finere gange og kassa får "mykere" giringer for og tåle det momentet som blir i motoren. Powerbox eller hva det heter er bare og styre unna, det er har ingen ting med tuning og gjøre. Den bare manipulerer styreenheten til og yte/ ryke mer. Trim på riktig måte eller la være!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hei, jeg har nettopp kjøpt meg en 2005 mod Touran 1.9 TDI 105 hk som jeg vurderer å chip tune. Hvilke firma og løsninger anbefales for chip tuning av denne motoren? Bilen har kjørt 100 000 km, men dette er vel uten betydning for chip tuning?

 

Jeg har sett på disse alternativene:

VW Touran 1.9 TDI

Autopower :: Steginformasjon

Flissundet Motorservice AS - Tuningspesialisten

 

Power box fra biltuning er klart billigst og enklest, men alternativet fra autopower virka ikke så dumt det heller, koster mer men også mer effekt for pengene.

 

Noen som kan dele erfaringer og anbefalinger på dette emnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår