Gå til innhold

Subwooferkasse på 120x20x40 - er det mulig å få bra låt i noe sånt?

Ranger emnet


MediaSUV

Anbefalte innlegg

Jeg har en Chevrolet Suburban som i fem år har hatt en spesialbygd bassreflekskasse på rundt 200 liter med to tolvtommers JL-audio-elementer som jeg kjøpte i USA (på et tidspunkt da de knapt fantes i Norge, og iallfall var hysterisk dyre). Denne har vært drevet av en Soundstream-forsterker jeg kjøpte samtidig. Oppsettet har fungert perfekt for meg, med nydelig, stram og samtidig fyldig lyd både på lavt og usunt høyt nivå. Men på grunn av en reduksjon i plassen baki bilen har jeg måttet ta denne ut, og i øyeblikket står det en liten JLAudio-kasse med en titommer der. Trenger jeg å si at det er nedtur? :puke

 

Så ut fra den plassen jeg nå har til rådighet har jeg målt meg fram til at jeg kan få plass til en ny subwooferkasse som er 120 cm bred (altså på tvers av bilen), 20 cm høy og 40 cm dyp (altså fra baksetet og bakover). Er det mulig å få noe som låter brukbart av noe sånt, eller kan jeg like godt bare gi opp og begynne å spare til en Infinity Basslink-variant? Jeg ville foretrukket å bygge (eller helst få bygd noe, jeg har ikke bygd den jeg har og tviler på at jeg er i stand til å bygge en god kasse), siden jeg regner med at for å få noe som er i samme lydkvalitet må jeg ha to Basslink-suber. :fire: :web

Lenke til kommentar
Del på andre sider

boxCreator?units=0&topDybde=40&bundDybde=40&hoejde=20&bredde=120&tyk=2.2

 

 

 

120x20x40 = 64,2liter

 

Skulle vell gå ann å lage en kasse med med skillevegg i som gir deg på sett og vis 2 stk 30 liters kasser.

 

http://graph.flexunits.com:8080/boxBuilder2.htm

 

Legge litt penger i nye elementer som spiller bra i lukket kasse.

Soundstream feks..

"Hvorfor kan ikke kvinner rygge?"

Gutten bygger amatør anlegg: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=111618

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du tror ikke det vil låte noe særlig med JLAudio-subbene i det? Da blir det nok heller Infinity. :(

 

Edit: Forresten, det kasseberegningsprogrammet var fint! Jeg er forholdsvis nevenyttig og har stort sett det man kan ha av sager og annet verktøy, så kanskje jeg bare skal prøve å bygge en kasse etter målene og prøve hvordan det låter med de elementene jeg har? Jeg har noe MDF liggende. Tror du det er verdt et forsøk? Og bør jeg i så fall bruke portene eller bare glemme dem og heller ha trykkammer? Jeg kan kanskje strekke meg til 25 cm dybde, og da blir det jo 85 liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du skal MDF`en og sagene ligge til du har fått noen mer kompetente svar fra noen bass-eksperter her på forumet.

Mitt personlige tips ville vært å tatt en prat med "autod" og "earthquake" her på forumet og gjerne fått noen tips og eventuelle tilbud på noen nye elementer som vil blåse hodet av deg.

 

Ta et lite hvileskjær og vent til du får noen tips fra andre en meg fra forumet, vet at det er en del som har bygget i pick-up`er og SUV`er.

 

Lykke til ihvertfall.

 

Ps. ta og søk og les litt etter hva som er skrevet tidligere her på forumet. De fleste problemer og løsninger har vært diskutert tidligere

"Hvorfor kan ikke kvinner rygge?"

Gutten bygger amatør anlegg: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=111618

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at jeg ikke har råd til å kjøpe så mye nytt. Med andre elementer må det sannsynligvis bli en annen forsterker også. Så for meg står det dessverre mellom å bygge noe med dette utgangspunktet eller å prøve å få solgt det jeg har og se om jeg kan klare meg med en Infinity Basslink. Men med litt flaks kommer kanskje en av de nevnte herrer med et innspill i tråden? :)

 

Edit: På JLAudios hjemmeside står det anbefalt kassestørrelse, og jeg ser at en trykkammerkasse kan være på 42 liter til hver av disse høyttalerne. Men har formen på kassen mye å si? Den er selvsagt annerledes utformet på hjemmesiden enn den jeg har tenkt å lage. Og blir det mye mindre trøkk med trykkammer enn med bassrefleks? For bassreflekskasse er anbefalt størrelse på 70 liter. Den jeg hadde var litt vel optimistisk beregnet av meg (fort og gæli...), det virkelige målet er ca. 140 liter, og det stemmer med JL Audios anbefaling på ca. 70 liter per element. Det vil si at jeg kan enten bygge en trykkammerkasse til begge høyttalerne eller en bassreflekskasse til den ene. Har du noen anelse om hva som da vil gi mest/best lyd? Jeg vet jo at trykkammer som regel er strammere enn bassrefleks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Caddylacen var proff! Men disse to bilene har nonk en del mer plass til subkasser enn det jeg har. Uansett, det tar vel ikke så mange timer å smekke sammen ei prøvekasse, så kan jeg kjøre den med to avdelinger og trykkammer til å begynne med. Og låter det bra, nøyer jeg meg med det. Jeg tror faktisk at den kassen jeg allerede har, også har en skillevegg mellom elementene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilken modell JL element er det? w0..w1..w3..w4..eller w6:D

av erfaring så liker de gamle JL elementa seg meget godt i lukket kasse.

så istedefor å bytte ut 12" elementa, om de ikke er defekte eller noe, så er det jo mulig å putte de i en lukket kasse å pushe de litt med en kraftig(ere) forsterker.

jeg hadde en 15 JL som er/var 400wrms men misbrukte den daglig i 2år med 1000wrms ;) så de tåler litt mer ja..

volumet du får ut av de måla er er 68L om du bruker 19mm plate og 64L om du bruker 22mm plate..

 

og om du trenger lukket eller bassrefleks kommer litt an på, men jeg ville gått for lukket..og får du den nærmere 80L så funker det jo sikkert bra med lukket.

man trenger forresten ikke bygge den 42L bare fordi JL sier det ;) det er bare et forslag.

 

-S

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har formen på kassen mye å si?

 

Svært lite.

Det eneste er at kassen er så lang at du begynner å nærme deg en kvart bølgelengde av arbeidsområdet til kassa.

Hvis du har erfaring med disse elementene i bassrefleks og den nye kassa stemmer i literantall ser jeg ingen grunn til å la være å bygge kassen.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stående bølger, mener du? Nei, så langt kommer jeg neppe. Jeg bygde forresten noen hyller i hjemmekinoen min for å bli kvitt et problem med det. Når jeg trekker fra gardinene, tror folk de er fulle! Hyllene skråner nemlig innover. Men det fungerte. :)

 

Det er W4, hvis jeg ikke husker feil. Så da satser jeg på en trykkammerkasse på 120x20x40 cm, delt i to rom. Det kan bli interessant! Jeg må finne ut hva som skal være opp, for den må fungere som hylle også (til å ha pc-en og litt bagasje på, når det trengs. Jeg lager nok et slags gitter over høyttalerne. Må bare sjekke hva det gjør med lyden først. Og så må jeg finne en måte å montere den på, den skal stå over en 110-liters propantank inni bilen. Det var derfor jeg fikk så liten plass plutselig. Men når drivstoffet koster halvparten av bensinen, og jeg drar rundt to liter på mila på småkjøring, er det noen kroner å spare... Uansett, takk for tipsene, folkens!

 

Kanskje jeg kunne spurt Zetec om han har lyst på en liten jobb? Han bor bare en halvtimes kjøring herfra, og det virker som om han har litt peling... ;) Det er lenge siden jeg fant ut at enkelte typer jobber kan det faktisk lønne seg å sette bort, folk som kan sånt bygger nok kasser ganske mye fortere enn en som ikke har gjort det før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår