Gå til innhold

740, grei førstebil ?

Ranger emnet


sc0ot

Anbefalte innlegg

740 er fine biler. Godt med plass, behagelig å kjøre. Personlig er jeg veldig glad i midtkonsollen som kan brukes som armlene.

Som gamle volvoer flest, tåler de en tur eller to i grøfta, er lette å skru på, glade i bensin og har solide motorer med godt bunndrag. Er derimot ikke noen racer-bil, særlig med NA motor. Se opp for rust, reservehjulsbrønn er en gjennganger, krom-lister på hjulbuene kan også skjule mye morsomt. Ellers styr unna de med b230k motor (forgasser med automatchoke).

 

Ikke en bil å anbefale om du har lang isete inkjørsel i 20% oppoverbakke, da fremkommeligheten ikke er noe spesielt å skryte av.

Kjøpte min for tre år siden. Har skrudd en del på denne, men dette har vært reparasjoner jeg ville gjøre, ikke noe som måtte gjøres. Har ihvertfall ingen planer om å selge den.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ikke en bil å anbefale om du har lang isete inkjørsel i 20% oppoverbakke, da fremkommeligheten ikke er noe spesielt å skryte av.

 

Synest 740 har veldig god fremkommelighet på vinterføre.. En må bare lære seg teknikken.

Det store plusset med disse bilene er den seige motoren - 2. gir i oppoverbakke med turtallet under 1000 rpm så siger det oppover omtrent uansett hvor glatt det skal vere. Dette er noe jeg VET av ærfaring, der vi må opp to bratte bakker, med en u-sving i midten.

Mange skryter så fælt av framhjulstrekk, noe jeg ikke er helt enig i. I oppoverbakker er det bakhjulstrekk som gjelder. Dess brattere bakken blir, jo mere av tyngdepunktet blir flyttet mot bakhjula.

 

Ellers vil jeg si 740 er en solid og super bil viss en vil skru selv. Er ikke mye feil på bilene, og det er rikelig med plass både innvendig og i motorrommet.

Bensinforbruket trenger ikke vere så stort heller. Jeg kjører ned i 0,7 l/mila med automatgir på langkjøring. Ellers kan en regne ca 1,0 på NORMAL kjøring, iallefall med F motor. Det vil jeg si er ikke så gale for det dreiemomentet en får i fra motoren. Jeg har ikke problem med å få min til å bruke opp til 2,0 l/mila, men da kan det ikke karakteriseres som normal kjøring heller:assman

 

Gå for en gammel volvo: de går langt, lite rust, god kvalitet og komfort. Du slipper å bli dårlig i ryggen av en langtur.

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest 740 har veldig god fremkommelighet på vinterføre.. En må bare lære seg teknikken.

Det store plusset med disse bilene er den seige motoren - 2. gir i oppoverbakke med turtallet under 1000 rpm så siger det oppover omtrent uansett hvor glatt det skal vere. Dette er noe jeg VET av ærfaring, der vi må opp to bratte bakker, med en u-sving i midten.

Min erfaring er at det med bakhjulstrekk kun er en teknikk som gjelder: tilfart. Så hjelper det på med litt sand i bagasjen :)

 

Mange skryter så fælt av framhjulstrekk, noe jeg ikke er helt enig i. I oppoverbakker er det bakhjulstrekk som gjelder. Dess brattere bakken blir, jo mere av tyngdepunktet blir flyttet mot bakhjula.

 

Helt til du må ta bakkestart.

 

Men 740 er vel strengt tatt ikke verre en de fleste andre biler med bakhjulstrekk. Skulle bare ønske at jeg hadde sperre på min...

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal ikke skryte her, men jeg har sperre.. men har oxo volvo`s dårligste motor.. B230K kom i `87 og ble borte i `87.. og det var det en grunn til.. men bilen er en utrolig digg bil og kjøre.. og ligge breit med.. og på 2-gir kan du dra bilen så langt som til 110 km/t... fortell om en gammel bil som klarer det samme.. eller fortell om en ny bil som klarer det samme.. veit at `06 Toyota Avensis D4-D IKKE klarer det... jobber på toyota.. så dette veit jeg... kjøp en 740..eller en volvo uansett modell.. som folk sier: "Old Volvo never dies, they only goes faster"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest 740 har veldig god fremkommelighet på vinterføre.. En må bare lære seg teknikken.

Det store plusset med disse bilene er den seige motoren - 2. gir i oppoverbakke med turtallet under 1000 rpm så siger det oppover omtrent uansett hvor glatt det skal vere. Dette er noe jeg VET av ærfaring, der vi må opp to bratte bakker, med en u-sving i midten.

Mange skryter så fælt av framhjulstrekk, noe jeg ikke er helt enig i. I oppoverbakker er det bakhjulstrekk som gjelder. Dess brattere bakken blir, jo mere av tyngdepunktet blir flyttet mot bakhjula.

 

Ellers vil jeg si 740 er en solid og super bil viss en vil skru selv. Er ikke mye feil på bilene, og det er rikelig med plass både innvendig og i motorrommet.

Bensinforbruket trenger ikke vere så stort heller. Jeg kjører ned i 0,7 l/mila med automatgir på langkjøring. Ellers kan en regne ca 1,0 på NORMAL kjøring, iallefall med F motor. Det vil jeg si er ikke så gale for det dreiemomentet en får i fra motoren. Jeg har ikke problem med å få min til å bruke opp til 2,0 l/mila, men da kan det ikke karakteriseres som normal kjøring heller:assman

 

Gå for en gammel volvo: de går langt, lite rust, god kvalitet og komfort. Du slipper å bli dårlig i ryggen av en langtur.

 

Kan itj bli mer enig :)

-2001 Volvo S60 2,0L Turbo

-1991 Volvo 940 (Solgt)

Member of VOLVOklubbenTrøndelag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjører selv en s740 som jeg kjøpte for et år siden (førstebil) og er veldig fornøyd med biln

 

men - med min bil er jo seff forgassermotorn (slap) men ellers ok. på vintern er den suveren syns jeg eneste har en ulempe av å gå litt rett fram men pyt pyt de går se nu tel!

Volvo 850 1996 R-optik

Ex-Volvo 740 Gl 1986

 

Bakhjulstrekk er som å sette hesten bak vognen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

740 med Hakka 4 piggdekk er jævli god vinterbil. Full kontroll, ikke understyrt og passe overstyrt. Med litt venstrebremsing kan man ligge 90 graders kontraer så lenge man vill på snøføret. hehe

 

Ellers er den god å kjøre og sitte i. Skikkelig komfortabel bil. Egentlig er jeg møkklei 740 på grunn av at den jeg har hatt nå i vinter har kødda med meg nesten hver gang jeg har vært på langtur. F.eks radiator som røyk i Sverige, clutchwire som gikk gjennom torpedovegg endte i å kjøre 87 mil uten clutch, og mye annet småtteri som er til irritasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

740 med Hakka 4 piggdekk er jævli god vinterbil. Full kontroll, ikke understyrt og passe overstyrt. Med litt venstrebremsing kan man ligge 90 graders kontraer så lenge man vill på snøføret. hehe

 

 

ENDELIG! noen som har fått det meg seg hvertfall! om 740 er god på glatta eller ikke kommer sinnsykt mye ann på åssen dekk man kjører på! jeg har kjørt 225/45-17 nankang på vinteren, så jeg synes selvfølgelig ikke den er noe videre god, men om jeg hiver på 14" med orginal kringlene på så blir den sikkert 10ganger bedre med en gang..

 

om du skal kjøpe 740 eller ikke, bør du nesten finne utav selv spør du meg..eg er hvertfall KJEMPE fornøyd, men om du ikke virkelig vil selv, kommer du ikke til å ta vare på den, da blir den drit, og så blablabla.. det viktigste er at du tar vare på bilen og behandler den ogdt.. og det er stor forskjell på å kjøre en bil hardt og å transle den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det viktigste er egentlig å finne en uten rust..eller minst mulig hvertfall! ingenting er værre enn rust..og den ET motoren er jo ikke så veldig mye å skryte av heller.. jeg mener at om du har to 740's, en tic med noe rust og små plukk, og en helt plain (helst innsprøytning med jetronic LH2.4) gjerne pensjonistkjørt, tic'en koster 35lapper med suckeren 20, så kjøper du suckeren, handler den en ft/fk motor fra 940(10-20lapper alt etter hvor du kjøper og med eller uten M90gir) så har du plutselig en bil som er mye mer kurrant en tic'en.. felger å slikt er egentlig ikke verdt noe når de følger med bil, sålenge det ikke er noe spesielt.. nye eiker felger med dekk koster ikke mer en 8tusen med billig dekk, og senkefjører en god 1000lapp.. *du ser hvor jeg vil henn;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår